Jump to content

Kan 10 år gammel diesel brukes?

MS Taifa

Recommended Posts

Kanskje et dumt spørsmål, men finnes det forskjell på dieselen som selges om vinteren kontra sommeren?. Mener jeg har hørt at vinterdieselen er iblandet mer parafin enn sommerdieselen. Forstår jo at hensikten med å blande i parafin om vinteren er å gjøre den tynnere og mer lett flytende i kulda, men hva med å bruke denne dieselen om sommeren. Noen haker her??

Sjekk den for vann, ev. tapp av bunnsjiktet

hvis det går an.

Ellers er det bare " tut og kjør" !

I Eir har jeg også en Ford 27xx, kalles Merlin.

Kjenner du den, og ev. hvordan denne kaldstartknappen på dieselpumpa skal fungere?

Pumper man innpå litt ekstra diesel med denne knappen? (Det er fjærmotstand tror jeg)

mvh

JanS/EIR

Old fishermen never die - they only smell that way!

10 år gammel diesel er sikkert bedre en Jens sin bakterie/bioblandete :smiley:

2725 eg ombord .

Jaggu blei eg i tvil om den knappen....i det siste har den knappen iallefall kommet ut igjen som fjærbelastet ja. Men eg lurer på om det tidligere kom eit slags "knepp" når eg trykka første gangen...hang kanskje litt inne....

Nokon? :smiley:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

På min tidligere Ford Sabb 2401E var det en slik knapp. Den fungerte slik at du først gav full gass på spaken, og deretter trykket inn knappen. Knappen holdt seg da inne ved start, og spratt ut når du slo ned til tomgang igjen. Prøvde du å trykke inn knappen uten gasspådrag, kom den bare ut igjen. Går ut fra at systemet er likt også på 27XX serien...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
. Den fungerte slik at du først gav full gass på spaken, og deretter trykket inn knappen. Knappen holdt seg da inne ved start, og spratt ut når du slo ned til tomgang igjen. Prøvde du å trykke inn knappen uten gasspådrag, kom den bare ut igjen. Går ut fra at systemet er likt også på 27XX serien...

Starte med full gass da egentlig? og så slå ned når den tenner kanskje....? Ikkje prøvd det eg.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Ja. Og knappen inntrykket. Mener å huske at man måtte ha minst halv gass for at knappen skulle sitte inne.

I mine glans dager da jeg skulle starte Ford traktor på vinterstid,måtte denne knappen trykkes inn ved full gass,så slakket jeg gassen under oppstart slik at motoren ikke "led"

Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...