MS Taifa Startet 2.Januar.2010 Del på Facebook Startet 2.Januar.2010 Jeg holder på med et prosjekt som innebærer å bytte ut to gamle dieseltanker. Disse inneholder ca. 100 l hver, som mest sannsynlig har stått på tankene i ca. 10 år. Hvis det ikke har vært vann i tankene, og diesel'en er "ren", kan den da benyttes? Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 2.Januar.2010 Del på Facebook Svart 2.Januar.2010 Med forbehold, kan jeg ikke se problemet å bruke denne dieselen dersom den er ren. Ville personlig kanskje ikke kjørt den inn på en ny og moderne motor, men ellers, ja. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 2.Januar.2010 Del på Facebook Svart 2.Januar.2010 Det skulle ikke være noe problem. Det er kanskje til og med "blank" diesel når den er så gammel? Hvis du er i tvil er det bare å la den "setle" noen dager, så er den god som ny Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
MS Taifa Svart 2.Januar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Januar.2010 Ja, det er blank diesel det er snakk om. (Ikke rød) Diesel i "Se glasset" er helt blank" Blir spennende å se tilstand på resten. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 3.Januar.2010 Del på Facebook Svart 3.Januar.2010 Er det blank diesel er den trolig eldre enn 17 år. Farget innført 1993. Er den rød er den 11 år eller eldre. Fargestoffet ble endret fra rød til grønn i 1999. Tida går jammen fort.. Sitér dette innlegget Link to post
Jolla Svart 3.Januar.2010 Del på Facebook Svart 3.Januar.2010 Når Norward (en båt fra andre verdens krigs dager) som ligger på rundt 40+ meters dyp i Mossesundet ble tømt ifjor var denne dieselen helt ok som motor brennstoff. Var en del som fikk rimelig diesel derfra. Sitér dette innlegget Link to post
MS Taifa Svart 3.Januar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Januar.2010 Er det blank diesel er den trolig eldre enn 17 år. .. Ja, da er nok denne båten pent brukt de siste 17 årene.... Sitér dette innlegget Link to post
JanS/EIR Svart 3.Januar.2010 Del på Facebook Svart 3.Januar.2010 Jeg kjører Perkins'n min (traktoren) på blank diesel fra 1993. Aldri et feilslag! Hvor følsomme de nyeste motorene er vet jeg ikke, men du merker vel fort om de ikke liker stoffet? mvh JanS/EIR Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
"Mathilde" Svart 3.Januar.2010 Del på Facebook Svart 3.Januar.2010 Kanskje et dumt spørsmål, men finnes det forskjell på dieselen som selges om vinteren kontra sommeren?. Mener jeg har hørt at vinterdieselen er iblandet mer parafin enn sommerdieselen. Forstår jo at hensikten med å blande i parafin om vinteren er å gjøre den tynnere og mer lett flytende i kulda, men hva med å bruke denne dieselen om sommeren. Noen haker her?? Sitér dette innlegget Link to post
skibsplast ohoi Svart 3.Januar.2010 Del på Facebook Svart 3.Januar.2010 Har ikke hatt problemer med å bruke vinterdiesel om sommeren, bare med sommerdiesel om vinteren Sitér dette innlegget River 350 med 10 hk mercury Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet. Link to post
Lanber Svart 3.Januar.2010 Del på Facebook Svart 3.Januar.2010 Vintediesel har mer parafin for å senke frysepunktet. Skal ikke være skadelig for motor. Sitér dette innlegget Link to post
MS Taifa Svart 3.Januar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Januar.2010 Hvor følsomme de nyeste motorene er vet jeg ikke,men du merker vel fort om de ikke liker stoffet? Er ikke noen ny motor jeg har heller. (Ford 2715) så det går nok bra. Sitér dette innlegget Link to post
JanS/EIR Svart 3.Januar.2010 Del på Facebook Svart 3.Januar.2010 Sjekk den for vann, ev. tapp av bunnsjiktet hvis det går an. Ellers er det bare " tut og kjør" ! I Eir har jeg også en Ford 27xx, kalles Merlin. Kjenner du den, og ev. hvordan denne kaldstartknappen på dieselpumpa skal fungere? Pumper man innpå litt ekstra diesel med denne knappen? (Det er fjærmotstand tror jeg) mvh JanS/EIR Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
Sjeldenutpå Svart 3.Januar.2010 Del på Facebook Svart 3.Januar.2010 10 år gammel diesel er sikkert bedre en Jens sin bakterie/bioblandete 2725 eg ombord . Jaggu blei eg i tvil om den knappen....i det siste har den knappen iallefall kommet ut igjen som fjærbelastet ja. Men eg lurer på om det tidligere kom eit slags "knepp" når eg trykka første gangen...hang kanskje litt inne.... Nokon? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
index Svart 3.Januar.2010 Del på Facebook Svart 3.Januar.2010 På min tidligere Ford Sabb 2401E var det en slik knapp. Den fungerte slik at du først gav full gass på spaken, og deretter trykket inn knappen. Knappen holdt seg da inne ved start, og spratt ut når du slo ned til tomgang igjen. Prøvde du å trykke inn knappen uten gasspådrag, kom den bare ut igjen. Går ut fra at systemet er likt også på 27XX serien... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Kasina Svart 3.Januar.2010 Del på Facebook Svart 3.Januar.2010 Vintediesel har mer parafin for å senke frysepunktet. Skal ikke være skadelig for motor. Mente å ha hørt at vinterdiesel ikke lenger inneholder parafin, men er "kjemisk dopet". Men det kan kanskje andre med mer bransjeinsikt fortelle mer om. Sitér dette innlegget "Sistemann tar med flagget" Link to post
Sjeldenutpå Svart 3.Januar.2010 Del på Facebook Svart 3.Januar.2010 . Den fungerte slik at du først gav full gass på spaken, og deretter trykket inn knappen. Knappen holdt seg da inne ved start, og spratt ut når du slo ned til tomgang igjen. Prøvde du å trykke inn knappen uten gasspådrag, kom den bare ut igjen. Går ut fra at systemet er likt også på 27XX serien... Starte med full gass da egentlig? og så slå ned når den tenner kanskje....? Ikkje prøvd det eg. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
index Svart 3.Januar.2010 Del på Facebook Svart 3.Januar.2010 Ja. Og knappen inntrykket. Mener å huske at man måtte ha minst halv gass for at knappen skulle sitte inne. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
68 GT Svart 3.Januar.2010 Del på Facebook Svart 3.Januar.2010 Ja. Og knappen inntrykket. Mener å huske at man måtte ha minst halv gass for at knappen skulle sitte inne. I mine glans dager da jeg skulle starte Ford traktor på vinterstid,måtte denne knappen trykkes inn ved full gass,så slakket jeg gassen under oppstart slik at motoren ikke "led" Sitér dette innlegget Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post
JanS/EIR Svart 10.Januar.2010 Del på Facebook Svart 10.Januar.2010 Takk til herrene ovenfor vdr kaldstartknappen på Forden. Skal sjekke ut dette når det blir litt mindre arktisk temp her oppe i Trøndelag. Hutte meg tu--- mvh JanS/EIR Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.