Jump to content

Valg av plast Snekke, Scand 25 Classic/Joda 7500?

Scand_550

Recommended Posts

Driver på å fantasere på å kjøpe meg plast snekke.

Ser da for det meste etter Scand 25 Classic og Joda 7500.

Problemet mitt er da at jeg ikke har noe som helst peiling på

hva jeg skal se etter.. :puke:

Greit nok å se på bilder å finne en type som du liker men når

det kommer til det tekniske så stopper det opp..

Har bare hatt båter med påhengsmotor.

Hva skal jeg se etter? tenker da motormessig og teknisk utstyr forøvrig.

Har fått med meg at det er en Yanmarin motor som man bør

styre unna.

Men har også fått høre at Yanmarin er gode motorer..

Sånn prismessig blir det nok båter som er 20 år gammel +/-

Hva bør jeg prioritere? God motor eller Pent skrog/innteriør?

Er takknemlig for alle innspill

God motor eller Pent skrog/innteriør?

Ja takk, begge deler.

Du skal etter all sannsynlighet selge båten en gang, og da synes jeg det er viktig å ha en båt av en kurant/kjent produsent, med en ditto motor. Skrog og interiør kan du forholdsvis enkelt gjøre noe med, dersom det har skjønnhetsfeil, eller kanskje større slitasje. Det kan fort bli dyrere med en større overhaling på motoren. Ta med deg en motorkyndig når du ser på en aktuell båt. Jeg betalte en motormann noen kroner, og det var nok en god investering.

De to båtene du nevner har jo flotte linjer, men er nok ganske dyre i sin klasse.

Hvis du ikke er motorkyndig ville jeg vel helst gått for en god motor og mindre pent skrog og interiør, men hvis du heller ikke liker/kan noe særlig om skrog og interiør heller så blir det vel et fett tenker jeg.

Hadde jeg vært deg ville jeg prøvd å få med meg en som er motorkyndig og som kan hjelpe deg. Det er helt klart det tryggeste.

I tillegg må du sjekke skroget for sopp.

Prioriter det som du selv er dårlig på og som du må ha hjelp til å utbedre. Jeg synes det er det lureste ved nytt båtkjøp.

Se også om det elektriske er av nyere dato eller eldre. Er dyrt å skifte enten du gjør det selv eller andre gjør det, og det kan være brannfarlig.

Men du må jo også huske at du selv skal like båten da.

Lykke til med nytt kjøp, hvis det ender med det da  :flag:

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

:nono: Viss du ikke er motorkyndig?, styr for all del unna saltvannskjølte motorer i den aldersgruppen du antyder. Tæring i manifoil og tette kjølekanaler er ikke enkelt å kontrolere, og det har kostet meg dyrt. :flag: Var iferd med å gjøre en ny feilinvestering, men tok denne gang kontakt med Yanmar Norge og spurte om 20 års gammel saltvannskjølt motor, dei hadde egentlig bare to ord : STYR UNNA !

Se min tråd: noen med erfaring av yanmar 3QM30https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...;num=1090510554

Lykke til.

Men hvorfor bare Scand og Joda ? Polar 25`eller Polar 770 er båter jeg ville tatt en kikk på hvis jeg var deg  :flag:

[glow=red,2,300]GeV [/glow]

Synes scand og Joda er pene båter.. men for all del det er en masse andre fine båter også.

Litt magefølelse ute å går også :flag:

Innbiller meg at Scand og joda vil være en attraktiv båt også når den en gang skal selges..

Men jeg skal se litt på Polar også.. :flag:

• 4 år senere...

heisann.

Endte opp med en joda 7500.

Leste mye på nett å fant ut at joda har et bedre skrog enn scand classic. jodaen har halvplaner skrog. forøvrig samme skrog som nidelv 25 clasic.

som produseres idag.

Gikk fra skjærgårdsjepp i nesten 50 knop til snekke i 12 knop.

smule skeptisk til akkurat den biten men opplevde det at med snekka fikk man bedre tid på en måte..

høres rart ut men ble mere avslappende båtliv vil jeg si. jodaen er jeg kjempefornøyd med. har ikke hatt noe problemer av alvorlig art.

Alderen på båten til tross. står en 62 hk perkins i båten å det tror jeg er en sliter. bruker omtrent ikke olje heller. starter på første slaget hver vår.

skikkelig kosebåt vil jeg si. deilig med kjøleskap.varmt og kaldt vann..stor solseng akter. riktig kjekk båt.

Men enn så fornøyd.. Ønsket nå er en Skarpnes 9100.

Det pga ønske om litt større båt. og aller mest. en raskere båt. fjorden vår er lang og man må ca 30 nm før mulighetene åpner seg å da blir jodaen litt treg..

Men hadde jeg bodd på sørlandet der perlene ligger på en snor så er jo snekka perfekt spør du meg.

Båten står på finn men lite respons. har fantasert om en større motor. ser det er en her inne på båtplassen som har en joda som gjør nærmere 25 knop.

her er båten. løp å kjøp..

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...amp;WT.svl=Link

• 1 måned senere...
Gikk fra skjærgårdsjepp i nesten 50 knop til snekke i 12 knop.Ønsket nå er en Skarpnes 9100.

Det pga ønske om litt større båt. og aller mest. en raskere båt. fjorden vår er lang og man må ca 30 nm før mulighetene åpner seg å da blir jodaen litt treg..

Men hadde jeg bodd på sørlandet der perlene ligger på en snor så er jo snekka perfekt spør du meg.

Båten står på finn men lite respons. har fantasert om en større motor. ser det er en her inne på båtplassen som har en joda som gjør nærmere 25 knop.

Tro hvem det kan være? :rolleyes::lol:

Forrige eier sa han fikk 27 knop, alene ombord, med lite drivstoff i tankene en gang. Jeg har kun fått 24,8 knop med fulle tanker og tre voksne, men til våren har jeg ny turbo og nyskrapet/primet/stoffet bunn, så nå skal det hjelpe litt...

Men, angående din båt. Det er ikke lett å selge gamle snekker nå. Skal du bli kvitt den du har må du enten være heldig, og finne en som vil betale så mye, eller "gi den bort" alt for billig.

Anbefaler deg, hvis mulig, større motor i båten.

Joda 7500 har et stort motorrom som fint har plass til en større motor, og et skrog som oppfører seg fint i 25 knop. Opp til ca 18 knop lager den veldig store bølger, over denne farta legger den ned baugen, og går veldig lett i sjøen. (Du hører at motoren går lettere, akkurat som en påhenger som har fått båten i plan)

Du trenger ikke flaps i når båten er i plan, men jeg kan tenke meg hvis du monterer mindre motor enn det er i min, og har tenkt å kjøre i 15 knop, så er flaps en fordel.

Ønsker du en bare sengeplass ekstra, så kan du ta ut skapet vis a vis toalettet, og lage en stikkøye der.

(Trykk på signaturen min og se bildene av min båt, samme løsning som på Nidelv 25 Classic. Mange bilder fra renoveringen, trykk på "view all" nederst på siden du kommer inn på)

Så hvis du vil ha litt større båt (1 sengeplass) og litt raskere (dobbelt så fort kanskje) så har jeg et forslag til deg... den du har.

Bare å brette opp armene og gå i gang.

Bare ansiktsuttrykket til naboen i havna som trodde han hadde raskere båt enn deg er verdt hele investeringen. :lol:

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...