Jump to content

Bytte av registerreim på Yanmar 6LPA-STP


ScandBaltic2003

Recommended Posts

Ja som flott beskrevet over med skisse og det hele er dette en helt vanlig registerreim.

 

Prisene som jeg la ut er faktiske priser på bytte av reim hos Toyota i Sandefjord på en LC 100. Dette er ca 2 år siden så mulig prisene har steget noe men de er nok laaaangt fra Yanmar sine priser på de samme delene. Reg bytte er faktisk latterlig enkelt på disse motorene og Toyota som sagt tidligere beregner 45 min jobb på det hele. På balitc så er det jo som vist med bilde her meget god plass så bytte burde være en lek. Å betale 12000.- for en slik jobb er hinsides.. Desverre så koster Yanmar deler gjerne 2 og 3 ganger VP her i europa noe som slår tilbake på dem selv.. (selv om det ikke ofte er mye galt med disse sølvklumpene da) :smash:

 

Blir artig og høre faktisk timeforbruk på dette byttet..

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...

Ser du har fått greie svar fra Liberty og Torehlyn tidligere her.Jeg byttet på mine motorer i våres (09)deler kjøpte jeg på Toyota .Brukte et par timer pr motor. men du bør også sjekke ventilene dine da det har vært en del havarier på disse motorene.Ventiler løsner og faller ned i cylinder.

Jeg sjekket ved og demontere ventildeksel og vippearmer.Der var det en ventilås som var på vei ut-jeg byttet samtlige "retainers"og nye låser.Dette går fint og gjøre uten og demontere toppen.Kan bli kostbart hvis du ikke kontrolerer.Du bør ikke ringe Yanmar om dette for de svarer at de alldri har hørt om slike havarier.Tydeligvis bedre og selge deg en ny motor.Lykke til

Link to post
Share on other sites

Du tok ikke tilfeldigvis noen bilder mens du gjorde dette, slik at du kan peke og forklare for en amatør? Jeg tør kanskje ikke dette selv uansett, men jeg har en flink mekaniker til båtkompis.

 

Jeg tittet under venditdekselet på min ifjor, men visste ikke helt hva jeg skulle se etter på låser og retainers (mente du f.eks. at den ene låsen holdt på å skru seg av?).

 

Det jeg var mest ute etter å sjekke var hvilke tetninger jeg hadde på eksosventilene. Har hørt at gummidelen av disse (hvis det noe gummi på dem?) helst skal være grønn og ikke brun for å være tryggere mot eksosventiler som setter seg. Jeg syntes jeg så noe grønt, men jeg tror det egentlig var på selve ventilstammen. Det var veldig vanskelig å se pga. fjæra. Hvordan sjekker man alle disse tingene?

 

Og når du byttet disse delene, var du ute med dysene også? Måtte du rotere motoren slik at stempelet sto på topp for hver sylinder? Eller må man sette på trykk via dyseporten slik at ventilene sitter på plass?

Link to post
Share on other sites

Hvor ofte skifter dere register reim på Yanmar

I manualen står det 1000 timer eller 5 år om jeg ikke husker feil. Min skal byttes i vår etter 1200 timer og snart 10 år. Bestilte egentlig bytte i fjor, men verkstedet fikk ikke tid til jobben. Hva angår spørsmålet om at motoren har stått stille, har jeg ikke peiling.

Link to post
Share on other sites

Da har jeg endelig fått sammenlignet priser på registerreimbytte.

 

Det første pristilbudet var som nevnt fra Holmestrand Marina pålydende 12 000kr, en pris jeg syntes var altfor dyr.

Tilbudet jeg har endt opp med er hos Walberg Marineservice i Skjeberg. De kunne bytte reim og strammehjul for 5 700 kr.

Jobben vil ta ca 1-2 timer

 

Begge er Yanmar serviceverksteder... med andre ord, helt utrolig at prisen kan variere så mye.

 

Det lønner seg å undersøke litt.

Redigert av ScandBaltic2003 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis du er nøyaktig og påser at hjulene står nøyaktig på merkene både før og etter bytte, er det ikke noe problem. Normalt skal man også sveive motoren rundt to omdreineinger etter bytte, for deretter å sjekke at alt stemmer fortsatt. Hvis ikke, justerer man på den ene reimskiva slik at den stemmer med merkene igjen. Sist jeg skiftet på min motor (Ford), med motoren stående i tralle på garasjegulvet, tok det meg vel ca et kvarter fra jeg demonterte gammel reim og til den nye var på plass og finjustert. Hos meg er det på dieselpumpa eventuell justering skal tas, på denne Yanmaren er det jo kun kammen som drives av reima så da er det neppe justeringsmuligheter utover det reima gir. Så dette er ikke vanskelig, og heller ikke særlig tidkrevende. Men det gjelder jo å være nøyaktig da, det skal ikke mye avvik til før det blir veldig feil...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Tilbudet jeg har endt opp med er hos Walberg Marineservice i Skjeberg. De kunne bytte reim og strammehjul for 5 700 kr.

Jobben vil ta ca 1-2 timer

 

Begge er Yanmar serviceverksteder... med andre ord, helt utrolig at prisen kan variere så mye.

 

Det lønner seg å undersøke litt.

Inklusive deler regner jeg med?

Link to post
Share on other sites

Tok ikke noen bilder fra bytte av reimen men ser at det er skrevet en grei forklaring på åssen dette skal gjøres.Ikke noe kostbar jobb så la de som kan dette gjøre jobben.Retainer er den skiven som ligger på toppen av ventilfjæren og den holdes på plass av 2 halvmåne lign brikker.hvis disse løsner som de var iferd med og gjøre på en av mine motorer så blir det kostbart. Jeg demonterte toppen på en av mine motorer da jeg hadde en mistanke om defekt toppakning.Leverte denne til Sarpsborg motorverksted som overhalte.De hadde ingen tro på at disse pakningene rundt ventilstyringer har feil som det kommer fram fra rettsak i USA.(grønn eller brun)De la merke til at flere av retainers hadde ulik høyde i forhold til toppen av ventilstammen.Kan tyde på at låser "gnager" i retainer slik at de tilslutt sprekker eller løsner.Resulterer i ventil dropp.Kjenner til at mange av disse motorene har hatt problemer med nettopp dette.Jeg sjekket over den andre motoren da jeg oppdaget at det var en lås som var på vei ut .Flaks at det ikke hadde skjedd noe.Jeg demontere da ventilfjærer på de andre motorene også og skiftet samtlige retainer og låser.Demonterte først dyser da jeg allikevel skal sjekke over disse.Tørn motor slik at stempel er på topp og bruk et verktøy som klemmer ned fjær slik at låser kan fjernes.Dette går veldig greit da stempel hindrer ventil fra og forsvinne ned i sylinder.Gjør samme operasjonen på samtlige sylindre.

Jeg sendte et bilde til Walberg Marineservice og de kjenner til problemet. Det ønner seg og sjekke over.........

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

Jeg har en 2004 baltic med 6 lpa-stp. IB Motorservice i Lillesand, som er autorisert Yanmarforhandler skiftet registerreim i vår. Jeg betalte kr. 3734,- inklusive deler. (Skiftet ikke strammehjul.)Jobben ble gjort mens båten lå på vann i min egen båtplass, et par kilometer fra verkstedet. Og motorrommet var gullrent etter at jobben var gjort. Kan anbefales.

Redigert av Livsglad (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I min Baltic ligger det en ny, ubrukt, Toyota registerreim...

Jeg bør nok spørre forrige eier hvor gammel den reima er, da registerreim er ferskvare?

Motoren min var fabrikkny høsten 2004, og har gått drøye 400 timer siden da.

Kanskje jeg bør bytte reim snart?

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Denne jobben tar ikke mer en ca 1 - 1,5 timer.

Skiftet i Mai og mesteparten av jobben bestod i å klemme inn strammefjøra til stramme julet.

Kjøpte delene av Yanmarforhandler, skal jeg aldri mer gjør. Kjøp dem av toyota forhandler eller annet bilverksted. Det stod Yanmar på all embalasje, men toyota på delene. Lureri og humbugg av janmar atter en gang.

Fikk en fra et lokalt bilverksted til å utføre jobben, og det var fort gjort. Hadde spart enda noen kroner om jeg hadde kjøpt delene av ham.

Ikke la dere lure av dyre merkeverksted.

Ettersom jeg ser bilder av forkant maskin på Baltic'n burde det vert en kurant jobb, vi måtte ta det gjennom luka fra stikk kabinen og maskinen på min Riviera 925.

Opinion is like an ass, everybody have one</FONT>

Link to post
Share on other sites

  • 6 år senere...

Beklager å rippe opp i en gammel tråd, men tenkte å gå igang med dette selv. Den bøylen/røret som går foran reimhuset på bildet, hva er enkleste måten å flytte det på, er mye slanger og sensorer koblet til (defroster, varmtvann osv), må alt bort, og røret fjernes helt, eller er det enkelt å bare løsne og dytte til side?

 

Og er det noen pakninger der som må byttes når det settes tilbake?

IMG_20171007_175815.jpg

Baltic-pappa

Link to post
Share on other sites

Det er en pakning mellom røret og toppen. Byttet selv reim i vår. Grei jobb som ikke er vanskelig om du er nøye med å sjekke merkene for riktig posisjon. Verkstedhåndboka tror jeg ligger i dokumentarkivet. Mener at vi løsnet litt ekstra helt til høyre for å få delen til side. I tillegg klarte vi å miste den ene bolten fordi jeg prøvde uten å lage litt plass først. Kjøpte SKF reim og strammehjul hos eurodel.no mye billigere enn originalt. Skrev om det i en annen tråd. Lurer på om det var i den med alt om Yanmar. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...