Jump to content

Timeteller


eysteind

Recommended Posts

Har kjøpt meg min førdte båt med timeteller og lurte på eit spørsmål. Korleis virker den? Går den med klokka eller med turtallet på motoren (fortare dess høgare turtal)?

 

Ein annan ting eg lurte på er om vi i det heile tatt kan stole noko på ein timeteller.

Skulle i høst skifte plata på dasjbordet i båten. Då eg seinare skulle  ta opp båten såg eg på tellaren på den siste turen at den var stoppa opp. Skjønte ganske raskt at det måtte vere ein ledning som var. tok på at ledningsklipset på telleren og den begynte å virke igen.

 

Er det så enkellt å "jukse" med timetelleren?

Link to post
Share on other sites

Jepp, så enkelt er det å "jukse" (lure seg selv)

Grunnen til at denne er der er for at eieren skal kunne følge med på timene og gi motoren vedlikehold deretter. +++

Er ikke vanlig skikk og bruk å jukse med denne, men skal du kjøpe brukt motor, så kan du ikke annet en å ta timestanden med en klype salt.

Timetelleren teller timer i samme hastighet som klokka, uavhengikt med turtall.

:yesnod:

:smiley:

Link to post
Share on other sites

Hei

Hvis timetelleren din går på når du slår på tenninga teller den nok klokketimer, men det er flere maskiner som har uttak for å telle maskintimer. Det vil i praksis si at den teller antall omdreininger motoren går, og deler det på et "normalturtall" for å gi antall maskintimer. Du får da lengere serviseintervaller hvis du kjører mye tomgang og oftere servise hvis du kjører hardt(fort).

Sjekk om telleren er koblet til tennings/ladestrøm eller en giver på motoren.

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites


mons: Hei

Hvis timetelleren din går på når du slår på tenninga teller den nok klokketimer, men det er flere maskiner som har uttak for å telle maskintimer. Det vil i praksis si at den teller antall omdreininger motoren går, og deler det på et "normalturtall" for å gi antall maskintimer. Du får da lengere serviseintervaller hvis du kjører mye tomgang og oftere servise hvis du kjører hardt(fort).

Sjekk om telleren er koblet til tennings/ladestrøm eller en giver på motoren.

 

Mons


 

Hmmm, er ikke spesialist på det området, men mener å vite at denne 'giveren' på motoren er oljetrykksbryteren. Og dermed teller timetelleren bare tiden når det er oljetrykk i maskinen, dvs den teller IKKE når du bare har på tenningen.

 

Men den teller fortsatt timer - såvidt jeg vet.

Link to post
Share on other sites

Trakorer, i alle fall eldre modeller har et fra motoren mekanisk drevet kombiinstrument. Dette er oftest en turteller som også har skala som viser hastighet i de forskjellige gear.Telleverket viser gangtimer der antall motoromdreininger ligger til grunn for antall gangtimer.Til høyere turtall, til raskere ruller timene unna på telleverket. I prinsippet et speedometer som er koblet til motoren.

Link to post
Share on other sites


TMe: Trakorer, i alle fall eldre modeller har et fra motoren mekanisk drevet kombiinstrument. .....

Batdilla, så du den!!!

 

Nå har du sjansen til å ordne deg en timeteller også til Snømannen din!

 

Bakkene rundt Mjøsen er vel overstrødd med gamle traktorer???  :smiley::lol: :lol:

 

Mvh Jan

Link to post
Share on other sites


Batdilla: ......Har da timeteller jeg. Den har kun gått 192 t - akkurat som motoren.


Da er det best du ikke sier til noen hvor du har båten hen! Tenk på alle de gamle traktorene i Mjøsbakkene som har defekte timetellere! :smiley::lol: :lol:

 

..... og telefaxen? Har du den samme sted som Øistein Sunde? :lol: :lol: :lol:

 

Mvh Jan

Link to post
Share on other sites


Baat-Guru: Har du samme Yanmar timeteller som vi har min tro? Den lager en innfernalsk klikkelyd hvert 10. sekund eller noe. Det er mekanisk telleverk. Dette er faktisk ganske irriterende på sakte fart...merkelig at det er laget slik.
Høres veldig kjent ut. Og jeg som trodde det var næpa mi det var noe feil med...  :smiley:
Link to post
Share on other sites


Batdilla: .... Høres veldig kjent ut. Og jeg som trodde det var næpa mi det var noe feil med...  :smiley:

.... hmmm .... tror jeg må konferere Skipskontrollen før jeg legger ut på det planlagte eventyret med Batdilla og Snømannen på Mjøsen til sommeren!

 

I alle fall er det vel best å ta med ekstra redningsvest! :lol:

 

Mvh Jan

Link to post
Share on other sites

Hei.


PanPan: I alle fall er det vel best å ta med ekstra redningsvest! :smiley:

Mvh Jan


Er du blitt så mye rundere siden sist at det ikke holder med redningsvæsten for gjester som sikkert allerede finnes i Snømannen, men må ha to?

 

Lars H.

Nå med eget domene for Trudelutt-sidene:

http://trudelutt.com

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Nå har der vært så mange "avsporinger" på denne tråden, så der er kanskje plass til en til?

 

Da jeg begynte som ung ingeniør i AEG leverte vi timetellere og hadde tre varianter:

 

220 VAC og 24VDC, disse to var enkle og greie; små elektromotorer som drev et urverk og dermed viste hvor mange timer spenningen hadde vært tilkoblet.

 

Den tredje varianten var mest spesiell, den het "Rüttelzähler" på utenlandsk. Direkte oversatt til norsk blir det noe i nærheten av "Rystelsesteller". Dette var en finurlig liten sak, som gikk helt uavhengig av spenningstilførsel, men hvis underlaget vibrerte da talte den timer. Stod underlaget stille, så stod telleren stille......

 

Den tekniske verden er mangfoldig  :lol:

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Vurderer sterkt å montere en timeteller. Synes dette må være kjekt å ha i f.m vedlikehold osv. Har noen av dere et godt tips om en billig og grei timeteller? Hvor bør jeg kjøpe dette? RR

Hallo der! Samme her, høres kjekt ut. Hadde spart meg manuell notat hver gang jeg skal ut / kommer inn.

Håper at gutta som til de grader har "sporet av" i denne tråden - kommer seg tilbake på sporet igjen - :lol: - og kommer med gode råd?

 :lol::wink: :wink: :wink: :wink: :wink:

Skjønt - Poseidon's "Rüttelzähler" var jo ganske så spesiell og samtidig morsom....... :puke:

 

Forresten roraas, fant du ut hvor du skal koble RPM-måleren på din Yanmar 2QM-15 ???? Bare lurte, siden jeg har maken motor. Min har  rpm-måler tilkoblet.

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Bare for å nevne det, en trenger ikke å gå over bekken etter vann. Norske Wema har både turtellere og timetellere. Klikk her for å gå til deres websider.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Den tredje varianten var mest spesiell, den het "Rüttelzähler" på utenlandsk. Direkte oversatt til norsk blir det noe i nærheten av "Rystelsesteller". Dette var en finurlig liten sak, som gikk helt uavhengig av spenningstilførsel, men hvis underlaget vibrerte da talte den timer. Stod underlaget stille, så stod telleren stille......

 

Den tekniske verden er mangfoldig  

 

mvh

Poseidon

Denne er fortsatt i bruk den Poseidon. Firmaer som f.eks driver med snørydding etc. installerer en slik i maskiner / biler som er i bruk. Dermed kan timene lett leses av, med fratrekk for kaffepauser, soving mm. Dette grunnet at et snøfall ofte varer 2-3 døgn, sjøførene styrer mye av tiden selv, med tanke på hvilepauser etc. som tilpasses rushtrafikk osv.

 

Når jeg kjørte for MSS i Oslo første året ( 4 år siden ), satt de en slik i min traktor. Enkel grei sak, måtte bare huske å trekke den opp, som et gammelt vekkerur. De gav det opp året etter, håpløse vedlikeholdskostnader. Vaktmesterkompaniet bruker de fortsatt.

 

MVH

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Jeg jobber i det firmaet som har levert timetellere til Vaktmester Kompaniet Vi kaller dette for risteskrivere. De består av en pendel som beveger seg når traktoren er i bevegelse. Til denne pendelen er det koblet en skrivestift som skriver (skraverer) på en diagramskive. Diagramskiven ligner på en skive som brukes i fartskrivere i tyngre kjøretøy, bortsett fra at de ikke skriver hastighet. Skiven drives av et urverk som gjør en omdreining på 24 timer. På denne måten kan de betale de bøndene leies inn til snømåking om vinteren. Nå er imidlertid traktorer og maskiner etterhvert blitt utstyrt med uttak for speedometer/elektronisk speedometer slik at vi kan installere digitale enheter som kan utføre mye mer kompliserte oppgaver.

Link to post
Share on other sites

Denne er fortsatt i bruk den Poseidon. Firmaer som f.eks driver med snørydding etc. installerer en slik i maskiner / biler som er i bruk. Dermed kan timene lett leses av, med fratrekk for kaffepauser, soving mm. Dette grunnet at et snøfall ofte varer 2-3 døgn, sjøførene styrer mye av tiden selv, med tanke på hvilepauser etc. som tilpasses rushtrafikk osv.

 

Når jeg kjørte for MSS i Oslo første året ( 4 år siden ), satt de en slik i min traktor. Enkel grei sak, måtte bare huske å trekke den opp, som et gammelt vekkerur. De gav det opp året etter, håpløse vedlikeholdskostnader. Vaktmesterkompaniet bruker de fortsatt.

 

MVH

Suzuki

Hei Suzuki,

 

Den typen du kjenner er nok litt forskjellige fra den "Rüttelzähler" som jeg hadde i tankene. Hvis du ser på denne linken ser du en tilsvarende av et annet merke enn AEG:

 

http://www.gbo.nikic.org/technik.htm

 

Der står bl.a.:

 

-  Einhaltung von Wartungsintervalle

-  Einhaltung von  Garantiezeiten

-  Abrechnung für Vermietungen / Leihe

 

Das alles funktioniert ohne Kabel oder Anschluss, denn die Zähler nutzen Rüttelungen/ Vibrationen von Fahrzeugen, Aggregaten und Vorrichtungen.

 

 

Altså at de brukes for å holde rede på vedlikeholdsintervaller og garantitider, og for avregning av utleie/leie.

 

I tillegg opplyses at alt funksjonerer uten kabel eller tilkobling, fordi telleren benytter rystelser/vibrasjoner fra kjøretøy, aggregater og innretninger.

 

- - - -

 

Noe tilsvarende finnes sikkert fortsatt tilgjengelig her i Norge, men jeg nevnte den mest som en kuriositet. Har man spenning tilgjengelig fra f.eks en generator så vil det være en bedre måte å holde rede på driftstimene.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

jada Poseidon, ser det nå. Arbeidsprinsippet er likt, registrerer rystelser fra kjøretøyet. Den vi benyttet virket som en "ferdsskriver" skrev på papirskive i tillegg til timer på telleverket. Men morsomt var de. Gikk under betegnelsen "risteklokke" Så lenge sakene rista, skrev den ruglete. Ved tomgang / ikke bevegelse ble linja jevn, ved stillstand helt flat.

 

Noe å montere på ektesenga kanskje, bytte timer i båtbutikken / båtpussen / båtnsnakk på Båtplassen med timer i sengehalmen.... Effektive timer teller dobbelt..   :puke::wink::lol:

 

MVH

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

  • 11 måneder senere...

Jeg har montert en timeteller i min Hanto i år. Jeg brukte + og - på timetelleren til + og - på tankmåleren som er montert ved siden.  :nono:Pass på at du ikke tar + og - til lyset i tankmåleren, fordi da vil den kun telle timer når lyset i instrumentene er på.

Hvis du ikke har andre instrumenter kan du gå inn direkte på nøkkelen som starter motoren. Der har du en som har fast + når motoren går, som du kan koble til telleren. - henter du da fra batteriet eller en felles sted der du har -.

 

Lykke til med monteringen.

Link to post
Share on other sites

har også montert timeteller. Koblet det først direkte til batteriet slik at det gikk konstant til det var kommet til det antall timer som var riktig, deretter koblet eg minus til jord og pluss til tenningsnøkkelen.

Håper dette funker(har ikke prøvd ennå, båten ligger på land)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...