Jump to content

Polering av syrefast. Hva skal til?


index

Recommended Posts

Jeg monterte rammen til min nye badeplattform i går. Men denne er laget av matte rør, og er i tillegg slipt enkelts steder ifm sveiser etc. Så jeg tenkte at det hadde vært greit å polere den litt for å få en litt jevnereoverflate. Det trenger ikke bli speilblankt, bare litt jevnere. Kan det være en ide å bruke de flap diskene til vinkelsliper for polering som selges på Biltema? Eller inneholder disse jern slik at de forårsaker rustdannelse? Jeg vil nødig ha brun plattform om noen uker...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

En kan også bruke vanlig stålull i starten før en går over på polering... Det gjør at poleringen med polervoks blir enklere.. Selv bruker jeg dette fra Gasolin

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

.... Jeg vil nødig ha brun plattform om noen uker...

Jeg fikk laget ramme av syrefast rør til badeplattform til en Saga 27 jeg hadde, med teakplank oppå.

Pusset å gnikket og pusset en gang til, ble bra til slutt, men. Etter et par år var det ikke bra lengre pga sjøsprut over rørene hele tiden under gange. Vanskelig å pusse/vedlikeholde i ettertid. Da ble teaken skrudd av røra, syrevasket, mattet lett og malt med halvblank sort Quick lakk. Holdt seg bra og var igrunnen like "pent" i mange år.

Krokede ror gjere lang fjord.

Mvh, "Minitrawler" Hallais

Link to post
Share on other sites

En kan også bruke vanlig stålull i starten før en går over på polering...

 

Vil det ikke da legge seg stålpartikler i overflaten, sånn at det blir rustent? Eller forsvinner disse når man polerer etterpå?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Det er nok fare for det ja, men om du velger "meieri" rør(Mannesmann rør kaller de gjerne det på Karmøy) så rekker det med vanlig polering...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Ville ikke brukt stålull jeg heller. Det legger seg stålpartikler på og det begynner å ruste som bare det. Bruk 3M grønn pad for å pusse rustfritt først, og så kan en gå på med noe annet slikt at det blir blankt :yesnod: Var det vi brukte på bryggeriet i tillegg til skive på drillen :smiley:

Redigert av Bartesam (see edit history)

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Link to post
Share on other sites

Brukte også autosol med stort hell på mine gråoksiderte rekker, i utgangspunktet ikke verdens beste kvalitet på ståldetalejene her og trodde i utgangspunktet at jeg alldri skulle få det blankt å fint, men joda. To runder med autosol og jeg hadde en haug med sortskittne filler og en rekke som speilte seg som en drøm i solen :cool: . Og rekkene, jo de er fortsatt nokså blank og fin. Men blir shinet til våren igjen på samme vis :smash:

Link to post
Share on other sites

Elektropolering er ihvertfall lettvint, men det blir sjelden like bra som

å gjøre det på gamlemåten.(visst man gjør det som må til vel å merke)

 

I begge tilfellene er det viktig å ha så godt utgangsmatriale som mulig.

 

En god sliping/polering på ett dårleg utgangspunkt er mye jobb.

 

Eg har slipt/polert grove hydraulikk rør med godt resultat den tiden eg hadde

ubegrensa arbeidslyst. I dag kjøper eg ferdig polerte rør før eg starter poleringen, det

er ikke så mye dyrere.

Link to post
Share on other sites

Jeg prøvde med flapdiskene fra Biltema jeg! Først en runde med medium, og deretter en runde med den fineste. Det ble så fint og blankt at det er en fryd! En liten runde med Autosol nå, så ser det ut som om den er kjøpt sånn...

 

Polerte propellen med det samme jeg holdt på, og den ble så blank at jeg kunne hatt den til pynt på stuebordet! Lekkert! Lurer på om jeg skal prøve å smøre den inn med tran før sjåsetting, så en her som hevdet at det ikke gror noe som helst på tran....

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hjemmelaget snap davit til min gamle båt.

Det som er til venstre på bildet har sånn noenlunde finish.

Men ser man på nært hold så er det ikke perfekt.

 

img_2482.jpg

 

 

Og så ett bilde av en grov drivaksel i en krilloljetank vi produserte

for noen år siden. Den er elektrolyttpolert, men dei som utførte

jobben har jo vært raske på labben. Men det sier noe om at

til bedre platen er til bedre blir resultatet.

 

 

dsc00356.jpg

 

 

Forøvrig det samme når det gjelder forkromming. Det må være blankt

og perfekt før man dypper det. Allt man ser før blir værre etterpå.

Som man kanskje ser nedenfor her så er dette fra mitt forrige liv.

Mye polert aluminium, men også en del rustfritt. Rustfritt er omtrent

5-10 ganger så mye jobb visst man må slipe først. Rustfritt holder

glansen lenger. Toppdekselene var slitte gull elokserte deksel før slip

og polering. Dynamoen gjekk vel med en 50-70 timer. Saga ut festene

i aluminium med stikksag og sveiste ihop+slip/polering.

Allt gjekk for arbeid den gangen. (nå sit man i stuen og taster og lite

blir gjort) :smiley:

 

 

camaro_69__462_cui.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...