Trinn II Startet 5.Januar.2010 Link til dette innlegget Startet 5.Januar.2010 Jeg skal bli far til sommeren, og selvfølgelig skal småttet med på årets båtferie. Jeg mener å ha lest i et båtmagasin et det finnes en norsk utviklet babystol med automatisk utløsbart flyteelement. Er det noen som kjenner til denne og kan si meg hvor jeg kan få tak i en slik. Lurer også på hvilke flytevester som er best egnet, er Elias vesten bra eller bør jeg satse på en annen modell. Andre tips og råd tas imot med takk. Godt nytt år Sitér dette innlegget Link to post
Marida Svart 5.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2010 Når de er så små som din blir, må du være kritisk til hvilken type vest du velger. Vi testet ut i basseng. Husk med bleie og klær. Husker ikke navnet på den. Mener å huske at den var fra 0-15kg. Andre var fra 5-15, disse var ikke så gode. Barnet hadde en tendens til å synke ned i vesten i vannet. Hadde også med barnestolen til bilen som vi festet med lastestropper. Der satt minsten under fart. Samtidig er barnestolen i plast til IKEA kjempepraktisk. Maken til den som er på kafereriaer. legges enkelt sammen og har brede ben som gjør at den ikke velter. Lagde også barneseng i den ene køya, med sprinkler. Få tak i en brukt sprinkelseng og kapp til. Husker tiden som slitsom (minste er nå 6år) så jeg ønsker dere lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
bjorngb Svart 5.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2010 Diskutert litt her og her Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 5.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2010 Hei Eg har vore eit år på langtur med baby og har budd ombord i båt med ein baby og eit mindre barn. Så lenge barnet ikkje kan krypa eller gå så er dette uproblematisk. Redningsvest trengs då berre ved jolleturar, ombord- og ilandstigning og liknande. Me hadde stor nytte av bilsetet. (Den typen som har ei bøyle til å løfta setet.) Den typen babystol ein kan festa til salongbordet er òg nyttig. Ikkje legg opp til for lange og krevande turar. Alle redningsvestar til små barn er dårlege. Dvs. du kan ikkje stola på at dei snur barnet slik at det har hovudet over vatnet. Me har testa våre vestar på barna i bassent. Vestane for barn under 15 kg snudde barna slik at dei hadde fjeset ned i vatnet. I 08 datt minstemann, då 2 år og 4 mnd., overbord. Vesten holdt han med fjeset ned. Dette var Helly Hansen vest. Redningsvestar er ikkje barnevakt! Du vil få det mykje meir travelt sommaren 2011! God tur Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 5.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2010 Nummer en (utenom vest) er en barnestol som kan settes fast. F.eks med stropper. Det er helt nødvendig når en skal legge til og fra og er kjempegrei og sove i. Alternativet når de er litt større er et sykkelsete eller modifisert sykkelsete. (koster ikke mange kronene). Nummer to er og prøve og få med en del forskjellige leker til aktivitet. Sitér dette innlegget Link to post
Larvik Svart 5.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2010 Hei, Kan anbefale Helly Hansen kidsafe redningsvest. Bruker disse på begge mine små, men prøv de først på stranda e.l. helst med bleie slik som tidligere nevnt. Sitér dette innlegget Link to post
ravddo Svart 5.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2010 Etter det jeg forstår blir ungen 0-3 mnd. Da trenger du egentlig bare baggen fra vognen egentlig. Ungen sover og spiser stort sett. Vi hadde elstedattera med da hun var 2 uker første gangen (Født 12. juli). Vi satt bagen på dørken over kjølen og kilte den fast med fendere. Du må selvfølgelig ha vest med og vi kjøpte Helly Hansen barnevest. Denne kom best ut i test med bleie når hun ble født. Vi har hatt ungene med hele veien og det har ikke hvert noen problemer. En kollega av meg seilte til karibia på pappa-permen så ungene klarer seg bra. Mest stress er det kanskje når de er +-2 år da er de liksom midt imellom alt. Eldste dattera blir 6 til sommeren og en til som blir 3 og vi ser frem til sommeren i år igjen! PS: Aldri strekk grensene slik at noen voksne (foreldre) blir litt betengt/redd underveis. Småungene/babyene leser foreldrene utrolig lett. Hvis foreldrene har det bra har ungene det bra. Det er vår erfaring. Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
Viksund Bravo Svart 5.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2010 Sesongen 2009 var minstemann ca 6-12 mndr gammel, og hadde 57 overnattinger. Gikk som en drøm Vi har vesten fra Helly-hansen. I begynnelsen brukte vi mye bagen til vogna ombord, og da han vokste ut av denne var han mye i bilstolen under fart. Vi har også en IKEA stol av type som beskrevet over, enten spent fast i passasjersetet, eller på akterdekket. De gangene det var litt sjø, sov han som en stein i bilsetet. Vi var nøye med å ikke bære ham langs siden på båten, men tok han heller opp og ned i luken på framdekket. Laget en lekegrind nede i salongen, for å kunne parkere ham der når vi la til o.l. Jeg er mer spent på sesongen 2010, da han er fra 1,5 til 2 år. Da kan det bli litt mer hektisk..... Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
Bitteliten Svart 5.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2010 (redigert) en familie i vår havn mista en baby over bord på vei inn i havna for noen år siden. Ingen savnet babyen før de var vel fortøyd. Ungen ble funnet lenge etterpå. fryktelig tragisk bruk vest. bruk nett rundt båten om du har mantau. Og sørg for at ungen ikke kan krype ut når dere sover. Det har hendt at unger er observert på dekk tidlig om morgenen etter at de har åpnet glidlås i kallesjen. Vi hadde ungene i bilsete. Satt det i nedgangen fra cockpit til salong på seilbåten. Fungerte bra. Vi fikk ganske god øving i mann over bord øvelser ett år da minstemann var ca 2 år og syntes det var morro å kaste luer, puter og kopper over bord Redigert 5.Januar.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lagavulin Svart 5.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2010 Jeg er mer spent på sesongen 2010, da han er fra 1,5 til 2 år. Da kan det bli litt mer hektisk..... Neida.. Antiloop stolen til Ikea, 99 kr. Sitér dette innlegget Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs Link to post
Viksund Bravo Svart 5.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2010 Den stolen vi har, ja Det så iallefall fredelig og fint ut, men mistenker at han bare lader batteriene før neste økt Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
ravddo Svart 5.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2010 Vi hadde også den antilop stolen fra ikea. Synes at den var vanskelig å ha fast så vi har brukt bordstativet i cokpitt. Dette er av typen Lagun og det går å få kjøpt ferdig stol. Vi hadde et gammelt sete og jeg skrudde det fst på et bordfeste som jeg kjøpte ekstra. Dette har fungert bra og man kan endre posisjon enkelt. Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
Ulv I Svart 5.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2010 Vi begynte med første jenta vår i båt når hun var ca 10 måneder. Og da begynte vi i en 14 fots Theri.. Vi hadde da ikke noen stoler eller noe slikt med, kun vest. Året etter ble det en 21 foter, og da var hun blitt nesten 2 år, dvs samme alder som det du får nå VB. Hun var høyt og lavt, glad i å klatre, så vesten var for det meste på, og hadde med aktiviteter som kunne være på gulvet i båten, ellers var vi endel på land å lekte osv. Under fart satt hun stort sett i fanget til mor. Fortsatt ikke noe stol eller noe slikt. Hun ble raskt klar over reglene vi hadde under fart og når vi skulle legge til osv. Dvs fast plass å sitte og fikk i oppdrag å passe på en fender, eller holde et tau klart, men måtte sitte på plassen. Stort sett funket dette. I sommeren som var ble det litt bedre, ny og større båt, men lavere kanter.. hmm.. men fungerte bra.. vi satte noen regler for hva som var lov og ikke lov, og grenser osv. Ting gikk litt lettere, kunne gjøre mer selv og mer selvstendig. Til sommeren igjen blir det en ny utfordring, en 4-åring som sikkert vil gjøre enda mer selv, men i år har vi også med en bebis i alderen 8-13 mnd'er med oss. Tror nok vi kun kommer til å ha med en bilstol, lekene og baby-bjørn'en osv. Redningsvest har vi allerede til begge. Så det blir nok en grei sommer i år også. Får bare håpe været tillater til å være mye ute å leke med de små :-) God tur. :-) Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
mons Svart 6.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2010 Fin tid du har foran deg. Har selv 4 som har vært med på sjøen siden de var nyfødt, og hatt mye kos med det. Anbefaler å kjøpe vest med, eller sy på en løkke i kraven. Da er det lett å holde i en unge som trenger støtte eller å bruke båtshaken for å få ungen opp av vannet hvis det skulle gå så galt. Har en gang sett båtshaken brukes slik etter et uhell og det gikk utrolig kjapt å få ungen ombord igjen på tross av høyt fribord. Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 6.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2010 Har seilt med småtasser ombord i mange år nå gitt. Minsten er 4 og den eldste er 17 og så noen innimellom. Har lagt inn åra nå Dersom ungen ikke vil sitte i stol så kan jeg anbefale sikkerhetsline som en kjapp og enkel løsning akkurat mens man går til og fra kai, eller ved andre anledninger hvor man må ha full fokus på noe annet enn ungen. Sikkerhetsline Du trenger da et øye e.l. inne i båten til å feste den ene enden av sikkerhetslina. Den andre enden klipser du i beltet på ungens redningsvest, bakpå ryggen. Det siste er viktig, da ungen ellers vil ha stort fokus på å klipse opp kroken, og enten klarer å åpne den eller klemmer fingrene i den. Siden jeg har seilbåt så var jo sikkerhetsliner og festepunkter for disse allerede på plass, dette er kanskje ikke en like innlysende løsning hvis man har motorbåt. Og - viktig - sikkerhetslinas lengde sammen med plassering av festepunktet må være sånn at ungen ikke rekker ut til ripa av båten. Beltet på redningsvesten holder ikke (antakelig) at ungen faller i vannet og blir slept. Men det er sterkt nok til at ungen selv ikke klarer å åpne det / rive det opp. Et utvalg av unger på tur. Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
sodne Svart 6.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2010 (redigert) Huske ikkje heilt ka dei heter, men det paret som seilte arc ifjor( nå blir vel det i forfjor), med en first 31.7. Damå ombord der starta ein nett butikk med ting til småtasser om bord. Syns å huske det var noen smarte ting der. Redigert 6.Januar.2010 av sodne (see edit history) Sitér dette innlegget stå i ro båt! Link to post
blindleia Svart 6.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2010 http://www.seilbarn.no/Nettbutikk Sitér dette innlegget Link to post
Orca74 Svart 7.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2010 Anbefaler Regattas Thermo Cruise Baby. Denne er SOLAS-godkjent og en av få vester med termisk beskyttelse i hht norske særkrav for passesjerskip i NIS/NOR. http://www.regatta.no/ Sitér dette innlegget Link to post
Bømlo Svart 10.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2010 Minstemann har hatt mye glede av et sammenleggbart badekar type "Flexibath". Solid laget og tar liten plass. Vi setter det opp i cockpit når været er bra. Sitér dette innlegget Link to post
rover Svart 10.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2010 Vi hadde barnebarn med på tur en sommer..... Babyvest var i på, men ikke i "bruk"..... I tillegg. Liten "gummibåt" (plast)...til et par hundrelapper. Kan i nøden brukes som redningsflåte for småunger. Perfekt viss du har plass: Lekebåt i strandkanten, kan ro`s med en voksen ombord. Ombord med vann i: Plaskedam. " uten vann i: Lekegrind, "polstret" " opp ned : Mini trampoline. Beste investerte hundrelapper i noen ferie...... Den overvevde til og med ferien, selv etter "hard bruk":-) Sitér dette innlegget Link to post
bjorngb Svart 10.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2010 Vi har brukt en stor plastkasse fra IKEA for å oppbevare leker og som badekar Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 10.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2010 Etter det jeg forstår blir ungen 0-3 mnd. Da trenger du egentlig bare baggen fra vognen egentlig. Ungen sover og spiser stort sett. Hadde med minsten i sommer(2009) og jeg støtter opp om dette utsagnet. I tilegg er det greit med en "Vippestol" av den typen barnet nesten ligger i, dette er en grei plass de timene barnet ikke sover. Redningsvest er vel en selvfølge. Vår Eirik ble født i april og var med første gang 2 uker gammel, deretter hele sommeren. Har du landstrøm med 220V uttak i båten så er det smart med en flaskevarmer om ungen slutter å die og skal har erstattning. Raskere å varme enn å starte opp byssa. Husk også parasoll/paraply til skjerming av solen over bagg/stol. Grattis som blivende, dette går veldig bra Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.