Jump to content

Uflaksdag på sjøen


Nadheim

Recommended Posts

Ikke alle dager på sjøen er like artige.

 

Var ute på søndagstur i går. Det blåste frisk, og vi la ut fra middagsbukta mot vinden og bølgene. Farten var ca 25 knop og det ulte bra rundt ørene. Plutselig sier det svupp, og brillene blåser av nesa og havner i bølgene 30 meter lenger bak. Heldigvis er jeg ikke avhengig av briller, og jeg skulle kjøpe nye snart, men litt ergelig var det.

 

Turen fortsetter. Pga vind og bølger benyttes trimflaps aktivt. På min båt styres dette med en slags joystick som jeg egentlig aldri har likt. Med ett sier det knepp, og jeg sitter med joysticken i hånda... Den knakk tvers av helt inne ved dashbordet. Prøver skrutrekker, kulepenn og andre gjenstander for å endre innstillingene, men uten hell. Det ender med at vi ligger på skrå turen hjem. Ingen krise, men seilbåtene må jo ha lurt på om vi forsøkte å gjøre narr av dem.

 

Vel i havn går alt tilsynelatende bra. Helt til jeg hopper i land. Jeg har nemlig den bærbare VHFen festet i buksa med clips. Jeg bøyer meg ned og plopp, VHFen forsvinner ned i vannet.

 

Fint, flott, hei.

Link to post
Share on other sites

Dette var nok en dag du burde vært hjemme ser jeg...

 

Selv kan jeg berette om mine siste tur som også har inneholdt mer trøbbel enn ønsket. Etter å ha ordnet opp mine problemer med propellen (se https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...66306;start=10) så gledet jeg meg fælt til en avslappende solskinnstur her i forrige uke, i en båt som skulle gå som en klokke...men dengang ei;

 

etter å ha kjørt i 10 minutter endret lyden fra babord motor karakter, det ble liksom en slags vislelyd. Slo motoren straks av og motorluka ble åpnet med en viss frykt. Der nede var alt badet i olje!. Det som hadde skjedd var at oljeslangen fra motoren til oljekjøleren hadde revnet. Det verste med det hele var at slangen som sto der ikke var oljebestandig!!. Slangen som var benyttet var alså en armert varmtvannslange, så dette måtte bare gå galt...Ny slange fra Tess kostet hele 21,50,- så her var det liten grunn til å spare...

 

Fredag kveld ble benyttet til reparasjon og motorromsvask, og heldigvis ser det ut til at motoren ikke har tatt skade av tørrkjøringen (og jeg priser meg lykkelig for at motorene gikk på tomgang da dette skjedde).

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Snakker om mye uhell på en gang. Men når det gjelder brillene, har jeg etter å ha mistet dem to gangen (fikk fisket dem opp av sjøen den ene gangen) gått til innkjøp av såkalt "tantesnor", eller som svenskene sier, "senilsnöre"! Enkelt og greit og du får det hos alle optikere.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ikke alle dager på sjøen er like artige.

 

 

 

Vel i havn går alt tilsynelatende bra. Helt til jeg hopper i land. Jeg har nemlig den bærbare VHFen festet i buksa med clips. Jeg bøyer meg ned og plopp, VHFen forsvinner ned i vannet.

 

Fint, flott, hei.

Dårlig patent på disse festemetodene, vet ikke hvor mange ganger den trådløse telefonen er mistet i bakken.

Men på Vhf burde det være muligheter for og feste en reim, med liten karabinkrok for feste i beltehempa på buksa feks.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...