Jump to content

Montasje av turbotrykk sensor for Yanmar 290hk


arnearmoa

Recommended Posts

Jeg skal montere turbotrykksmåler i båten. Jeg har et bilde fra før motoren ble installert sist vår som viser at det står en sensor på selve motoren fra før. Jeg vet ingenting om denne, og den ser temmelig rusten ut. Dessuten kunne jeg kjøpe passende instrument med medfølgende sensor på Maritim for 699,- og tenkte derfor bare å kaste denne.

 

pressuresensors.jpg

 

Jeg spurte på Yanmar-forumet på www.boatdiesel.com om hva slags gjenger denne sensoren skal ha, og fikk 1/8" NPT til svar. Det er jo helt topp, siden det stemmer med den jeg tenkte å kjøpe.

 

Men igår fikk jeg beskjed fra Hans Ragnar Tømte hos Yanmar Norge at den skal ha metriske fingjenger M12 med 1,25mm stigning. Da må jeg ha adapter. Er det noen som vet hvor jeg kan få tak i adapter bestående av hunkjønn 1/8" NPT i ene enden og hankjønn M12x1,25 i andre enden?

 

Trenger jeg noe pakning el.l. der det er metrisk?

 

Kanskje det står en adapter der allerede? (vanskelig å se på bildet, og båten er langt unna)

 

 

Mvh Arne Armoa

 

 

PS

Han sa i samme mail at overboost switchen (opp og til venstre for den rustne boost senderen) har 1/8" BSP gjenger (jeg vet ikke om han mente taper eller parallell), og at jeg eventuelt kunne fjerne denne isteden og montere en ny sensor der for boost måling, siden denne overboost switchen ikke er i bruk lenger.

Bare jeg passet på å isolere ledningene godt, så jeg ikke fikk falske alarmer. Hørtes litt rart ut for meg. Jeg ville trodd at unormalt høyt turbotrykk er skadelig. Og hvis ikke waste-gate ventilen åpner som den skal, tror jeg det kan bli ganske høyt trykk på denne motoren. Jeg tror jeg lar den stå, og heller bytter ut den rustne.

Er det noen som klarer å se om den rustne på bildet ser original ut, og som i så fall kanskje vet hvilke fabrikat/modeller av instrumenter som da vil stemme med den (bortsett fra Yanmars originale boost-klokke)?

Redigert av arnearmoa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Veldig bra respons fra Yanmar nå, gitt. Fikk det logiske svaret angående hvorfor de ikke bruker overboost switchen lenger. Den har gitt mange falske alarmer uten at det har vært for høyt trykk.

Dessuten er det visst Yanmar original boost sensor som står montert (den rustne), og den virker sannsynligvis bare med Yanmars originale instrument, som er akkurat litt for stort for meg.

 

Siden jeg i bunn og grunn har det nye Baltic dashbordet (med en ekstra vanntankmåler istf. klokke helt til venstre), skal jeg bytte ut vanntankmåleren til høyre med boostmåler som passer i samme hullet bakfra, dvs. Wema eller VDO siden der kan pynteringen tas av. Helst Wema pga. pris.

 

dashbordretronicferdig.jpg

 

Han sa også at gjengene på overboost switchen er BSP parallell, ikke taper.

 

Det betyr at jeg trenger en adapter fra den nye sensorens 1/8" NPT til enten M12 med 1,25mm stigning eller 1/8" BSPP, avhengig av hvor jeg skal sette den. Jeg har sett adaptere fra NPT til BSP på nettet ifbm. søk etter løsning for eksostemperaturmåling. Men aller helst ville jeg montert den nye sensoren der den rustne står, og bevare alarm-muligheten, siden jeg kan avsløre eventuelle falske alarmer med det nye instrumentet.

 

Er det noen her som har peiling på hvor jeg kan få tak i en adapter fra 1/8" NPT til M12 med 1,25mm stigning?

 

 

Mvh Arne Armoa

Link to post
Share on other sites

Takker. Jeg fant faktisk den selv i mellomtiden, så håpet stiger. Satser på å finne en litt mer lokal løsning hvis det går. Har ikke hatt tid til mange minutter med googling idag.

 

Blir det sånn at jeg bør ha en slags pakning for å tette den metriske delen og gjengeteip på NPT-delen tro?

 

Jeg ser ikke noen pakning der i delekatalogen (ikke på overboost-switchen heller, men på pluggen for eksostemperatur var det pakning)

Link to post
Share on other sites

Jeg gir nok opp å finne en overgang fra 1/8" NPT til M12x1,25mm, for den ser ut til å være veldig spesiell. Det måtte i så fall ende opp med at jeg får noen til å lage en for meg.

 

Overgang fra 1/8" NPT til 1/8" BSP.P med kobberpakning skal jeg nok klare å få tak i, selv om Tess og et par andre jeg ringte enten ikke klarte det, eller måtte bruke flere deler. Det ligger kanskje an til fjerning av alarmensensoren for å bruke det hullet, selv om jeg ikke har problemer med falsk alarm.

 

Mvh Arne Armoa

 

 

 

PS

Til informasjon:

Den derre "LMA086" som lnjk nevner er ikke egnet, fordi den er så kort at NPT hullet går langt inn i M12-området, og da blir det nesten ikke noe gods imellom. Dessuten er den i messing, og da blir det bare enda verre.

 

Ser det er en som har kjøpt og returnert en sånn en HER. I samme diskusjon er det også henvist til en alternativ variant med riktige gjenger. Den måtte jeg i så fall kappe av en del fra, siden den er lagd for andre formål, pluss at den er laget av "mild steel" (sikkert utsatt for rust), og i tillegg ser det ut som den også burde vært litt lengre for å unngå et svakt punkt mellom gjengene.

 

Metrisk M12x1,25mm ser ut til å være enda mindre brukt en M12x1mm og M12x1,5mm som også fins i standarden for metriske fingjenger. Vanlig M12 har 1,75mm stigning. Jeg klarte å finne ett firma som hadde alle de tre andre variantene i messing, men med nok lengde til å unngå tynt gods. Men de hadde altså ikke med 1,25mm stigning.

Link to post
Share on other sites

Takk for tipset. Så dårlig ut på nettsidene iallfall.

 

Det var på DENNE SIDEN jeg fant tre M12 varianter med forskjellig stigning, men ingen med riktig stigning. Jeg ser de har med M14x1,5mm også, som kunne vært et bra utgangspunkt, men hullet ser litt for stort ut. Spørs om det blir nok gods igjen til at det holder.

 

Nå har jeg søkt mye igrunn.....

Link to post
Share on other sites

Takker for omtanken. Men nå har jeg faktisk funnet en! :smash::flag:

 

Jeg antar jeg har brukt ti ganger så mye tid på det, som du ville trengt på å lage en. Men pytt pytt.

 

Den adapteren jeg fant, er laget for folk som vil måle oljetemperaturen, og settes inn istedet for bunnpluggen, så skrur man en temperatursensor inn i denne igjen. En del japanske biler har M12x1,25mm i bunnpanna.

 

Her er den nettbutikken som har best bilde av den:

 

Greddy Oil Temp Sensor Adapter

 

greddy_oil_temp_sensor_adapter.jpg

 

Jeg måtte finne den veldig mange steder for å bli helt sikker på at den har 1/8"NPT innvendige gjenger. De har også tilsvarende adapter mot andre metriske porter, og alle er lagd for å passe med deres egen temperatursensor, som har 1/8" NPT.

 

Mvh Arne Armoa

Link to post
Share on other sites

AAAAAARRRRGGHHHH !!!! :cryin::cryin::cryin:

 

Nå fikk jeg endelig bekreftelsen IKKE ville ha fra GReddy. De innvendige gjengene i denne adapteren er BSPT. :headbang::headbang::headbang:

Nå må jeg ringe Metax eller noen og høre om det går an å få laget en adapter isteden.

 

Jeg vet jeg kan finne en adapter som kan passe inn i GReddy sin og konvertere fra BSPT til NPT, men for det første blir det da to adaptere, og for det andre har jeg fortsatt ikke fått svar på om den fra GReddy er syrefast. De skrev bare "steel", og glemte å svare på dette spørsmålet sist.

Redigert av arnearmoa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Rettelse

 

 

Hvis jeg vasker brillene ser jeg i den siste mailen at det står stainless steel. Så med en ekstra adapter kan jeg starte med denne.

 

Men vil det være en god ide å ta ut den originale boost-sensoren og demontere den, for å se om jeg kan få lagd en adapter av den øverste delen?

Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...

Denne tråden bærer preg av å være en monolog, men i tilfelle noen har interesse, har jeg bestilt

- en stk. GReddy Oil Temp Sensor Adapter M12x1.25mm med kobberpakning (GReddy part no. 16400713)

- en stk. Swagelok 1/8"BSPT to 1/8"NPT adapter (Swagelok part no. SS-2-A-2RT)

 

Da skal en vanlig 1/8"-27NPTF trykksensor passe rett inn i sistnevnte.

 

Etter mye om og men ble disse tingene bestilt gjennom The Sensor Connection i USA, som uansett måtte skaffe en spesialfitting fra Swagelok for at deres eksostemperatursensor skal passe i porten på turboen. Den problematikken er beskrevet i en annen tråd.

 

Så var det den trykksensoren da. Jeg drev for en måned eller to siden og surfet på nettet for å finne ut detaljer. Der ser det veldig ut som Wema har sluttet å lage turbotrykksmålere (og en del andre ting). Siden den fortsatt sto i katalogen til Maritim var jeg kjapp om å ta en tur for å evt. rekke å få tak i en før de gikk tomme. Det var en igjen, tror jeg, for den var ikke pakket sammen med sensoren, slik som beskrevet, og det var litt tvil om den ene sensoren jeg fant som så riktig ut, faktisk var riktig. Jeg avventer fortsatt resultatene der.

 

Hele tiden har jeg hatt VDO som en eventuell reserveløsning, bare mye dyrere. Men siste snok på internett indikerte at 2 bars turbotrykksgiver osv. forsvinner fra listen der også......

 

Det skal visst ikke være enkelt!

 

Håper den jeg har lagt til side hos Maritim blir riktig da.

Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...

Hei arnearmoa.

 

Ser dette er en gammel tråd, men ettersom den er aktuell for min motor, prøver jeg :-)

 

Jeg har en 6LPA-STP og jeg får tidvis alarm (både lys og lyd) fra "BOOST"-lampa. Av og til så kort et bip at jeg ikke engang ser BOOST-lampa lyse, andre ganger lyser lampa noen sekunder før den slukker igjen. I det hele tatt skjønner jeg ikke helt hvordan jeg skal tolke alarmen.

 

Leser i manualen at BOOST-lampa lyser ved for høyt ladetrykk og at jeg bør søke verkstedhjelp. Men, før jeg gjør det ønsker jeg å lære litt mer om dette problemet også, om mulig.

 

Jeg skjønner at du har erfaring med ladetrykk-problem så derfor hadde det vært hyggelig å høre om du har noen tips til hva jeg nå bør gjøre ;-)

Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-)

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke opplevd problemer selv, men tenker meg to mulige årsaker til ditt problem.

 

Kan det tenkes at waste gate ventilen går tregt, slik at den ikke åpner når den skal? Jeg tror du skal kunne kjenne hvor lett den kan beveges ved å rikke på den stanga. Hvis den ikke åpner når det er stor belastning på motoren, vil det bli ganske høyt trykk, tror jeg.

 

Kan det tenkes at det bare er sensoren? De sluttet å bruke denne sensoren for mange år siden fordi mange fikk falsk alarm.

Link to post
Share on other sites

Takk for kjapt svar, arnearmoa! Alarmen utløses både under tomgang og under marsjfart, så da kan det kanskje tyde på et sensorproblem? Jeg får høre med Yanmar. Tusen takk for hjelp!

Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...