Jump to content

Aksling eller drev, hva er best ?


Tom Rør

Recommended Posts

Allerede nedtegnet og arkivert informasjon om dette temaet her på foraet tilgjengelig via søkefunksjonen skal du ikke undervurdere. Her har jeg tatt et slikt søk for deg, og jeg mener du bør finne litt informasjon her:

 

Drev eller aksling.

 

Drev vs. aksling - testet på Viksund 340 St.Cruz

 

Drivstofforbruk mellom strak aksel og drev...

 

Mørejet 30 drev eller aksling ?

 

Er hekkaggregat en svakhet?

 

Fast aksel kontra drev ?

 

Drev kontra fast aksling - erfaringer?

 

Hekkagregat kontra aksling

 

Aksling eller drev

Link to post

Drev er dyrere å vedlikeholde, og gjene mer arbeid. Men samtidig får du motoren plassert helt akterut, bedre manøvrerbarhet og oftest høyere toppfart. Med aksling blir det mindre/enklere vedlikehold, mer støy i kabinen da motoren blir stående midt i båten, lavere toppfart og sannsynligvis noe høyere drivstopfforbruk. Jeg ville valgt aksling ut fra det som går på pålitelighet og vedlikeholdskostnader, andre med andre prioriteringer vil kanskje velge drev på grunn av mindre støy og bedre manøvrerbarhet. Begge løsninger har sine sider...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Snakket i sommer me en fyr i ei j***vlig bred snekke. Der satt det aktermontert motor med vinkelkasse og strak aksel. Det beste fra begge verdener, egentlig. Båten var "bare" 26 fot, men til gjengjeld 3,70m bred!!! Med motoren helt akter sier det selv at plassutnyttelsen ombord var helt utrolig.

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post

Lurer veldig på hva slags snekke det var...hjemmelaget?

 

Det er jo mange båtmodeller som har såkalt v-gir. V-giret, som er plassert foran motoren gjør at motoren kan plasseres lenger bak i båten/motorrommet, da propellakslingen går girkassen, under motoren og ut.

Skorgenes, Tresfjord, Flem og Spirit for å nevne noen bruker mye dette systemet.

 

Fordelene er åpenbare fremfor tradisjonell aksling og -girmontering...bedre plass i båten.

Redigert av nimbuster (see edit history)
Link to post
En del av disse ble støpt, innredet privat, og dette åpner jo for en del gode ideer....

....og dårlige gjennomføringer :rolleyes:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Drev er dyrere å vedlikeholde, og gjene mer arbeid. Men samtidig får du motoren plassert helt akterut, bedre manøvrerbarhet og oftest høyere toppfart. Med aksling blir det mindre/enklere vedlikehold, mer støy i kabinen da motoren blir stående midt i båten, lavere toppfart og sannsynligvis noe høyere drivstopfforbruk. Jeg ville valgt aksling ut fra det som går på pålitelighet og vedlikeholdskostnader, andre med andre prioriteringer vil kanskje velge drev på grunn av mindre støy og bedre manøvrerbarhet. Begge løsninger har sine sider...

En båt med aksling er lettere å manøvre, fordi propellen sitter rett foran roret, slik at vannstrømmen fra propellen svinger båten. Med drev må du opp i fart for å få et effektivt ror.

 

Om valget stod mellom en båt med drev, kontra samme modell med aksling ville jeg valgt båten med drev. Dette fordi det er mindre støy og vibrasjoner med drev. Dette til tross for høyre vedlikeholds kostnader og belg-løsning med drev.

 

Det med toppfart og drivstofforbruk stiller jeg meg tvilende til.

Link to post

Alle tester (les BM) og tråder her inne viser at fredbåter har høyere toppfart (betyr kanskje aller minst...) og lavere forbruk enne båter med aksel.

 

Dette med støy i kabinen avhenger jo litt av hvilken girkasseløsning som er valgt...om hvor motoren står.

 

Men, alt er relatvit, og ikke alt er like målbart.

 

En båt med aksling er IKKE lettere å manøvrere, og du trenger ikke å gå opp i fart for å få et "effektivt" ror på båter med drev, slik Arkmarin ytrer.

Link to post
En båt med aksling er IKKE lettere å manøvrere, og du trenger ikke å gå opp i fart for å få et "effektivt" ror på båter med drev, slik Arkmarin ytrer.

 

 

Tiltredes.. Drev tar Ror mye lettere siden en endrer propellstrømmen ved sving. Det er jo nettopp derfor IPS har kommet.. der dreier man jo hele poden uavhengig av hverandre.. blir som 360 graders baupropell.

 

Ang drivstoffforbruk så er det et hav av forskjell.. Ta en 40 fots drevbåt med 2X350 D6 den bruker ca 80 liter i timen i 32-33 knop marsj.. en 40 fots aksel båt klarer kanskje det på toppfart og da trenger den 2X 370-400 hk og supper unna noe slik som 130-140 liter i timen og ca 90-100 Liter i marsj 22-25 knop. Gjør man vedlikehold selv så er drev marginalt dyrere og serve.. med belger hvert 2 år og olje hvert år i forskjell. Til gjenngjeld så bruker drevbåten Mye mindre drivstoff så det blir spart fort inn samt at en kan faktisk bakke og ha full kontroll med drev..

 

Det er en grunn til at VP for eks stadig tilstreber og få kraftigere motorer til drev..

Redigert av Thorlyn (see edit history)

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
En båt med aksling er lettere å manøvre, fordi propellen sitter rett foran roret, slik at vannstrømmen fra propellen svinger båten. Med drev må du opp i fart for å få et effektivt ror.

 

Om valget stod mellom en båt med drev, kontra samme modell med aksling ville jeg valgt båten med drev. Dette fordi det er mindre støy og vibrasjoner med drev. Dette til tross for høyre vedlikeholds kostnader og belg-løsning med drev.

 

Det med toppfart og drivstofforbruk stiller jeg meg tvilende til.

 

Her tror jeg det var mye gjetting og lite erfaring tror jeg.

 

Avsnitt 1: Dette er fullstendig feil og vitner om at du ikke har kjørt drevbåt

 

Avsnitt 2: Høres korrekt ut

 

Avsnitt 3: Det er kanskje ikke så mange båttyper som leveres både som drev og akslingbåt, men tviler på at du finner noen hvor det ikke kan bevises at drev gir lavere forbruk (og høyere toppfart med samme motorstørrelse)

 

Undertegnede var for inntil noen år siden en "fanatisk" akslingstilhenger. Etter en del år med drev ser jeg mange fordeler og ville nok valgt det framfor aksel på neste båt. Men, er ikke fanatisk drevtilhenger blitt.

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...