Tom Rør Startet 7.Januar.2010 Del på Facebook Startet 7.Januar.2010 Drar(hvis været tillater det) til England i morgen for å se på noen båter, og lurer på fordeler/ulemper med drev kontra aksling. Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 7.Januar.2010 Del på Facebook Svart 7.Januar.2010 Allerede nedtegnet og arkivert informasjon om dette temaet her på foraet tilgjengelig via søkefunksjonen skal du ikke undervurdere. Her har jeg tatt et slikt søk for deg, og jeg mener du bør finne litt informasjon her: Drev eller aksling. Drev vs. aksling - testet på Viksund 340 St.Cruz Drivstofforbruk mellom strak aksel og drev... Mørejet 30 drev eller aksling ? Er hekkaggregat en svakhet? Fast aksel kontra drev ? Drev kontra fast aksling - erfaringer? Hekkagregat kontra aksling Aksling eller drev Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 7.Januar.2010 Del på Facebook Svart 7.Januar.2010 Drev er dyrere å vedlikeholde, og gjene mer arbeid. Men samtidig får du motoren plassert helt akterut, bedre manøvrerbarhet og oftest høyere toppfart. Med aksling blir det mindre/enklere vedlikehold, mer støy i kabinen da motoren blir stående midt i båten, lavere toppfart og sannsynligvis noe høyere drivstopfforbruk. Jeg ville valgt aksling ut fra det som går på pålitelighet og vedlikeholdskostnader, andre med andre prioriteringer vil kanskje velge drev på grunn av mindre støy og bedre manøvrerbarhet. Begge løsninger har sine sider... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Dalton Svart 7.Januar.2010 Del på Facebook Svart 7.Januar.2010 Snakket i sommer me en fyr i ei j***vlig bred snekke. Der satt det aktermontert motor med vinkelkasse og strak aksel. Det beste fra begge verdener, egentlig. Båten var "bare" 26 fot, men til gjengjeld 3,70m bred!!! Med motoren helt akter sier det selv at plassutnyttelsen ombord var helt utrolig. Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
nimbuster Svart 7.Januar.2010 Del på Facebook Svart 7.Januar.2010 (redigert) Lurer veldig på hva slags snekke det var...hjemmelaget? Det er jo mange båtmodeller som har såkalt v-gir. V-giret, som er plassert foran motoren gjør at motoren kan plasseres lenger bak i båten/motorrommet, da propellakslingen går girkassen, under motoren og ut. Skorgenes, Tresfjord, Flem og Spirit for å nevne noen bruker mye dette systemet. Fordelene er åpenbare fremfor tradisjonell aksling og -girmontering...bedre plass i båten. Redigert 7.Januar.2010 av nimbuster (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 7.Januar.2010 Del på Facebook Svart 7.Januar.2010 Jeg begynner så smått å se fordelen med aksling.. Og ihvertfall om jeg skulle hatt mer enn en motor. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 7.Januar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Januar.2010 Takk takk Capitaine. Fikk mye nyttig lesestoff der. Sitér dette innlegget Link to post
Dalton Svart 7.Januar.2010 Del på Facebook Svart 7.Januar.2010 Lurer veldig på hva slags snekke det var...hjemmelaget? Nope! Tror det var ei Kragerø-snekke... Bred med lavt overbygg. Nesten litt daycruiser-look... Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
Tox Svart 8.Januar.2010 Del på Facebook Svart 8.Januar.2010 26 fot og 3,70 bred; samttidig lavt overbygg høres veldig ut som en Kragerø 26. En del av disse ble støpt, innredet privat, og dette åpner jo for en del gode ideer.... Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 8.Januar.2010 Del på Facebook Svart 8.Januar.2010 En del av disse ble støpt, innredet privat, og dette åpner jo for en del gode ideer.... ....og dårlige gjennomføringer Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
nimbuster Svart 8.Januar.2010 Del på Facebook Svart 8.Januar.2010 ...men ikke 3.70 bred vel? Sitér dette innlegget Link to post
Tox Svart 8.Januar.2010 Del på Facebook Svart 8.Januar.2010 Jeg hadde en gang en Kragerø 26, så vidt jeg husker var den vel 3,20 bred(?) Og så er jeg helt enig med "rem", det var selvsagt også en del helt tåpelige og dårlige løsninger også! Sitér dette innlegget Link to post
Dalton Svart 8.Januar.2010 Del på Facebook Svart 8.Januar.2010 Mulig jeg husker feil... 3,2m var den i hvertfall. Bredeste 26fotern jeg noen gang har sett. Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
nimbuster Svart 8.Januar.2010 Del på Facebook Svart 8.Januar.2010 Det har du nok rett i, Dalton. Uten å fornærme noen så må Kragerø 26 være den styggeste snekka jeg noen gang har sett.:-) Men, det kommer an på øynene som ser, og på de som har hatt en slik. Men praktisk, tja...den var kanskje det? Sitér dette innlegget Link to post
:båt1 Svart 8.Januar.2010 Del på Facebook Svart 8.Januar.2010 aldri drev for meg jeg holder meg til aksling jeg men det er mitt valg drev er bra for de som liker det:) Sitér dette innlegget Link to post
Marida Svart 8.Januar.2010 Del på Facebook Svart 8.Januar.2010 Enig med :båt1. Kun aksling for meg også. Virker tryggere for meg da det er plass til doble slangeklemmer for vanninntaket. Vår ligger ute om vinteren. Akkurat nå fastfrosset. To motorer og baugpropell, så er det mulig å manøvrere også i trange havner Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 9.Januar.2010 Del på Facebook Svart 9.Januar.2010 Drev er dyrere å vedlikeholde, og gjene mer arbeid. Men samtidig får du motoren plassert helt akterut, bedre manøvrerbarhet og oftest høyere toppfart. Med aksling blir det mindre/enklere vedlikehold, mer støy i kabinen da motoren blir stående midt i båten, lavere toppfart og sannsynligvis noe høyere drivstopfforbruk. Jeg ville valgt aksling ut fra det som går på pålitelighet og vedlikeholdskostnader, andre med andre prioriteringer vil kanskje velge drev på grunn av mindre støy og bedre manøvrerbarhet. Begge løsninger har sine sider... En båt med aksling er lettere å manøvre, fordi propellen sitter rett foran roret, slik at vannstrømmen fra propellen svinger båten. Med drev må du opp i fart for å få et effektivt ror. Om valget stod mellom en båt med drev, kontra samme modell med aksling ville jeg valgt båten med drev. Dette fordi det er mindre støy og vibrasjoner med drev. Dette til tross for høyre vedlikeholds kostnader og belg-løsning med drev. Det med toppfart og drivstofforbruk stiller jeg meg tvilende til. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
nimbuster Svart 9.Januar.2010 Del på Facebook Svart 9.Januar.2010 Alle tester (les BM) og tråder her inne viser at fredbåter har høyere toppfart (betyr kanskje aller minst...) og lavere forbruk enne båter med aksel. Dette med støy i kabinen avhenger jo litt av hvilken girkasseløsning som er valgt...om hvor motoren står. Men, alt er relatvit, og ikke alt er like målbart. En båt med aksling er IKKE lettere å manøvrere, og du trenger ikke å gå opp i fart for å få et "effektivt" ror på båter med drev, slik Arkmarin ytrer. Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 9.Januar.2010 Del på Facebook Svart 9.Januar.2010 (redigert) En båt med aksling er IKKE lettere å manøvrere, og du trenger ikke å gå opp i fart for å få et "effektivt" ror på båter med drev, slik Arkmarin ytrer. Tiltredes.. Drev tar Ror mye lettere siden en endrer propellstrømmen ved sving. Det er jo nettopp derfor IPS har kommet.. der dreier man jo hele poden uavhengig av hverandre.. blir som 360 graders baupropell. Ang drivstoffforbruk så er det et hav av forskjell.. Ta en 40 fots drevbåt med 2X350 D6 den bruker ca 80 liter i timen i 32-33 knop marsj.. en 40 fots aksel båt klarer kanskje det på toppfart og da trenger den 2X 370-400 hk og supper unna noe slik som 130-140 liter i timen og ca 90-100 Liter i marsj 22-25 knop. Gjør man vedlikehold selv så er drev marginalt dyrere og serve.. med belger hvert 2 år og olje hvert år i forskjell. Til gjenngjeld så bruker drevbåten Mye mindre drivstoff så det blir spart fort inn samt at en kan faktisk bakke og ha full kontroll med drev.. Det er en grunn til at VP for eks stadig tilstreber og få kraftigere motorer til drev.. Redigert 9.Januar.2010 av Thorlyn (see edit history) Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
BEG Svart 9.Januar.2010 Del på Facebook Svart 9.Januar.2010 En båt med aksling er lettere å manøvre, fordi propellen sitter rett foran roret, slik at vannstrømmen fra propellen svinger båten. Med drev må du opp i fart for å få et effektivt ror. Om valget stod mellom en båt med drev, kontra samme modell med aksling ville jeg valgt båten med drev. Dette fordi det er mindre støy og vibrasjoner med drev. Dette til tross for høyre vedlikeholds kostnader og belg-løsning med drev. Det med toppfart og drivstofforbruk stiller jeg meg tvilende til. Her tror jeg det var mye gjetting og lite erfaring tror jeg. Avsnitt 1: Dette er fullstendig feil og vitner om at du ikke har kjørt drevbåt Avsnitt 2: Høres korrekt ut Avsnitt 3: Det er kanskje ikke så mange båttyper som leveres både som drev og akslingbåt, men tviler på at du finner noen hvor det ikke kan bevises at drev gir lavere forbruk (og høyere toppfart med samme motorstørrelse) Undertegnede var for inntil noen år siden en "fanatisk" akslingstilhenger. Etter en del år med drev ser jeg mange fordeler og ville nok valgt det framfor aksel på neste båt. Men, er ikke fanatisk drevtilhenger blitt. Mvh. BEG Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
Fru Jacobsen Svart 9.Januar.2010 Del på Facebook Svart 9.Januar.2010 Vært i England Tom? Og hvor ligger du etter et du flytta fra oss? Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Thorlyn Svart 9.Januar.2010 Del på Facebook Svart 9.Januar.2010 han er vist i UK nå i dette øyeblikk og titter.. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Fru Jacobsen Svart 9.Januar.2010 Del på Facebook Svart 9.Januar.2010 Gøy :-) vi får vel oppdateringer da Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
OT-flyktning Svart 10.Januar.2010 Del på Facebook Svart 10.Januar.2010 Takk for listen i innlegg 2. Har tatt konsekvensen av at flere av dem ikke detaljerer noe særlig hva spørsmålet gjelder og slår dem nå sammen, dvs noen av linkene fungerer etter dette ikke lenger Sitér dette innlegget Link to post
Luco Svart 10.Januar.2010 Del på Facebook Svart 10.Januar.2010 Her er en test med Viksund 340 med drev/aksling http://www.batmagasinet.no/baatweb/cms.nsf...38?OpenDocument Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.