Jump to content

Er denne Yamaha 9,9 gjort om til 15 hk?

morgull

Recommended Posts

Hei. Har en 1997 Yamaha 9,9 hk som jeg lurer på om er gjort om til 15 hk eller ikke. Kunne tenke meg å få den litt sprekere, men er usikker på om "plomba" allerede er tatt på den. Fint hvis noen som har greie på dette kunne gitt meg tilbakemelding. Bilde er vedlagt.

yam915.jpg

<p>Båter: Glastron CVX 20 Sprint, Glastron CVX 16, Uttern S55

Takk for alle tilbakemeldingene. Da har jeg forstått det slik at "plomba" er fjernet på den jeg har, men kan få ennå litt mere effekt (15hk?) hvis jeg modifiserer eller bytter ut reed ventilene. Er en justering av reedventilene noe man kan gjøre selv, eller bør dette utføres av verksted? Å kjøpe nye reed ventiler høres dyrt ut..

<p>Båter: Glastron CVX 20 Sprint, Glastron CVX 16, Uttern S55

De er langt fra dyre. 29,95$ på boyesen sin egen hjemmeside. Frakt for disse er også veldig billig da de ikke veier no særlig. Jeg bestilte selv til min yamaha og hadde de innen uka var gått.

Legger ved linker til sidene hvor de er.

Det fins to forskjellige til 9,9hk og en til 15hk

http://www.boyesen.com/cwo.php?store=boyes...amp;submit.y=18

http://www.boyesen.com/cwo.php?store=boyes...vehicle_id=1045

http://www.boyesen.com/cwo.php?store=boyes...amp;submit.y=16

Lykkelig Dracoeier ^_^

Jeg har en Yamaha 9,9 fra 2007 og har tenkt å fjerne blokkeringen på gasspådraget for å endre motoren til å bli en 15 hester. Har også kjøpt ny propell som ifølge leverandøren er nødvendig hvis man endrer fra 9,9 til 15HK. Trodde dette var det eneste jeg måtte gjøre, men jeg ser av innleggene over at man også må skifte noe som kalles Reed ventiler og har noen spørsmål ifbm dette: Hvordan skifter man reed ventiler? Er det en eller flere reed ventiler på motoren? Og hva gjør disse ventilene? Kan dere forklare litt mer og også forklare hvilken type Reed ventil man skal kjøpe for å endre til 15HK? Det finnes såvidt jeg forstår 3 typer, hvorav den ene antagelig er den som allerede står i motoren. Antar at den man skal kjøpe er den som er merket med 15HP, men vil gjerne ha det bekreftet av dere som vet.

Og hva betyr parentesen (2 petal) og (3 petal) i betegnelsen for reed ventilene?

Takknemlig for svar.

Reed ventilene eller blad ventilene sitter bak forgasseren. Disse er med på å bestemme blandingsforholdet bensin/luft. De skiftes lett.

Skru av forgasseren så ser du de. De sitter i en beholder som kommer til syne da. Instruksjoner følger med de nye ventilene på prosessen.

Du kan også lese litt om fordelene på boyesen hjemmeside.

Regner med at du må ha 15hk reeds når 9,9hk blir tunet opp til såkalt 15hk.

De originale er laget av metall mens boyesen er laget av glassfiber.

Redigert av Double Weber (see edit history)

Lykkelig Dracoeier ^_^

Takk for informasjon. Ifølge en lokal "ekspert" skal det ikke være nødvendig å skifte reed ventiler på de nyere Yamaha motorene. Min motor ble kjøpt ny i 2007, dvs den er produsert i 2007 eller muligens i 2006, og den er vel av de siste totakterne som ble levert.

Min "Ekspert"-venn sier at på nyere Yamaha er det bare å fjerne blokkeringa på gasspådraget og å skifte propell. Er dette korrekt informasjon? Er det noen av dere her på forumet som VET helt sikkert om det er nødvendig å skifte reed ventiler også på de nyeste motorene, eller om dette bare var på litt eldre motorer?

Det vet jeg ikke.

Men de er ikke dyre(30$) og er veldig lette å skifte.

Etter som det ha vært diskutert før her på forumet, og det har komt frem at det er hva som må til, så skader det ikke å prøve.

Jeg tror ikke motoren er forandret nevneverdig bare de siste årene. Men det er bare synsing. Kanskje noen her inne kan gi deg et klarere svar?

Lykkelig Dracoeier ^_^

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...