morgull Startet 7.Januar.2010 Del på Facebook Startet 7.Januar.2010 Hei. Har en 1997 Yamaha 9,9 hk som jeg lurer på om er gjort om til 15 hk eller ikke. Kunne tenke meg å få den litt sprekere, men er usikker på om "plomba" allerede er tatt på den. Fint hvis noen som har greie på dette kunne gitt meg tilbakemelding. Bilde er vedlagt. Sitér dette innlegget <p>Båter: Glastron CVX 20 Sprint, Glastron CVX 16, Uttern S55 Link to post
Roald Svart 7.Januar.2010 Del på Facebook Svart 7.Januar.2010 Hei Her er "plomba" fjernet. Trawlig hilsen Roald Sitér dette innlegget Norsk Trawler klubb Vår båt Tarpoon Link to post
nimba Svart 7.Januar.2010 Del på Facebook Svart 7.Januar.2010 Har en tilsvarende motor , på den er "reed" ventilene skiftet ! trodde det var en forutsetning for og få mer luft og bensin blanding inn i sylinderen..og dermed ta ut flere hk. Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
Skrotnisse Svart 8.Januar.2010 Del på Facebook Svart 8.Januar.2010 Det holder å justere de orginale reedventilene til 6 mm åpning.... Sitér dette innlegget Link to post
morgull Svart 8.Januar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Januar.2010 Takk for alle tilbakemeldingene. Da har jeg forstått det slik at "plomba" er fjernet på den jeg har, men kan få ennå litt mere effekt (15hk?) hvis jeg modifiserer eller bytter ut reed ventilene. Er en justering av reedventilene noe man kan gjøre selv, eller bør dette utføres av verksted? Å kjøpe nye reed ventiler høres dyrt ut.. Sitér dette innlegget <p>Båter: Glastron CVX 20 Sprint, Glastron CVX 16, Uttern S55 Link to post
Double Weber Svart 8.Januar.2010 Del på Facebook Svart 8.Januar.2010 De er langt fra dyre. 29,95$ på boyesen sin egen hjemmeside. Frakt for disse er også veldig billig da de ikke veier no særlig. Jeg bestilte selv til min yamaha og hadde de innen uka var gått. Legger ved linker til sidene hvor de er. Det fins to forskjellige til 9,9hk og en til 15hk http://www.boyesen.com/cwo.php?store=boyes...amp;submit.y=18 http://www.boyesen.com/cwo.php?store=boyes...vehicle_id=1045 http://www.boyesen.com/cwo.php?store=boyes...amp;submit.y=16 Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
Baywatch Svart 8.Januar.2010 Del på Facebook Svart 8.Januar.2010 Jeg fikk opplyst av kloke hoder her på forumet at motoren yter 13,5 hk hvis plomben er fjernet og reedventilene ikke er byttet. Forresten en glimrende motor, som jeg hadde mye glede av i 11 feilfrie år før den ble solgt videre. Sitér dette innlegget Link to post
Fairline Svart 8.Januar.2010 Del på Facebook Svart 8.Januar.2010 Jeg har en Yamaha 9,9 fra 2007 og har tenkt å fjerne blokkeringen på gasspådraget for å endre motoren til å bli en 15 hester. Har også kjøpt ny propell som ifølge leverandøren er nødvendig hvis man endrer fra 9,9 til 15HK. Trodde dette var det eneste jeg måtte gjøre, men jeg ser av innleggene over at man også må skifte noe som kalles Reed ventiler og har noen spørsmål ifbm dette: Hvordan skifter man reed ventiler? Er det en eller flere reed ventiler på motoren? Og hva gjør disse ventilene? Kan dere forklare litt mer og også forklare hvilken type Reed ventil man skal kjøpe for å endre til 15HK? Det finnes såvidt jeg forstår 3 typer, hvorav den ene antagelig er den som allerede står i motoren. Antar at den man skal kjøpe er den som er merket med 15HP, men vil gjerne ha det bekreftet av dere som vet. Og hva betyr parentesen (2 petal) og (3 petal) i betegnelsen for reed ventilene? Takknemlig for svar. Sitér dette innlegget Link to post
Double Weber Svart 8.Januar.2010 Del på Facebook Svart 8.Januar.2010 (redigert) Reed ventilene eller blad ventilene sitter bak forgasseren. Disse er med på å bestemme blandingsforholdet bensin/luft. De skiftes lett. Skru av forgasseren så ser du de. De sitter i en beholder som kommer til syne da. Instruksjoner følger med de nye ventilene på prosessen. Du kan også lese litt om fordelene på boyesen hjemmeside. Regner med at du må ha 15hk reeds når 9,9hk blir tunet opp til såkalt 15hk. De originale er laget av metall mens boyesen er laget av glassfiber. Redigert 8.Januar.2010 av Double Weber (see edit history) Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
Mix Svart 8.Januar.2010 Del på Facebook Svart 8.Januar.2010 Jeg har en Yamaha 9,9 fra 2007 og har tenkt å fjerne blokkeringen på gasspådraget Du trenger ikke å fjerne denne. Det har ingen hensikt å ta den helt vekk. Ta en nebbtang og bøy ut litt slik at leppa ikke sperrer i hakket lenger. Da kan du enkelt bøye den tilbake igjen ved et eventuellt senere behov. Sitér dette innlegget Link to post
Fairline Svart 9.Januar.2010 Del på Facebook Svart 9.Januar.2010 Takk for informasjon. Ifølge en lokal "ekspert" skal det ikke være nødvendig å skifte reed ventiler på de nyere Yamaha motorene. Min motor ble kjøpt ny i 2007, dvs den er produsert i 2007 eller muligens i 2006, og den er vel av de siste totakterne som ble levert. Min "Ekspert"-venn sier at på nyere Yamaha er det bare å fjerne blokkeringa på gasspådraget og å skifte propell. Er dette korrekt informasjon? Er det noen av dere her på forumet som VET helt sikkert om det er nødvendig å skifte reed ventiler også på de nyeste motorene, eller om dette bare var på litt eldre motorer? Sitér dette innlegget Link to post
Double Weber Svart 10.Januar.2010 Del på Facebook Svart 10.Januar.2010 Det vet jeg ikke. Men de er ikke dyre(30$) og er veldig lette å skifte. Etter som det ha vært diskutert før her på forumet, og det har komt frem at det er hva som må til, så skader det ikke å prøve. Jeg tror ikke motoren er forandret nevneverdig bare de siste årene. Men det er bare synsing. Kanskje noen her inne kan gi deg et klarere svar? Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
kentaur Svart 10.Januar.2010 Del på Facebook Svart 10.Januar.2010 Smart å skifte til Reedventiler av glassfiber. De vil ikke ødelegge motoren viss de skulle knekke. For all del ikke eksperimenter med større åpning enn foreskrevet viss du har ventiler av metall. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.