Jump to content

Spørsmål vedr. "kraft*arm" krefter på utrigger.

Ulv I

Recommended Posts

Hei,

Driver å planlegger å få tilpasset båtplassen min med utriggere.

Utriggerne er 8 meter lange. Feste inne ved bryggen er ca 150 cm brede og henger i 2 hengsler som skal tres nedpå en planke eller lignende.

den U'en som skal tres nedpå er 10 cm bred og 20 cm lang. Så planken som skal festes foran bryggene må være på 6 meter lang, 20cm høy og 10 cm tykk.

Men, den ene utriggeren må modifiseres litt, årsaken er at nabo brygga på BB side stikker mer ut enn min, så jeg får ikke den utriggeren til å ligge på skillet mellom båtplassen min og naboens. Men vil "spise opp av min plass.

På andre siden har naboen bygget brygga lik som min, så der kan vi få skille mellom oss og kan bruke utriggeren som skille mellom oss.

Men, for å få utnyttet plassen helt på BB side, så må jeg kappe av litt av metallet som støtter bom'en for å forkorte den litt.

Men, her er jeg redd det kanskje vil svekke bom'en litt.

I dag så er det 71cm fra bommen og ut til enden hvor hengselen er. Men på grunn av brygga som står i veien, kan den maks være 25cm.

Da vil bom'en rett ut fra min brygge og jeg blir liggende på rett plass. På tegningen har jeg kappet den inn på ene siden, og sveiser på et ekstra "ben" eller støtte fra bom til der hengselen sitter. Dette for for å kompensere for lengden som er kappet bort.

Foran på min brygge, vil jeg som nevnt feste på en stk lang tykk planke/drager eller hva det heter.. den kan kanskje forsterkes av et vinkeljern eller noe slikt, vil det hjelpe litt med de kreftene som vil påvirke utriggerne?

Ref tegning:

utriggeren.jpg

De brune er bryggene, den grønne streken er den tykke planka som skal holde utriggerne.

Båtplassen er i ei elv, men jeg ligger i bakevja, slik at det er en svak strøm oppover der jeg ligger.

Men, det hender at det blåser endel nedover, og da beveger båten seg sideveis.

I tillegg er det endel båter som rett og slett gir blanke fa#¤%#¤ i at det er 6 knop over grunnen i hele elva, de kommer halvplanende i 10-15 knop og lager tsunami light, så det bør tåle litt også.

Hvordan bør jeg gjøre dette slik at det vil fungere og holde?

Båten min er 29 fot og veier ca 3500kg, mens nabo båten på SB side er en 22 foter, lett og enkel båt på den siden..

han får utrigger bare på sin BB side. På SB side kan evt. hans nåværende bøye legges.

------------------

Med det samme.

Hvor stort aggregat må en ha for å kunne kjøre vinkelsliper og sveiseapparat?

Siden dette er galvanisert stål, så må det først slipes med vinkelsliper, så kan det sveises, var det noen som sa.

Jeg har et MIG apparat med tråd, kan det brukes, eller er det best med pinne apparat?

Noen som har noen synspunkter/kommentarer/forslag her?

Redigert av Ulv I (see edit history)

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Hei,

Jeg ville ha montert inn en ekstra hengsle nærmest mulig bommen "inne i båsen". Da er nok denne utliggeren like sterk som den andre, du må vel kappe den "grønne"bjelken for å ha elastisitet mellom bryggene og da ender du vel opp med å ha tilnærmet samme styrke på begge to utliggerene.

Redigert:

-Du må slipe av galvaniseringen før du sveiser, det er rett.

-Står vel oppgitt startstrømmen til sveiseapparatet i instr. boka, du må over denne for å kunne få en stabil strøm når du starter sveisingen, dette er jeg helt sikker på at de kan svare deg på i butikker hvor aggregat forhandles.

-MIG-apparat gjør jobben .

Redigert av mask (see edit history)

En ekstra hengsle ja, ikke så dumt. tenkte du der hvor bommen ender ca?

Da blir det en hengsle der, og en der hvor støttebenene stopper på utsiden.. riktig?

Bryggene henger sammen, for naboen har festet sin brygge i min, så derfor tenkte jeg å ha den grønne i en og hel stykke for å gi best mulig styrke tenkte jeg..

Er det bedre å ha 2 mener du?

For den andre utriggeren som det ikke skal gjøres noe med, den blir jo sittende halvveis på min brygge, og halvveis på hans brygge.

Er vel best med en hel en da, eller?

Jeg har dette sveiseapparatet, gjør det jobben tro?

Lurer også på hvor stort aggregat trenger jeg for å kunne sveise med dette på denne jobben tro. hmm..

44-726_l.jpg

Bryggene sitter fast og beveger seg ikke. De flyter ikke i vannet på noen måte, men det står påler ned i elvebunnen i begge mine yttre hjørner, samme har naboen gjort, han har også påler ned i elvebunnen i hver sin yttre hjørne.

nederste delen av bryggene er altså helt inntil land, og der sitter dem fast i noen trær og slikt.

Derfor mener jeg at det ikke er noen ide å splitte den grønne da den heller vil hjelpe å fordele spenningen ved drag i lufta sideveis.

Det med hengselen er jeg enig i, ca slik jeg også tenkte det ja. :)

Ang sveising!

Som du selv har nevnt, slip av galvaniseringen, om ikke kan du bli kraftig syk\dårlig av gassen det avgir.

Jeg ser du har sveiseapparat med flussfylt tråd, altså ikke gass. Det funker fint til småjobber og tynnplate, men til denne jobben ville jeg brukt et pinneapparat. Dette fordi pinner ikke er så utsatt for vær og vind, du kan sveise i omtrent all slags vær. Mig er mer følsomt for dette og du kan fort ende opp med porer i sveisen som svekker den kraftig. I tillegg er det mye enklere å sveise ordentlig med pinne.

Just my 2 cents =) Lykke til !!

Ja, må slipe nok ja, kjenner til det der. En ser vel når en har slipt nok?

Ellers har jeg jo dykkeflaske og neseklype også, da puster jeg i hvertfall ikke inn eventuelle gasser.. hehe..

Jeg har tilgang til et rent pinne-apparat også ja, men hva slags pinner bør jeg sveise med på noe slikt som dette?

Såpass ja, da skal jeg nok klare å få slipt nok ja. :-)

Blir jo stående ute å gjøre dette.. må bare ha tak i et kraftig nok strøm aggregat. :)

Alternativet er å gjøre det til våren å dra den hjem på henger for å gjøre tilpassingen osv.

Men hadde vært greit å kunne bruke isen til å holde på utriggerne og kunne stå på isen å jobbe i stedenfor å ligge oppå brygga osv. ;)

Hmm. sier noe der.. kanskje enklere. tenker jeg forsøker med begge deler jeg.

For den delen som jeg kapper av, dvs jeg måler 25cm fra ytterst og inn, der kapper jeg, og på samme sted kappes støttestaget.

Dette må jo sveises på, for dette kan jo ikke skrues uten at det blir bevegelses muligheter osv.

Men det ekstra støttestaget som jeg tenkte å ha på, det kan jeg jo skru, da vil jeg jo ha i pose og sekk.

Om jeg lager et hull igjennom bommen, og skrur fast det ekstra staget, vil ikke det hullet svekke bommen, eller?

Studerer skissen din og det slår meg at det ekstra støtte staget (rødt) ikke vil gi deg den motstandskraften du er ute etter. Vinkelen på ca. 15 grader blir for liten til å gi noe effekt. Det er ikke for ingenting disse stagene er festet i 45 grader som gir maks motstand.

Momentet er lik kraft gange armen.

Redigert av jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Den delen som han skal forsterke er 25 cm ut fra bommen og et stag der inne som peker 45 grader gir liten effekt til bommen. Og forlenge dette utover gir enda mindre effekt til bommen.

Da er jeg mere enig i index sitt foslag.

Men det avhenger av hvilken vei strømmen går.

Redigert av jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Stort sett er det en svak strøm oppover elva, altså fra venstre til høyre i bilde..

Jeg ligger i "bakevje" eller hva dem kaller det, så den går svakt oppover stort sett.

Men med høyvann så hender det at strømmen går nedover.

Det skal sies at vannet varierer ca 2-3 meter i løpet av sommeren.

Fikk forresten nå telefon om at drageren på 6 meter lang, 30cm høy, og 7cm tykk er i boks.

Denne er tenkt å henge fast foran på brygga som utriggerne skal henges fast på. :-)

Tja, kanskje indeks sitt forslag er ok men er litt betenkt over å ikke ha hengslene på linje.

Ved forskell på to til tre meter vannstand ville jeg ikke gjort det slik. Ved bruk av tre hengsler så går det galt.

Ingen av stagene har noen forsterkende effekt på utliggeren utenfor punktet de er festet til denne.

Ved korrekt dimensjonering (av skråstag, hengsler og innfesting) så knekker utliggeren i punktet ytterste skråstag(ene) er sveist til utliggeren.

Hengslene kommer jo på linje da.. jeg må jo lage det til slik at de blir i samme høyde osv.

Jeg kan ikke se noen ulempe med å ha 3 hengsler på den, siden hele greia beveger seg likt.

Hvordan mener du at de ikke kommer på linje?

Ahh.. det staget ja.

Jeg har vært inne på tanken å feste et tau i fra tuppen av den bryggen og ut til utriggeren, men det må være litt lengde på også slik at det ikke blir for stramt ved høyvann/lavvann.

Jeg kan evt. feste et tau i fra tuppen av bryggen til naboen, det festes til båten og hjelper til å holde båten på plass. om strømmen skulle bli stor.

Hvis det går ca 45 grader, så vil jo båten kunne gå litt opp og ned før det blir for stramt. eller?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...