index Svart 8.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2010 Tja, kanskje indeks sitt forslag er ok men er litt betenkt over å ikke ha hengslene på linje.Ved forskell på to til tre meter vannstand ville jeg ikke gjort det slik. Ved bruk av tre hengsler så går det galt. Jo, jeg ser problemet. Det hjelper litt at staget er henglet i begge ender, men noen uheldige belastninger kan det uansett bli. Jeg gikk ut fra at vannstanden ikke varierte noe særlig. Men med 2-3 meter variasjon i vannstand kan det uansett bli vanskelig dette her. Hvordan er dette løst i dag? Er det 3 meter fra bryggene ned til vannflaten, eller blir bryggene oversvømmet ved høy vannstand? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Ulv I Svart 8.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2010 Slik det er løst i dag så har jeg ei bøye jeg fortøyer i, samt ei ekstra løkke til naboens bøye for å hjelpe til litt så jeg ikke driver for langt oppover. Normalt sett, så varierer det en meter ca, men noen ganger mer.. og under høst stormer og snøsmelting på våren så kan vannet stige såpass at brygga ligger under vann ja. Jeg har 2 paller liggende oppå hverandre på brygga for å kompansere for høyden på den nye båten, og de to var også under vann i høst. Var nok en halv meter over brygga, og da er det ca 3 meter høyere enn vanlig. Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
Jawik Svart 8.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2010 Er det meningen din å legge båten på tvers av strømmen ? Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Ulv I Svart 8.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2010 (redigert) Jeg har ikke noe annet valg, alle båtene i område ligger med baugen inn mot land. jeg har båter på hver side. Slik har båten lagt i år: Og slik ser jeg for meg at det skal bli: Redigert 8.Januar.2010 av Ulv I (see edit history) Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
tuffff Svart 8.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2010 Dersom du kunne forsterke på den andre siden, markert med rødt, eller helst grønt alternativ, så hadde det vært glimrende. Dette er jo fortegnet, men så langt ut du kan, uten å komme i konflikt med skroget. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 8.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2010 Ut fra bildene dine har jeg vanskelig for å se hvilken nytte du vil få av utliggerne. Bortsett fra når elvestrømmen og floa motvirker en annen. Selvfølgelig kan du polstre disse og således la disse oppta presset fra båten. Og du skal jo helst holde deg innenfor ditt område uten å belaste naboene med noe feste. Kan nok være at utliggeren til høyre i bilde holder ved den lille vinkelen (25 cm), men den bør jo helst unngå belastning når floa setter inn. Du trenger vel ikke to utliggere da den til venstre i bilde vil gjøre nytten alene for å holde båten i ro etter polstring. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Ulv I Svart 8.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2010 Målet med utriggerne er at jeg vil ha en bås jeg kan kjøre inn i og fortøye enkelt og greit alene. Pr. i dag er det et mareritt når det blåser, for jeg må kjøre inn, huke tak i bøya bak på sb side og feste baugen før den stikker enten oppover med strømmen, eller nedover om det blåser. I tillegg når jeg skal ut, så er det litt styr når en skal kaste fortøyningene og holde båten på plass slik at jeg får bakket rett ut og gå klar av bøyene som ligger der. Det er slik at når jeg skal legge til og kjører innover mot brygga, så er det strøm nedover og jeg må kompansere for dette, men noen meter rett før brygga så er plutselig strømmen snudd og går oppover, og jeg må ta høyde for dette. Bortsett fra enkelte ganger når det blåser og den tar tak i båten i tillegg. Normalt står frua i baugen, jeg kjører inntil bryggen slik at hun får tak i tauene foran og hekter dem på, mens jeg drar bakenden riktig med drevet slik at jeg får tak i bøya og kan hekte på tauene. Litt styr altså, og jeg vil ha utriggerne for å gjøre dette bedre. Jeg tenkte å polstre utriggerne med enten teppe eller fendere eller noe slikt, slik at jeg kan kjøre båten inn i båsen, ta tak i tauene med båtshaka og fortøye den enkelt og greit alene. Samme med når jeg skal ut, så tenkte jeg at jeg skulle kunne løsne alle tauer, og bakke ut av båsen uten å ha bøyer og slikt rett bak meg. Så nytten med disse er at det skal forenkle fortøyningen. :) Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
Jawik Svart 8.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2010 (redigert) Ser poenget ditt bedre nå. Så det du trenger er noe som skal holde 3-4 tonn på plass med motstand i vannet og vinden som ett pluss. Og i tillegg bør helst hver enkelt uteligger være fri fra en annen dersom bølgene slår innover. Hadde i tankene noe av det samme som tuffff, men da feste et stag fra høyre utligger til venstre utligger. Slik at du fikk en slags tandem løsning. Oppå dette ville jeg lagt ett "dekk" som følger med bevegelsen (opp/ned). Da ville du her stive av hele greia ut mot de skrå (45 gradern) avstiverne og i dette dekket lage en baugprofil som du kan kjøre rett inn i og holde motoren i gang forover til du har fortøyd. Samme prosess når du skal ut av båsen. Ett tilleggs alternativ er å montere ett par glidere som følger "flo og fjære" og så montere hele båsen flytende mot denne tverrliggeren. Uansett løsning så vil det svakeste punktet være der hvor du fester alt sammen til brygga / land. Ytterst på 8 meterne ville jeg ha festet en wire slik at det hele kan løftes / heises opp ved behov og for vinteren. Disse måtte gå inn til land på stolper og en heise annordning. Redigert 8.Januar.2010 av jawik (see edit history) Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Ulv I Svart 8.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2010 (redigert) Her er et annet bilde, litt mer forfra. Det ser ut til at båten har litt mer å gå på, så kanskje jeg ikke trenger å legge bommen akkurat på grensa på BB side, men heller la den være litt mer inn på min brygge der, og heller ha bommen akkurat på grensa til naboens brygge. Da vil båten bli liggende litt mer til venstre i bildet (litt mer til SB) og fortsatt ha grei plass i båsen, og mer styrke i støttestagene. her er bildet: Min brygge går fra den kanna som ligger ute i elva på min sb side og inn til der hvor det blå tau'et går inn. da blir det jo litt å gå på :) Redigert 8.Januar.2010 av Ulv I (see edit history) Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
mask Svart 8.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2010 Hvis du sveiser på ei dobblings plate på utriggeren og så setter staget på denne, så fordeler du kreftene lenger ut på utriggeren, jeg er sikker på at dette er sterkt nok. Men du må selfølgelig hengsle avstiveren begge veier, vertikalt og horisontalt siden det er stor forskjell på høy/lav-vann. Mvh mask. Sitér dette innlegget Link to post
Ulv I Svart 8.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2010 Ytterst på 8 meterne ville jeg ha festet en wire slik at det hele kan løftes / heises opp ved behov og for vinteren. Disse måtte gå inn til land på stolper og en heise annordning. Jeg har planlagt at det er bedre å løsne boltene til hengslene og legge hele utriggerene oppå brygga og tjore dem fast der. Vipper jeg dem opp, så må de kunne boltes fast i noe, samt i vind osv så vil det jo bli kraftig moment sideveis.. med tanke på høst stormer osv.. Bedre å legge dem oppå brygga da. :) Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
Jawik Svart 8.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2010 Hva med å invitere naboen på din bb-side til ett samarbeid slik at han også kan utnytte deg litt. Da slipper du jo å svekke utliggeren. Dess mere du beholder av utliggern på bb-side dess bedre er det jo. Har du plass til å trekke deg mot styrbord er jo det løsningen. Du trenger vel ikke så mye bredde for å komme inn der. Bortsett fra at svingen inn i båsen kommer 8 meter lengre ut fra brygga. Og det farvannet ser ikke innbydende ut. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Thorlyn Svart 8.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2010 Vet ikke om du skal lage riggerne selv eller hva?? så på denne annonsen ganske billige komplette: http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=20246264 Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Gullfisk Svart 8.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2010 (redigert) Det er ikke mulig å få bygge om det lille nebbet på brygga til naboen så du kan bruke utliggeren orginal da? Så ikke så stort ut på bildet i allefall. redigert:der var visst Jawik inne på det samme i mellomtiden. Redigert 8.Januar.2010 av Gullfisk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 8.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2010 Bedre å legge dem oppå brygga da. :) Du har skjønt poenget . Naboen tok ikke opp sin 15 meter flytebrygge med gangvei og det hele ble skrudd ned, vridd rundt og punktert av isen en juleaften for tre år siden. Litt av en julepresang som fortsatt ligger til skrekk og advarsel. Jeg tenkte mere på at det hele skulle komme klar av isen, men det lar seg vel ikke gjøre med den vannstanden du opplever. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
lnjk Svart 8.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2010 Hvis utliggerene skal på land hvært år og dette skal gjøres uten kranhjelp så hadde jeg også vurdert aluminium fagverks konstruksjon. Men så går det nesten to slike som meg i en av de som er med i tråden: Operasjon 'SPFS' 2010. Det blir trolig mye dyrere. Sitér dette innlegget Link to post
Ulv I Svart 8.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2010 Til info, jeg har allerede 2 stk 8 meter lange utriggere, de ligger klare for modifisering og montering. I tillegg ligger det en 6 meter lang, 7x30cm drager som er tenkt til å feste foran bryggene som utriggerne skal henge på. Hva med å invitere naboen på din bb-side til ett samarbeid.... Det går dessverre ikke, for der hvor hans brygge går utover, der står det noen stokker under vann, så hans brygge står rett ned på disse stokkene, eller gamle trær eller hva det er for noe. Den står i hvertfall støtt der, og det er urent farvann under der. Da måtte jeg og han på min SB side ha bygget ut bryggene våre til hans, men det får vi ikke lov til. Eieren vil ikke ha store ruvende brygger. Men det er helt i orden slik våre er nå, og jeg fikk feste på utriggerne. Hvis utliggerene skal på land hvært år og dette skal gjøres uten kranhjelp så hadde jeg også vurdert aluminium fagverks konstruksjon. Jeg har allerede utriggere, og jeg tenker å gjøre som følger.. Fester ett tau ytterst på utriggeren og får en kompis til å holde dette. Så løsner jeg hengslene innerst og sammen løfter vi innerste delen av utriggeren opp på brygge kanten, fester et tau i denne som også festes til bilen slik at det ikke glir ut i vannet. Så lar vi enten strømmen, eller bruker tauet som er festet ytterst til å dra utriggeren inn longside til bryggene og vipper dem oppå brygga. 2-3 mann, så klarer vi det fint. Gjør det samme med den andre, bare den blir liggende andre veien.. Disse må festes godt, for ved flom så kan dem nok flyte avsted hvis ikke.. hehe. Når de skal ut igjen så er det bare å vippe den uti sjøen og dra med tauet til den kommer ut til riktig plass. 2 stk holder innerste delen på plass og en setter i boltene. Tenker jeg forsøker det slik ett år også ser vi om vi må justere litt på planene.. :D Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
Ulv I Svart 8.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2010 her ligger de 8 meter lange utriggerne på en båthenger i parkeringshuset på Ikea, måtte lade siden dynamoen var gåen, og det var eneste plassen med strøm. Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
gimi Svart 8.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2010 Jeg ville valgt å legge inn en kneplate på den siden hvor du tar bort staget. En kneplate tar opp mye mere krefter en et stag og kan dermed gjøres mindre. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 8.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2010 Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Ulv I Svart 9.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2010 slik ja.. hmm.. god ide.. :) takk. Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
Farco Svart 9.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2010 Bryggene sitter fast og beveger seg ikke. De flyter ikke i vannet på noen måte, Var nok en halv meter over brygga, og da er det ca 3 meter høyere enn vanlig. Om du lar utriggerene ligge ute om vinteren, sørg ihvertfall for sklisikkert belegg om vinteren. Med 8 meter lang utrigger blir det omtrent slik: Utriggere fungerer så mye bedre på flytbrygger. Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
Jawik Svart 9.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2010 (redigert) Utriggere fungerer så mye bedre på flytbrygger. Dette er grunnen til at det hele bør monteres på vertikale glidere. Gunga sitt bilde viser er en solid løsning når kneplata blir sveist skikkelig fast. Det kan bli ett problem å feste en slik en, men det går nok. Mesteparten av sinken må jo fjernes først og på kneplata er det ikke så enkelt å få til hvist du ikke baserer deg på å få riggerene galvanisert på nytt. Redigert 9.Januar.2010 av jawik (see edit history) Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
lnjk Svart 9.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2010 Ja er enig i det, men det er vel mye mere jobb å lage til slikt glidesystem. Gunga`s bilde ser greit ut men tror ikke det er nødvendig med slik kneplate selv om man bare bruker ett stag. Bruker man samme dimensjon på staget som på utriggeren så tror jeg det går bra. Lages dette av rustbestandig stål så blir problem med rust mye mindre. Har hørt at det å sende noe til galvanisering nå kan bli dyrere enn å bruke rustbestandig. Når avstanden mellom hengslene blir halvert så må kanskje eksisterende hengsler lages dobbelt så solide. Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 9.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2010 Ettersom jeg har oppfattet Ulv sitt problem så er det snakk om å kunne kjøre inn i båsen og holde båten i ro til fortøyningen er på plass. Med den vannhøyden risikerer han at båten komme i klem under utliggerne og det kan jo få sine følger for båten. Dersom han fortsatt ønsker å bruke båten til alle tider uavhengig av vannstanden. Trenger jo ikke glider helt ned til laveste vannlinje, men nok til at funksjonen i båsen ivaretas. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.