Christina 3 Startet 8.Januar.2010 Del på Facebook Startet 8.Januar.2010 Hei. Må ha meg en ny inverter siden den gamle ikke ble reparert på reklamasjon. Den er 4 år gammel og har vel aldri funket skikkelig. Men men......det var vist ikke noe å reparer på. Så derfor må jeg ha meg en ny og denne gang vil jeg ha en sinusinverter på 1000W. Har sett på Sleipner og Nordic Power. Er det andre alternativer som ikke koster skjorta som jeg bør vurdere ? Kanskje noen har erfaringer med de jeg har vurdert ? Takker... Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 8.Januar.2010 Del på Facebook Svart 8.Januar.2010 Ta en titt hos http://www.alternativenergi.no Hyggelige folk og priser Godt fornøyd med mine kjøp der. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 8.Januar.2010 Del på Facebook Svart 8.Januar.2010 Jeg har en Studer AJ-1000 som jeg har brukt i 5-6 år nå som fungerer utmerket, men er redd den koster mange skjorter Sitér dette innlegget Link to post
Christina 3 Svart 8.Januar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Januar.2010 Ja den kostet noen fler skjorter enn det jeg tenkte ja...... "Ta en titt hos http://www.alternativenergi.no Hyggelige folk og priser Godt fornøyd med mine kjøp der." Ja de har 800/1500W.... men prismessig er det vel nesten det samme. Hmmm. Lurer på om det er noen som har erfaring med de de selger på maritim....Nordic Power ? Min gamle var jeg vel ikke akkurat imponert over men så var det jo en defekt på den da... Sitér dette innlegget Link to post
Kasina Svart 8.Januar.2010 Del på Facebook Svart 8.Januar.2010 Lurer på om det er noen som har erfaring med de de selger på maritim....Nordic Power ? Hadde en Nordic Power 1000w til snaue 2000,- kr kjøpt på Claes O. som tok fyr mens ungene så på DVD. Ville vel heller satse på en ren sinus inverter, selv om det ryker med et par båtlapper ekstra. Sitér dette innlegget "Sistemann tar med flagget" Link to post
Cerveza Svart 9.Januar.2010 Del på Facebook Svart 9.Januar.2010 Jeg kjøpte en kombisak på seatronic, med lader og inverter. De har to typer, 600W og 1000W modifisert sinus, jeg kjøpte den minste. Jeg hadde ikke landstrøm fra før, så denne var kjekk for å toppe opp batteriene når vi lå litt lenge i havn. Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 9.Januar.2010 Del på Facebook Svart 9.Januar.2010 Noe spesielt den skal brukes til siden du må ha ren sinus? Er nok det sikreste, men jeg har brukt mod. sinus til PC, Tv og alt det man bruker hjemme, men jeg har aldri fått ødelagt noen ting......... Sitér dette innlegget Link to post
Regina III Svart 9.Januar.2010 Del på Facebook Svart 9.Januar.2010 Jeg har prøvd billig og jeg har prøvd dyrt og har endt opp med å finne ut at billig ble dyrt mens dyrt ble om ikke billig, så ihvertfall billigere enn det billig viste seg å bli, når det ble dyrt! Og så delig å slippe prosessen med å se på at billig blir dyrt! Nå bruker jeg bare Mastervolt. Sitér dette innlegget Link to post
Christina 3 Svart 10.Januar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Januar.2010 Kasina: Ja jeg har tenkt til å kjøpe meg en sinus Cerveza: Har en bra lader så det er uaktuelt..... Alidal: Grunnen til at jeg vil ha sinus er at jeg da skal slippe å beskymre meg for at "ting" skal ryke eller ikke fungere. Går vel stort sett bra men...da er jeg sikker. Ja jeg får fundere videre Sitér dette innlegget Link to post
Rångepådl Svart 10.Januar.2010 Del på Facebook Svart 10.Januar.2010 (redigert) Nå bruker jeg bare Mastervolt. Ligger en for salg her... (2000W, men halv pris og 100 amp. lader med på kjøpet) Redigert 10.Januar.2010 av Aurora Boralis (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Christina 3 Svart 10.Januar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Januar.2010 Denne hadde jo vært konge..... Men 15.000,- var vel litt i overkant av det jeg vil bruke. Også som sagt trenger jeg ikke lader.... Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 10.Januar.2010 Del på Facebook Svart 10.Januar.2010 Har du vurdert å handle fra England? Bra priser og gunstig kurs. Har handlet fra JG Technologies flere ganger. JG Tech Sitér dette innlegget Link to post
Christina 3 Svart 10.Januar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Januar.2010 Kommentar fra moderator:Innlegget er satt usynlig da det ikke følger reglene for sitering. Har du vurdert å handle fra England? Bra priser og gunstig kurs. Har handlet fra JG Technologies flere ganger. JG Tech Er ikke noen racer på å bestille utenlands men jeg kan jo sjekke ut JG Technologis ......og se hva jeg skjønner av det.... Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 10.Januar.2010 Del på Facebook Svart 10.Januar.2010 Skall Du ha en inverter som kan vara på längre tider (man blir fort bortskämd med att ha 230V tillgängligt) så satsa på en kvalitetsapparat från t ex Mastervolt. Dom tåler att jobba, och dom går TYST dvs ingen liten fläkt som surrar som ett mygg hela kvällen. Om Du sen går upp lite i effekt kanske till en apparat som ger 1500 - 2000 W så har Du 230 V tillgängligt alltid ungefär som hemma, antingen Du vill köra en borrmaskin, dammsugare, hårtork, brödrost, kaffekokare eller bara en dator. Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 10.Januar.2010 Del på Facebook Svart 10.Januar.2010 Har montert masevis av slike invertere og min erfaring er at det noen som fungerer og andre som er bare drit. Studer, Victron og Mastervolt fungerer det meste av de andre kan du bare glemme. Noen ryker etter kort tid andre lager så mye radiostøy at ingenting virker i dets nærvær mens andre igjen har så uren utspenning at de en kobler til tar kvelden. Sitér dette innlegget Link to post
Fjellbonden Svart 10.Januar.2010 Del på Facebook Svart 10.Januar.2010 Om Du sen går upp lite i effekt kanske till en apparat som ger 1500 - 2000 W så har Du 230 V tillgängligt alltid ungefär som hemma Hvordan kobles denne i forhold til landstrøm, generator, lader og vv bereder? Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 10.Januar.2010 Del på Facebook Svart 10.Januar.2010 (redigert) Svar till Fjellbonden: Om Du går till Mastervolts eller Victrons hemsidor så har Dom allt som behövs. Allra enklast blir det om Du väljer en kombinerad Inverter/Laddare. Då behöver Du bara komplettera med någon form av Landstömsautometik så sköter sig allt i stort sett själv inklusive om Du startar generatorn. Du delar upp 230 V uttagen i två grupper, en som skall ha ström bara från generator/landström, och en som dessutom skall ha ström alltid dvs från generator/landström men även från inverter. Typiska förbrukare i grupp ett är elvärme och varmvattenberedare. I grupp två lägger Du Datorer, dammsugare, hårtorkar, brödrostar, kaffebryggare mm. Allt fungerar sedan automatiskt och dessutom kan Du ställa en strömgräns för hur mycket Du kan ta ut från landström/generator. Systemt jag har prioriterar i ordningen: Generatorström till alla uttag om generatorn är i gång Landström till alla uttag om det finns landström inverterström till de uttag Du har valt till grupp 2 om det varken finns generatorström eller landström. Om strömmen från land/generator inte räcker så fyller systemet på med batterikraft till grupp 2 uttagen. Och blir det ström över från land/generator så användes den för att ladda batterier. Vill redarinnen nu torka håret eller rosta bröd eller koka kaffe till Dig på morgonen så behöver hon inte fråga om det är ström i kontakten... Supersmuckt! Redigert 10.Januar.2010 av ebonita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fjellbonden Svart 10.Januar.2010 Del på Facebook Svart 10.Januar.2010 Takk for god info ebonita! For min del, som allerede har en Mastervolt 24/50, kan det kanskje være en løsning med f eks en inverter 24/1500 som man slår på ved behov samtidig med at man slår av lader og vv bereder. Ser for meg at man med denne løsningen sparer mye ombygging ombord. Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 11.Januar.2010 Del på Facebook Svart 11.Januar.2010 Citat Fjellbonden: For min del, som allerede har en Mastervolt 24/50, kan det kanskje være en løsning med f eks en inverter 24/1500 som man slår på ved behov samtidig med at man slår av lader og vv bereder. Ser for meg at man med denne løsningen sparer mye ombygging ombord. Javisst kan Du komplettera med en separat inverter men sedan skulle jag funderat på att från den dra ut ett par eluttag till "datorer, dammsugare, hårtorkar, brödrostar, kaffebryggare mm" på ett par strategiska ställen. Väljer Du en bra inverter från t ex Mastervolt så kan Du med gott samvete låta den vara påslagen dygnet runt så länge Du är i båten, eller åtminstone under 'vaken tid'. Tomgångsförbrukningen är obetydlig. Batteriladdaren och vv-beredaren behöver Du då inte nödvändigtvis slå ifrån för att invertern slås på, det fungerar bra ändå. Sitér dette innlegget Link to post
Regina III Svart 11.Januar.2010 Del på Facebook Svart 11.Januar.2010 Väljer Du en bra inverter från t ex Mastervolt så kan Du med gott samvete låta den vara påslagen dygnet runt så länge Du är i båten, eller åtminstone under 'vaken tid'. Tomgångsförbrukningen är obetydlig. Hos oss står den på alltid, 24/7/365. Det er det den er til for. Så lenge vi har batterier har vi 220v. Vi har computerutstyr som går på 220v uten avbrudd og har ikke hatt mer stopp enn vi ville hatt med 12 volt drift. Faktisk mindre, det kan se ut til at 220volt strømforsyningene holder bedre enn 12v versjonene. Vi har hatt kontinuerlig landstrøm/inverter i ca 5 år, og det er på denne bakgrunn jeg så sterkt anbefaler Mastervolt. Sitér dette innlegget Link to post
Fjellbonden Svart 11.Januar.2010 Del på Facebook Svart 11.Januar.2010 Batteriladdaren och vv-beredaren behöver Du då inte nödvändigtvis slå ifrån för att invertern slås på, det fungerar bra ändå. Tenkte at inverteren kunne forsyne hele 240 anlegget, og at man derfor må slå ut storforbrukere når inverteren er i bruk. Dette som et alternativ til å bygge om til helautomatisk styring av 240 forsyningen. Ser for meg å måtte rive ut store mengder av eksisterende system ved en slik ombygging. Sitér dette innlegget Link to post
Christina 3 Svart 11.Januar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Januar.2010 Hvem er forhandler av Mastervolt i Norge ? Har lett litt men finner ikke info og priser om disse..... Kun utenlanske sider og med min gode engelskkunskap så ja...... Sitér dette innlegget Link to post
Kildal Svart 11.Januar.2010 Del på Facebook Svart 11.Januar.2010 Har svært god erfaring med victron, tåler røft miljø også. Sitér dette innlegget Riviera 925 Volvo Penta D6 350 Dph Link to post
ebonita Svart 11.Januar.2010 Del på Facebook Svart 11.Januar.2010 (redigert) Citat Regina: Hos oss står den på alltid, 24/7/365. Det er det den er til for. Så lenge vi har batterier har vi 220v. Vi har computerutstyr som går på 220v uten avbrudd og har ikke hatt mer stopp enn vi ville hatt med 12 volt drift. Faktisk mindre, det kan se ut til at 220volt strømforsyningene holder bedre enn 12v versjonene. Hej Regina och gratulerar till fin båt! Ja vår båt är ju inte i drift riktigt lika h24/y365 som Din, men när vi är i båten så går Mastervolt Combi 100A/2000W plus Mastervolt 500W/12V Inverter till datorer mm. Combin stänger jag aldrig av, för den driver bl a kyl/frysen. Men datorinvertern stänger jag i regel av på nätterna för att spara ström. Hade en 1200W Mastervoltinverter i tidigare båt, och jag fäste mig vid Mastervolts statement i bruksanvisningen: Denna apparat behöver inga säkringar, den kan inte överbelastas, den har inbyggt skydd mot överbelastning. Och det stämde. jag installerade den och sedan bara gick den de fem åren jag hade båten kvar. Likadant med nuvarande Mastervoltprodukter, dom bara går. Och tyst! Till Fjellbonden: Hej Fjellbonden och gratulerar till fin båt! Tenkte at inverteren kunne forsyne hele 240 anlegget, og at man derfor må slå ut storforbrukere når inverteren er i bruk. Dette som et alternativ til å bygge om til helautomatisk styring av 240 forsyningen. Ser for meg å måtte rive ut store mengder av eksisterende system ved en slik ombygging. Ja ungefär detsamma som jag menar: man måste sikta på två system: ett för sånt som INTE är lämpligt för inverterdrift dvs batteriladdare, elvärme, varmvattenberedare. Och ett andra system för sådant som kan drivas med inverter ström ss datorer, dammsugare, hårtorkar, brödrostar, kaffebryggare mm. Och den enklaste och minst sofistikerade varianten är den som jag beskrev i #19 med ett litat separat nät med några uttag som bara ger inverterström. Ingen automatik eller något annat komplicerat, bara en kabel med några uttag kopplade till invertern som kan vara igång i stort sett alltid. Sen väljer Du själv vilka apparater Du vid varje tillfälle vill koppla in i dessa uttag. Redigert 11.Januar.2010 av ebonita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 11.Januar.2010 Del på Facebook Svart 11.Januar.2010 Staubo Elektro-Maskin forhandler Mastervolt i Norge. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.