hanmar Svart 21.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2010 Om man har en iverter og kjører varmtvannstanken på 1000w på den er strømen på et batteri på 115 amp borte på et blunk eller ? Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 21.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2010 (redigert) jau, regner du 1000W , drar varmtvannstanken 83A fra batteriet ditt. Så ska du aldri tappe batteriet mer enn 50%, så da har du under en time på deg! Redigert 21.Januar.2010 av eysteind (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 21.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2010 Ta kontakt med Farco og be om pris paa Victron. Bruker dem selv og er etter min vurdering har de bra produkter (har kombimaskin). Sitér dette innlegget Link to post
Fjellbonden Svart 22.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2010 Javisst kan Du komplettera med en separat inverter men sedan skulle jag funderat på att från den dra ut ett par eluttag Ville det fungere greit å flytte landstrømkabelen over til et uttak fra inverteren når man kaster loss og heller passe på forbruket litt? Da får man strøm på hele anlegget ombord og kan vaske klær og lage mat underveis om det skulle være nødvendig. Ungdommene kan velge hvor de vil sitte med pc og diverse ladere. Lader og vv bereder må i dette tilfelle slås av før man flytter landstrømkabel. Har liten lyst til å gjøre for store inngrep i et anlegg som ellers fungerer meget bra. Har også begrenset plass i og bak sikringspaneler. Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 22.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2010 Sånn har jeg gjort det..... Alltid 230 volt på kontaktene uavhengig om det er fra inverter eller landstrøm (bortsett fra v.v tank) Sitér dette innlegget Link to post
Fjellbonden Svart 20.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2010 Nå er inverteren montert. Valget falt på en Mastervolt 24/2500 og løsningen ble som følger: - 3 meter 35 mm2 fra forbruksbank via 150 A smeltesikring til inverter - 230 V gummikabel til en "landstrømboks" med 16 A automatsikring og jordfeilbryter på 30 mA - 230 V gummikabel fra "landstrømboks" (fast koblet i boksen) til utekontakt på akterspeilet Nå må jeg slå ut vv bereder og batterilader før jeg går for å flytte landstrømmen fra land og til akterspeilet og hele båten har igjen 230 V. Jeg må passe på forbruket når motor ikke går, men underveis er det tilnærmet fritt fram. Blir fint å slippe å fyre generator for å koke opp 1/4 l kaffevann i uthavn. Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 20.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2010 Nå har Mastervolt Combi 2 utganger, en shore og annen på inverter. Hvorfor har du ikke dem komponentene du ikke skal kjøre på inverter koblet til shore utgangen? De gjør livet enklere. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Fjellbonden Svart 20.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2010 Fordi jeg er lite lysten på å trekke kabler gjennom halve båten for å få dette til, i tillegg til å ommøblere et allerede 100% fullt el skap. Kan også fly adskillige lapper på trikkeren for denne jobben. Altså: "pga lokale forhold". Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 20.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2010 Et riktig valg! Er kjempefornøyd med min MassCombi. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.