Jump to content

Anbefaling 1000W sinusinverter ?

Christina 3

Recommended Posts

• 1 måned senere...
Javisst kan Du komplettera med en separat inverter men sedan skulle jag funderat på att från den dra ut ett par eluttag

Ville det fungere greit å flytte landstrømkabelen over til et uttak fra inverteren når man kaster loss og heller passe på forbruket litt?

Da får man strøm på hele anlegget ombord og kan vaske klær og lage mat underveis om det skulle være nødvendig. Ungdommene kan velge hvor de vil sitte med pc og diverse ladere.

Lader og vv bereder må i dette tilfelle slås av før man flytter landstrømkabel.

Har liten lyst til å gjøre for store inngrep i et anlegg som ellers fungerer meget bra. Har også begrenset plass i og bak sikringspaneler.

• 4 uker senere...

Nå er inverteren montert. Valget falt på en Mastervolt 24/2500 og løsningen ble som følger:

- 3 meter 35 mm2 fra forbruksbank via 150 A smeltesikring til inverter

- 230 V gummikabel til en "landstrømboks" med 16 A automatsikring og jordfeilbryter på 30 mA

- 230 V gummikabel fra "landstrømboks" (fast koblet i boksen) til utekontakt på akterspeilet

Nå må jeg slå ut vv bereder og batterilader før jeg går for å flytte landstrømmen fra land og til akterspeilet og hele båten har igjen 230 V.

Jeg må passe på forbruket når motor ikke går, men underveis er det tilnærmet fritt fram.

Blir fint å slippe å fyre generator for å koke opp 1/4 l kaffevann i uthavn.

Fordi jeg er lite lysten på å trekke kabler gjennom halve båten for å få dette til, i tillegg til å ommøblere et allerede 100% fullt el skap. Kan også fly adskillige lapper på trikkeren for denne jobben.

Altså: "pga lokale forhold".

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...