Jump to content

er det mulig og bygge inn bærbart aggregat i en kasse?


kællen

Recommended Posts

Du må i hvertfall sørge for at eksosen kommer ut og at det er god lufting. Da vet jeg ikke om det blir så mye mindre lyd?

Du kan jo lage en slags liten levegg med 3 sider og tak og plassere den slik at åpningen vender bort far der man oppholder seg. Det vil nok hjelpe en del.

Alternativt er å gjøre som meg. Bruke lang kabel og sette aggregatet på land, gjerne bak noe stener og kratt. da hører man ikke mye til det.

Ikke overalt er det mulig å få til, men da bruker jeg ikke aggregatet hvis det irriterer andre på tur.

Etter jeg monterte solcellepanel bruker jeg det bare untaksvis.

Link to post
Share on other sites

OLPI

gjerne bak noe stener og kratt. da hører man ikke mye til det.

Ikke du nei! men hva med de som ønsker å være på den andre kant av krattet? :rolleyes: Den som har bruk for agregatet kan vel leve med lyden. Men husk det er andre som er ute i sjergården for å nyte stillheten og freden!

Redigert av aileenll (see edit history)

Aileen ll

Link to post
Share on other sites

hmm båtplassen er oppskrytt,

 

Nei og nei, dette var trist. Hvis Båtplassen er oppskrytt, er vel det mest p.g.a. at noen stiller dustete spørsmål, synes nå jeg. Da må man også regne med å få noen dustete svar. :yesnod:

 

På den annen side, så kan det vel hende at det bare er en litt uheldig formulering. For du trodde vel helt ærlig ikke at det er umulig å bygge inn et bærbart aggregat i en kasse? :confused:

 

Etter at vi satte folk på månen har mange blitt forsiktig med å bruke ordet umulig. :giggle:

Link to post
Share on other sites

Hvis noen har et fornuftig svar er det vel bare til å svare på det uten å komme med mange andre kommentarer som ikke har med saken å gjøre :crazy:

 

Ja søren, det glemte jeg jo helt; svaret er JA.

 

Dermed burde dette være det siste innlegget i denne tråden.

 

Men det kunne kanskje være på sin plass å starte en tråd som heter "Hvordan bygge inn et bærbart aggregat i en kasse". Noen vil nok sikkert være glad for det faktum at en slik tråd ville jeg ikke bidra i (siden jeg skriver så mye som ikke har noe med saken å gjøre). Nei, bygge inn et bærbart aggregat ville jeg ikke gjort. Da ødelegger man jo den viktigste egenskapen til aggregatet, nemlig bærbarheten. :giggle:

Link to post
Share on other sites

Mens de andre diskuterer noe helt annet enn det du spør om trådstarter, så skal jeg forsøke å svare åp spørsmålet ditt.

 

Nei, jeg ville ikke laget noen kasse til aggregatet, årsaken er at det krever mye luft rundt seg for kjølingen sin del.

Ta heller med deg litt ekstra med skjøteledninger, også finner du en plass der det ikke er til sjenanse for andre, også legger du skjøteledning.

 

Jeg skjønner godt trådstarter, for det blir mer og mer elektriske duppedingser i båter, dvs tv'er, dvd, kartplottere, radioer med mp3 spillere osv.

I tillegg så forlenger folk perioden de er ute i uthavner ved at der dem før måtte inn for å lade, eller kjøre for å lade osv.

Så lades det nå med et aggregat.

 

Så at man vil gjøre det stille og fredelig samtidig som man kjører aggregatet har jeg full forståelse for.

Jeg vurderte å la det gå nede i motor rommet med avtrekksvifter og god kjøling osv, men dropper dette også med tanke på brannsikkerhet og slikt.

 

Skulle du hatt ei kasse til å oppevare det i, og ikke har plass nede i et stuerom eller motor rom eller noe slikt, så ville jeg ha bygget ei helt vanntett kasse med lokk, slik at når du skal bruke det, så løfter du det opp av kassa og setter det på et egnet sted.

 

Mitt Honda eu10i har eksosen på ene siden, og kontakten er på andre siden, og snora og det er på langsiden. så det er kun "ryggen" på det som ikke brukes til noe.

Og det skal jeg legge til, at man skal ikke sette det langt bort før det blir lydløst.

Redigert av Ulv I (see edit history)

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

kjøp et Honda EU 10 elle rEU 20. Det har kasse allerede.

 

Utover det ville jeg vært veldig forsiktig med å bygge inn en motor.

 

Å ha agregatet på dekk under gange -om jeg forstår deg rett - skjønner jeg ikke poenget med.

 

 

Overse de usakelige kommentarene du får. Av 20.000 medlemmer er det alltids noen som har en annen definisjon på normal folkeskikk. Det finnes ikke dumme spørsmål - bare dumme svar.

Link to post
Share on other sites

På gamle båten prøvde jeg å lage en slik kasse. Lagde den i tre og isolerte med isolasjonsmatter med alumiumsfolie. Lagde hull til eksosen og tredde en eksosstuss gjennom hullet. Hadde noen cm klaring i underkant av kassen for å hente luft. Fungerte greit, uten varmgang, men bråkte fremdeles for mye til at jeg hadde samvittighet til å bruke det utover rene nødsituasjoner.

sd.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

er det mulig og bygge inn ett bærbart aggregat i en kasse som er lydisolert til og sette på dekk, uten at det blir brannfarlig?

Noen her som har gjort det.

 

Jeg vurderer å gjøre det samme. Av og til er det deilig å ligge på samme plassen i flere dager, og da blir det litt for fort tomt for strøm.

Jeg har et Honda EU10 1kw bærbart aggregat. Tenkte å bygge en kasse i vannfast kryssfiner uten bunn. Skal lime fast gipsplater på innsiden, både for å lydisolere, men også for med hensyn til brannsikkerheten. I den ene kortendenden der eksosen skal ut, tenker jeg å montere en 220 volts baderomsvifte som tåler et lite regnskyll. Nederst på den andre enden av kassa, der kontakten skal kobles til, tenker jeg å skjære til en åpning. Her blir det plass til ledning og her kommer friskluft inn. Kassa må bygges så stor at det blir gode 5 cm klaring på begge sider av aggregatet, og at det blir minst 20 cm. avstand fra eksospotta til vifta. Vifta kobles til skjøteledningen som går fra aggregatet til båtens landstrøm. På toppen av kassa skal jeg sette et håndtak slik at det blir lett å løfta på / av. Vet ikke om resultatet blir bra, men jeg skal ihvertfall prøve.

Redigert av bc45 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Til Ulv1, mitt eu 10 står i kjelleren med egen avtrekksvifte for eksos ut, fungerte alldeles utmerket i hele fjor..kunne knakt ane at det sveiv både ute og inne;) Kjøper man honda har man ihvertfall valgt et agreggat av kvalitet i høysetet, kan selvfølgelig ta fyr det også men jeg bruker det kun når jeg er i nærheten.Mitt opplegg er helk knall for meg ihvertfall, monteret kontaktor som gjør at når jesg starter det kobles det rett inn på landstrømanlegget rundt i båten, jo enklere jo bedre;))

Er opptatt av at penger skal sirkulere, og den lokale båtutstyrspusheren hjelper til med sirkulasjonen.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Hugs òg på at desse generatoreane vibrerar mykje.

Då me var på langtur så hadde me ein Honda EU20i. Den einaste staden ombord den kunne stå når den var i gang var på ei treplata på trampolinen.

På tunge båtar er det kanskje annleis.

 

Eg veit ikkje kva straumbehov du har i båten, men eg har valgt å redusera straumforbruket utan å redusera komforten. (Me har seglbåt.)

 

-Pottebrennar i tillegg til Eber. (Vår 4 kw Eber brukar ca. 3,5 A per time.)

-Isolert kjøleboksen. Kjøleboksen er ein stor straumslukar om sommaren.

-LED-pærene kom i posten her ein dag, så eg skiftar dei aller fleste lysa innvendig.

-Montere eit solcellepanel til. Totalt 7,5 A.

-Nye AGM-batterier

-Store og gode dynamoar.

-Kasta den elektriske TMC-dassen. (Hovudsakleg pga. dårleg kvalitet.)

 

LED lanterner og ankerlanterna vil bli montert om me skal på ny langtur.

 

Det einaste eg kan tenka med generator til er drift av nødpumper og oppvarming av vatn.

 

 

Ask

Link to post
Share on other sites

Det meste er mulig:) Kjenner en som henger opp aggregatet i tau/stropp noen cm over dekk på fly, under bruk. Sidene på fly sender lyden opp og tauet tar viberasjonene, kan knapt høre det når du er 4-5 meter fra båten og er levelig inne i båten under lading..Er sikkert et stille aggregat da men,,,,

Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater.

I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone.

– H. L. Mencken

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...