Jump to content

10w 12v lanternepære kr 81.-


Guest Sparky

Recommended Posts

hei.

 

Var dette et godt kjøp??

 

Noen billigere alternativer?

 

mvh jan

Høres ikke ut som et godt kjøp :rolleyes:

 

For denne prisen får du (nesten) komplett lanterne hos Biltema.....

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Pæra har 2 kontaktpunkter.

 

Nå skal jeg holde meg unna denne butikken for ettertid.

 

mvh jan

De er dyre de, og så er de veldig holdbare!

Min måtte forøvrig bestilles da det ikke var lagervare.

Fikk også bestilt gjennom forrige jobben og det ble ikke billigere det heller.

 

Koster 86 på Maritim

Link to post
Share on other sites

Kjøpte selv 2 slike pærer i Strømstad. På mine står det lanternepærer inngravert i sokkelen. De to tappene står ikke over hverandre og de er topolet.

Han i butikken sa at de var dyre men meget holdbare. Betalte 79 svenske pr. stk.

Har Hella lanterner og får ingen andre pærer til å passe, pga. disse tappene.

Link to post
Share on other sites

Hvis det kan være noen trøst; EKTE lanternepærer er kostbare, men så er også holdbarheten noen helt annet enn vanlige "dusinpærer".

 

Man kan kanskje si at NOK 81 er "mer enn NOK", men hvis pæren holder i f.eks 10 år så kommer du ned i ca 2 øre pr dag   -   og såpass må man nesten regne med siden deler til båt vanligvis har rykte på seg for å være svindyrt . . . .

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Husk at det også er forskjell på lanterner.

 

Pæra dere snakker om er en spesiell pære for lanterner, og som nevnt over veldig holdbare.  Da jeg kjøpte min forige båt våren 1985 kjøpte jeg en slik pære for å ha og bytte når en røyk.  Den var svindyr, slik dere også mener.

 

Da båten ble solgt i høsten 2001, lå reservepæra fortsatt i båten..... ubrukt.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Kanskje på tide og bytte ut lyspærene med lysdioder? :sad:

:smiley:Lengre levetid, bedre lys :wink:

LED, eller Light Emitting Diode, er på full fart inn i båtbransjen. Fordelene med LED er i første rekke levetiden, som er opp til 50 ganger lengre enn hva som er tilfellet for tradisjonelle lyspærer, men også at LED lyser bedre. I tillegg bruker de langt mindre strøm enn hva tradisjonelle glødelamper gjør. I følge produsenten skal tre lanterner kunne brenne en helt natt med et forbruk på bare en ampere.

Å montere de nye LED-lanternene er enkelt, og man kan bruke de eksisterende lanterneholderne. Alt du trenger å gjøre er å skru ut den gamle glødelampen og erstatte den med LEDen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...