Jump to content

Spes. problemer med Suzuki 140 hk firetakt?

Ankermannen

Recommended Posts

Jeg vurderer å bytte ut min Evinrude 115 med en Suzuki 140 hk firetakt, men ble litt i tvil etter å ha snakket med en kar som driver med vedlikehold og reparasjoner av båtmotorer.

Han sa at Suzuki muligens har et design problem på sine firetaktere når det gjelder kjølerørene, problemet består visstnok i at kjølerørene enkelte steder har 90 graders bend på en slik måte at rørene er ekstremt utsatt for begroing. Også utformingen av eksosrøret skulle være et mulig problem.. Noen her som kjenner til disse problemene, eller har erfaring med disse motorene? :drink:

Ja, det kan være det. Det er en stund siden jeg snakket med denne karen, men kom til å tenke på det nå i forbindelse med kjøpsplaner.

Jeg skal ta en ny prat med ham om dette, for å få detaljene riktig, men likefullt er det interessant om noen har hatt problemer med Suzuki sine firetaks motorer..

Forøvrig driver denne karen et firma som heter Selko Motor utenfor Trondheim og er en meget kapabel kar, det er verdt å ta en tur på hjemmesidene til firmaet hans.

Jeg har faktisk snakket med to forskjellige eiere av 140hk Suzuki som hadde skåret seg, heldigvis innenfor garantitiden. Om det er tilfeldig eller ei aner jeg ikke. Men jeg husker at jeg reagerte på at to identiske motorer fikk samme type havari med under ett års mellomrom...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

I reklamefilmene går E-Tec motorene mot Yamaha 4-takt. "Hemmeligheten" skal jo ligge i 2-takteres overlegne dreiemoment som følge av at den tenner dobbelt så ofte som 4-takteren. At en moderne 2-takter på mager blanding ytelsesmessig kan slite mot en eldre type som pøser på med bensin kan jo rime... Ser ikke noen grunn til å tvile på det. Rå gange også, i Yamahas V4 :yesnod:

Eneste erfaringen jeg har med Suzuki motorer er en 80 talls 8-hester og en 40 hk firetakt fra ca 2005, på 8 hesteren gikk kjølinga i stykker pga av for kort stamme -motoren spant mye i luft, så det var selvforskyldt. Den andre hadde og har fremdeles noe problemer med å få fram kontrollstrålen etter at den har stått en stund. Jeg var selv med å testet denne 40 hesteren mens den hadde disse problemene, og kontrollstrålen kom seg litt etterhvert, noe som kan indikere at kjølerørene muligens har en litt for liten radius?

Jeg vet ikke, men sammenholdt med index sine opplysninger om havari på to motorer er det vel grunn til å sjekke ut dette nærmere..

Det er vel heller ikke sånn at Suzuki går ut å annonerer at de har problemer med sine motorer sånn uten videre, så her er det desto viktigere med erfarings tilbakemeldinger fra oss brukerne.

Det er vel flere av brukerne her på forumet som har Suzuki DF140 (meg inkludert) og blant disse har ikke jeg fått med meg andre bekymringer enn at en var litt i tvil om motoren hans brukte litt for mye motorolje (dette var en Johnson 140 produsert av Suzuki).

Min DF140 har i alle fall vært feilfri fra og med sommeren 2004 fram til nå - kun vanlig service som har vært overraskende rimelig hos forhandleren jeg benytter.

Jeg vurderer å bytte ut min Evinrude 115 med en Suzuki 140 hk firetakt, men ble litt i tvil etter å ha snakket med en kar som driver med vedlikehold og reparasjoner av båtmotorer.

Hei,

Jeg har en 140hk 4-takt Suzuki 2007 mod, kjempe motor. Har hatt en liten sak med den, og det var slangen som gir signal til knopmåleren, denne virket som den bøyde av litt. Satt inn ett plastrør stykke og siden har den virket.

• 3 uker senere...

husk å passe på å slå av motoren før du går fra båten, det er lett å glemme med en så stillegående motor, det er vel eneste problemet som vil oppstå for deg etter erfaringer med den motoren. kjenner en som har den på en askeladden 585. flott motor, har ikke hatt noen problemer i det hele tatt, den er kraftfull og stillegående. et ganske trygt kjøp vil jeg påstå.

Helge

Su skriver at service er overraskende billig. Hyggelig å høre for jeg har akkurat kjøpt en RIB med Suzuki 140, 2005 mod. Sånn omtrent, hvor mange båtpenger er det snakk om?? :crazy:

Har betalt bare ca 3kkr ved begge de to siste servicene. (Olje, oljefilter, vannutskiller, PC-avlest mm). Ved siste service sjekket de impeller, men byttet ikke da den visstnok så veldig bra ut - og det skyldes nok at båten ikke var kjørt så mye mellom de to servicene.

Betalte 6-7.000 for 20 timer service på min suzuki 175hk 4t

Synest det er mye... Og på den skulle ikke ventilene sjekkes engang...

Betalte du nesten 7000 kr for en 20 timers (førstegangs service),?????? du verden,på denne servicen er det berre olje/filterskift samt

gearolje som skal skiftes,ellers noen få sjekkpunkt som skal kontrolleres.dette skal ikke koste 7000 med mindre det er annet arbeid

som har blitt utført. :nonod:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...