Ankermannen Startet 10.Januar.2010 Link til dette innlegget Startet 10.Januar.2010 Jeg vurderer å bytte ut min Evinrude 115 med en Suzuki 140 hk firetakt, men ble litt i tvil etter å ha snakket med en kar som driver med vedlikehold og reparasjoner av båtmotorer. Han sa at Suzuki muligens har et design problem på sine firetaktere når det gjelder kjølerørene, problemet består visstnok i at kjølerørene enkelte steder har 90 graders bend på en slik måte at rørene er ekstremt utsatt for begroing. Også utformingen av eksosrøret skulle være et mulig problem.. Noen her som kjenner til disse problemene, eller har erfaring med disse motorene? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 10.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2010 såvidt meg bekjent så trives groe veldig dårlig i mørke. Kan det være at han mente at rørene "gror" igjen av avleiringer..? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Ankermannen Svart 10.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2010 Ja, det kan være det. Det er en stund siden jeg snakket med denne karen, men kom til å tenke på det nå i forbindelse med kjøpsplaner. Jeg skal ta en ny prat med ham om dette, for å få detaljene riktig, men likefullt er det interessant om noen har hatt problemer med Suzuki sine firetaks motorer.. Forøvrig driver denne karen et firma som heter Selko Motor utenfor Trondheim og er en meget kapabel kar, det er verdt å ta en tur på hjemmesidene til firmaet hans. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 10.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2010 Tror ikke du tar noen risk med å kjøpe en Suzuki firetakter i dag,tvert om. Suzuki er jo kjent for å ha meget stillegående og solide motorer, lik alle andre nye firetaktere som er i handelen i dag. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 10.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2010 Tre sesonger med en 90hk og fem sesonger med en 15hk, begge Suzuki 4-takter gjør at jeg ikke er i tvil om at dette er gode motorer! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
index Svart 10.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2010 Jeg har faktisk snakket med to forskjellige eiere av 140hk Suzuki som hadde skåret seg, heldigvis innenfor garantitiden. Om det er tilfeldig eller ei aner jeg ikke. Men jeg husker at jeg reagerte på at to identiske motorer fikk samme type havari med under ett års mellomrom... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Kiekhaefer Svart 10.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2010 Hva slags Evinrude har du i dag da, en konvensjonell to-takter?. Kanskje du skulle ha sett på den nye Evinrude 130 HO(en rå motor). Når det gjelder Suzuki er det stort sett gjennomført kvalitet på de motorene. Det beste for å unngå groe,vipp motoren ut av vannet når den ikke er i bruk(Der dette er mulig) Sitér dette innlegget Link to post
Rikosjett Svart 10.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2010 Evindrude 130H0?? en kompiss har samme båt som meg med 130HO, jeg har V4 130 Yamaha og den blir parkert både i Aksellerasjon og toppfart! Så disse amerikanske reklamene der Yamahaen drukner tror jeg ikke på Sitér dette innlegget Link to post
fuskefanten Svart 10.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2010 I reklamefilmene går E-Tec motorene mot Yamaha 4-takt. "Hemmeligheten" skal jo ligge i 2-takteres overlegne dreiemoment som følge av at den tenner dobbelt så ofte som 4-takteren. At en moderne 2-takter på mager blanding ytelsesmessig kan slite mot en eldre type som pøser på med bensin kan jo rime... Ser ikke noen grunn til å tvile på det. Rå gange også, i Yamahas V4 Sitér dette innlegget Link to post
Puma420-R Svart 10.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2010 familien min har en ibiza 20 med 140 suzuki, det er en 2005 model, vi har ikke hatt et problem med den. den starter alltid uansett, spør du meg er det en konge motor, desuten er den faktisk veldig økonomisk og utrolig stille gående hadde jeg vert deg hadde definetift kjøpt en 140 hk suzuki Sitér dette innlegget Link to post
68 GT Svart 10.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2010 Suz 140/150 er det ekstremt lite eller ikke noe tull med.Bare litt kjedelig å skifte oljefilter og bytte plugg nr 4 pga det typiske "Må skru løs plastdeksel syndromet" til Suzuki...... Sørg for å kjøre "hardt" og regelmessig da slipper du i gjenngroing. Sitér dette innlegget Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post
Kiekhaefer Svart 10.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2010 Du har mye rett i det du sier "Fuskefanten" ,dei går på svært mager blanding.En Evinrude E-Tec 130 HO har et betydelig lavere forbruk i forhold til den gode gamle "old timeren" Yamaha 130 V4.Det synest jeg betyr mye når bensinen skal betales. Så for en heller akseptere litt "latere" motor. Sitér dette innlegget Link to post
Ankermannen Svart 11.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2010 Eneste erfaringen jeg har med Suzuki motorer er en 80 talls 8-hester og en 40 hk firetakt fra ca 2005, på 8 hesteren gikk kjølinga i stykker pga av for kort stamme -motoren spant mye i luft, så det var selvforskyldt. Den andre hadde og har fremdeles noe problemer med å få fram kontrollstrålen etter at den har stått en stund. Jeg var selv med å testet denne 40 hesteren mens den hadde disse problemene, og kontrollstrålen kom seg litt etterhvert, noe som kan indikere at kjølerørene muligens har en litt for liten radius? Jeg vet ikke, men sammenholdt med index sine opplysninger om havari på to motorer er det vel grunn til å sjekke ut dette nærmere.. Det er vel heller ikke sånn at Suzuki går ut å annonerer at de har problemer med sine motorer sånn uten videre, så her er det desto viktigere med erfarings tilbakemeldinger fra oss brukerne. Sitér dette innlegget Link to post
Helge Svart 11.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2010 Det er vel flere av brukerne her på forumet som har Suzuki DF140 (meg inkludert) og blant disse har ikke jeg fått med meg andre bekymringer enn at en var litt i tvil om motoren hans brukte litt for mye motorolje (dette var en Johnson 140 produsert av Suzuki). Min DF140 har i alle fall vært feilfri fra og med sommeren 2004 fram til nå - kun vanlig service som har vært overraskende rimelig hos forhandleren jeg benytter. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Rikosjett Svart 11.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2010 Hva koster service på en Evindrude 130HO??? Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 11.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2010 (redigert) Hva koster service på en Evindrude 130HO??? Jeg vet ikke helt sikkert, men en plass mellom 3-5000 kr vil jeg tro (vert tredje år). Redigert 11.Januar.2010 av Jonnyrude (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mask Svart 11.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2010 Jeg vurderer å bytte ut min Evinrude 115 med en Suzuki 140 hk firetakt, men ble litt i tvil etter å ha snakket med en kar som driver med vedlikehold og reparasjoner av båtmotorer. Hei, Jeg har en 140hk 4-takt Suzuki 2007 mod, kjempe motor. Har hatt en liten sak med den, og det var slangen som gir signal til knopmåleren, denne virket som den bøyde av litt. Satt inn ett plastrør stykke og siden har den virket. Sitér dette innlegget Link to post
Andy Svart 1.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2010 Har første årgang av DF-140 (2002). Den har nå gått 8 sesonger (ca 650 timer) uten et feilslag. Sitér dette innlegget Link to post
Noflow Svart 1.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2010 husk å passe på å slå av motoren før du går fra båten, det er lett å glemme med en så stillegående motor, det er vel eneste problemet som vil oppstå for deg etter erfaringer med den motoren. kjenner en som har den på en askeladden 585. flott motor, har ikke hatt noen problemer i det hele tatt, den er kraftfull og stillegående. et ganske trygt kjøp vil jeg påstå. Sitér dette innlegget Link to post
Zandra Svart 1.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2010 Helge Su skriver at service er overraskende billig. Hyggelig å høre for jeg har akkurat kjøpt en RIB med Suzuki 140, 2005 mod. Sånn omtrent, hvor mange båtpenger er det snakk om?? Sitér dette innlegget Link to post
FredrikW Svart 2.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2010 Jeg har en slik motor, men med hvit maling. Johnson 140 og Suzuki DF140 er identiske. Som du kan lese i denne tråden har jeg hatt endel trøbbel med motoren min, men det skyldes nok heller brukerfeil hos forrige eier enn at dette er dårlige motorer. Generelt sett er vel det å velge en nyere 4-takter fra Suzuki et av de tryggere utenbordskjøpene man kan gjøre. Sitér dette innlegget Link to post
Helge Svart 2.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2010 HelgeSu skriver at service er overraskende billig. Hyggelig å høre for jeg har akkurat kjøpt en RIB med Suzuki 140, 2005 mod. Sånn omtrent, hvor mange båtpenger er det snakk om?? Har betalt bare ca 3kkr ved begge de to siste servicene. (Olje, oljefilter, vannutskiller, PC-avlest mm). Ved siste service sjekket de impeller, men byttet ikke da den visstnok så veldig bra ut - og det skyldes nok at båten ikke var kjørt så mye mellom de to servicene. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Luco Svart 2.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2010 Betalte 6-7.000 for 20 timer service på min suzuki 175hk 4t Synest det er mye... Og på den skulle ikke ventilene sjekkes engang... Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 2.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2010 Betalte 6-7.000 for 20 timer service på min suzuki 175hk 4tSynest det er mye... Og på den skulle ikke ventilene sjekkes engang... Hørtes utrolig dyrt ut, kan det stemme for en 20 t. service ? Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 2.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2010 Betalte 6-7.000 for 20 timer service på min suzuki 175hk 4tSynest det er mye... Og på den skulle ikke ventilene sjekkes engang... Betalte du nesten 7000 kr for en 20 timers (førstegangs service),?????? du verden,på denne servicen er det berre olje/filterskift samt gearolje som skal skiftes,ellers noen få sjekkpunkt som skal kontrolleres.dette skal ikke koste 7000 med mindre det er annet arbeid som har blitt utført. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.