Jump to content

Spes. problemer med Suzuki 140 hk firetakt?

Ankermannen

Recommended Posts

Vel er det mye "rart" i båtbransjen, som det altid har vært, med nybåtpriser som kan variere med mange tusen for en og samme båt/motor hos to merkeforhandlere som nesten ligger ved siden av hverandre, men at verkstedprisen på samme reparasjon/service skal variere med flere tusen kroner hos to merkeforhandlere/verksted er jo helt uhørt. Syntes du burde ta denne saken lengre, kan ikke godta å betale dobbelt så mye for samme servicen hos to merkeforhandlere.

Det følgende gjelder kun normalt hendige fornuftige folk ! ( REF AMERIKANSKE BRUKSANVISNINGER )

Jeg har hatt 4-takt Suzuki siden 1999 og har gjort alle servicer selv.

Hvis man har båten på land og det ikke er aller første gang man gjør det ,

tar det max 2 timer ( inkl 2 kopper kaffi og en sigar )

jeg snakker da om motor olje / filtre - gear olje - ev bensin filter og smøring av grease nipler ,

inspeksjon av zink etc ( obs suzuki kan ha ekstra zink på plugger i blokka )

hvis man sier 3000kr så bør dette være plenty nok etter min mening.

I tillegg trenger man ikke å være redd for slurv når man gjør det selv.

At garanti krever at dette gjøres på verksted , tror jeg umulig kan være lovlig ,

dersom ev havari årsak beviselig skyldes defekt komponent og ikke manglende service.

ev ventiljustering , skifte av tannreim for de som har det , samt vannpumpe -

kan man gjøre på verksted f. eks hvert 3 eller 5 år - er min mening

" if it aint broken dont fix it " eller " if it aint broken , lets open it and find out why )

til slutt - jeg har opplevd defekte plugger - 2 ganger - samt at ved tapping av både

gear og motorolje , bør motoren tiltes opp ca 15grader til slutt for å få ut den siste skvetten der all dritten er.

se på motoren og tenk etter - eller prøv.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...