Jump to content

Årets første grilling. Men båten startet ikke

Birchwood 320

Recommended Posts

Da var årets første grilling unnagjort. Vi måtte holde oss på land for eg får ikke start på Ford beista for tiden. 10 minus og grillpølser så vart ungene fornøyd. Marsmellows ble det og med kjeks,kaffe attåt.

Så nå må eg tine opp motorene så eg kjem meg utpå sjøen att. Det er tydelig at 16 minus er for kaldt uten gløding. Kanskje diesel er frosset hva vet jeg..

:lol:

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Fakerten og :sweat: Pleier å starte grillsesongen i februar men ble jo slått ned i støvlene av deg i år. Alltid like morsomt å komme inn på bensinstasjonen og be om grillkull på denne tiden av året.

Fordene dine er vel ikke akkurat kjent for sine kaldstartegenskaper men om de har kaldstartfunksjon i innsprøytningspumpen så hjelper det jo en del.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Bekjente i Annleggsbransjen her på Stord, har slitt som faen siste ukene pga av drittdiesel fra marina... seig som sirup. Tetter filter og "sluch" i slangene.

Og det er samma som vi har på båten....fy f... skulle vert forbudt å selge....

Tanker jo fullt på båten om høsten, før vinterdieselen er på plass i pumpene.... :headbang:

Vinterdiesel som skal tåle 32 minus kom på plass for 1mnd siden.......

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Hmmm. Det som er rart er jo at diesel varmeren (Eber) starter og går fint. Merkelig. Har prøvd kaldstart bryter på pumpen og motor startet men stoppet med en gang. Etter det var det dødt.. Får prøve meir i morra. Men vil ikke kinne så veldig mye. Får sette på litt varme i maskin rom og se hva som skjer.

Fjord 27 AC TMD40

.............. Du får også kjøpt vinterdiesel!

Jeg hører stadig dette utsagnet, men hvor får jeg kjøpt denne vinterdieselen? De fleste må vel ta til takke med å fylle det som bensinstasjonene leverer fra pumpene sine ? Om det er vinter- eller sommerdiesel er jo ikke noe som kundene kan avgjøre. Tror de fleste bensinstasjonene her i distriktet får sin bensin/diesel fra samme tankanlegg ( Shell ) så da innbiller jeg meg at det er stort sett samme dieselen på "alle pumpene" i distriktet? Jeg har iallefall aldri sett noen dieselpumpe merket spesiellt - vinterdiesel.

På marinaer som i hovedsak leverer diesel i sommersesongen blir det gjerne ikke fylt vinterdiesel.

Pumpene merkes ikke spesielt med hvilken temperatur den aktuelle dieselen feller ut voks.

Voksen tetter filtrene.

Tidligere var det mest vanlig å tilsette dieselen lette komponenter, f.eks Parafin, i vintersesongen.

Nå er det mere vanlig å tilsette flytforbedrer.

Hvor mye som tilsettes avhenger av hvor dieselen skal leveres/brukes.

Du verden du verden. Grunnen til motor ikke startet var ikke kulden. Det var kald starten. Den ville ikke slippe. Dro den ut med fingrene og da startet beistet med en gang. Den andre motoren var motsatt, der hang ikke kaldstart inne og måtte holde den inne med fingeren så startet den og.. Snålt eller hva. Tror desse pumpene er gode for utskiftning/overhaling

Fjord 27 AC TMD40

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...