Jump to content

matarpump/lyftarpump Perkins 4.108?


I.E

Recommended Posts

Godkväll,

 

Har tidigare skrivit om att jag har en svårstartad Perkins 4.108. Gick igenom bränsle systemet idag men hittade inget speciellt konstigt. Däremot blev jag lite konfundersam när jag skulle lufta systemet. När man pumpar på lyftarpumpen ( tror den heter matarpump på Norska ? ) kommer det först luftbubblor blandat med lite diesel, precis som det brukar göra. Det som dock förvånar mig är att det inte går att pumpa tills det kommer ren diesel ut ur toppskruven på bränslefitret. När luften är slut kommer det således inget alls, ingen ren diesel flödar ut.

 

När jag sedan provar att starta motorn går den igång efter en hel del startmotorkörning.

 

Har någon kunskap om hur luftarpumpen fungerar ? Ser att den har förbindelse in i motorblocket. Kan det vara så att lyftarpumpen skall drivas av någon rörlig del i motorn och att den nu är defekt ( kass mebran e.t.c ). Det skulle ju kunna vara så att lyftarpumpen/matarpumpen inte fungerar som den skall vilket i sin tur är orsaken till att min Perkins så svårstartad, den får helt enkelt inte diesel förrän man kört 30 sekunder med startmotorn ? Vad säger ni mer erfarna om detta ?

 

Tack på förhand / Dan :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Hei igjen.

 

Vet ikke om jeg skal prøve meg igjen. Du har helt rett. Matepumpen drives av noe inne i motoren. Den drives av en eksentrisk aksel. Dvs en Kam. (På samme måten en ventil åpnes.)

 

Pumpa er kun en membran som blir spent opp av en stålfjær, og 2 ventiler i plast.

Du antyder ødelagt membran men da ville du fått diesel i motoroljen. Ventilene kan bli så slitt at det faller igjennom ventilsetet.

Det jeg ville prøvd er å lufte en gang til. Det som kan ha skjedd er at pumpearmen på matepumpen står i en slik stilling på kammen at pumpen ikke får utslag.  Dvs armen står på toppen av kammen og pumpen er helt oppspent slik at når du pumper manuelt så får ikke membranen bevege seg.  og heller ikke pumpe diesel. Slikat den første diesel du fikk frem var den som sto under trykk i systemmet.

 

Likevel syns jeg det var rart at det skulle komme luft på filteret uten at noe har vært åpnet og sluppet luft inn.

Kan du ha liten lekkasje på rør eller filter før matepumpen? Vil tro lekasjen ligger på suge siden i så tilfelle.

Håper dette var til litt hjelp.

Link to post
Share on other sites

hej igen...

 

Att det kom luft i början berodde på att jag demonterat den hel del slangar samt tömt vattenavskiljnings filtret. Innan jag gjorde detta kom där varken luft eller diesel ur luftningskruven på bränslefiltret.

 

Luftade motorn på Öland, då jag seglade hem båten. Då kom det först luft och diesel och sedan ren diesel. Nu kommer ingenting, men motorn drar igång efter viss tveksamhet. Var nere ikväll och provade igen. Körde först startaren i 5 sekunder, glödde sedan i 30 sekunder och körde startaren i ca 20 sekunder utan att den startade. Lät sedan motorn vila i ca 1 minut sedan startade den direkt utan glödning ! Det kan inte vara rätt att den skall vara så jobbig att få igång.

 

Skall kolla vidare på detta senare, skall få en ny familjemedlem imorgon klockan 07:00 ( kejsarsnitt ) vilket innebär att familjen går före min motor, åtminstone imorgon ....

 

/ Dan

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...