I.E Startet 26.Juli.2004 Del på Facebook Startet 26.Juli.2004 Alla, Är tvungen att ge er Norrmän en eloge för ert sätt att vara ! Har nu haft en hel del kontakt med många personer från ert vackra land och måste säga att jag bara har positiva erfarenheter. Vet att man inte kan generalisera på detta sätt ( idioter finns överallt :-)... ) men faktum är att statistiken säger att det finns en skillnad och att ni förtjänar positiv kritik ! Vill samtidigt passa på att berömma baatplassen.no som är ett utmärkt forum, långt bättre än det jag tidigare varit med om. Tack ! / Dan Sitér dette innlegget Link to post
Victora III Svart 26.Juli.2004 Del på Facebook Svart 26.Juli.2004 Hyggelig at du har hatt gode erfaringer med normenn! Jeg tror du har et poeng i at mange normenn har båtkultur som en har tatt med seg gjennom generasjoner der høflighet og hjelpsomhet på sjøen står høyt. Så er utfordringen å videreføre denne tradisjonen til den nye generasjonen båtførere som er vokst opp med hurtiggående båter - for ikke å snakke om de alle de "nyrike" som starter med sin første båt på 35 fot uten noen erfaring. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 26.Juli.2004 Del på Facebook Svart 26.Juli.2004 Vill samtidigt passa på att berömma baatplassen.no som är ett utmärkt forum, långt bättre än det jag tidigare varit med om.Takk Dan!! Flott at vi får med flere av våre naboer. Som du kanskje vet er en av våre ivrigste bidragsytere svensk. (Gunga Din, for tiden på sjøen) Han fikk en spesial-smiley tidligere: Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 26.Juli.2004 Del på Facebook Svart 26.Juli.2004 Vill samtidigt passa på att berömma baatplassen.no som är ett utmärkt forum, långt bättre än det jag tidigare varit med om.Når det gjelder båt og det og hjelpe andre er nasjonalitet underordnet. Med vår korte sommer i skandinavia har vi ikke tid til å ha problemer. Hva gjelder gode båtforum finnes det et til med samme gode tone som her på baatålassen.no, og det er svenske Träbåtsakuten Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Fenix Svart 27.Juli.2004 Del på Facebook Svart 27.Juli.2004 Hva gjelder gode båtforum finnes det et til med samme gode tone som her på baatålassen.no, og det er svenske Träbåtsakuten www.fendern.se er også et trivelig sted å besøke! Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 27.Juli.2004 Del på Facebook Svart 27.Juli.2004 Det er selvsagt alltid hyggelig å få ros av kapteiner fra andre nasjoner, men når det er sagt så er vel også nordmenn noen av de væreste bøllene på sjøen. Jeg har sjelden sett bøllete og hensynsløs opptreden fra svensker, dansker eller tyskere på mine turer langs svenskekysten. Det er nesten alltid nordmenn som står for bråk og spetakkel i havnene, og det er gjerne nordmenn som oppfører seg uvettig på sjøen Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 28.Juli.2004 Del på Facebook Svart 28.Juli.2004 Det er selvsagt alltid hyggelig å få ros av kapteiner fra andre nasjoner, men når det er sagt så er vel også nordmenn noen av de væreste bøllene på sjøen. Jeg har sjelden sett bøllete og hensynsløs opptreden fra svensker, dansker eller tyskere på mine turer langs svenskekysten. Det er nesten alltid nordmenn som står for bråk og spetakkel i havnene, og det er gjerne nordmenn som oppfører seg uvettig på sjøen Men svenskene er meget lærenemme, har jeg lest. Sitér dette innlegget Link to post
I.E Svart 29.Juli.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juli.2004 Lasse, Som sagt "idioter finns överallt ". Jag kan bara tala för mig själv utifrån de erfarenheter jag fått genom åren. Min erfarenhet är begränsad till 32 år, men under dessa år har det blivit en hel del kontakter med Norrmän, har kappseglat mot er, turistseglat i ert land, sålt segelbåtar till Norge samt har under senare tid haft en hel del kontakt mer er via mail och via ert ytterst kompletta forum. Baserat på detta var jag tvungen att förmedla mina ( givetvis subjektiva ) positiva erfarenheter gällande Norrmän. Den person som rekomenderade att jag skulle besöka baatplassen.no har exempelvis ytterliggare stärkt denna positiva erfarenhet. Det är mycket ovanligt att träffa på personer med en sådan kompetens, driftighet och erfarenhet som samtidigt ( eller tack vare detta .. ) har en stor ödmjukhet, självkritik samt ett sinne för humor utöver det vanliga. Han är ett levande bevis för att Homo Sapiens inte blir "kallare" för att de är bosatta längre norrut ... Det här med "nyrika" är ett kapitel i sig. Kan garantera alla att vi även har dessa i Sverige och att de säkerligen även finns längre söderut, och österut för den delen. Vill man reta upp sig på folk är det hur lätt somhelst att göra detta. Allt är relativt och subjektivt bedömt utifrån betraktarens ögon. Måste väl erkänna att man kan reta upp sig ganska rejält på vissa "sjömän" som inte riktigt lyckats greppa det här med hur man betér sig i en hamn eller på havet. Dessa personer lider nog mest själva eftersom detta beteénde med största sannolikhet inte tar slut då de sätter sig i bilen, på jobb eller då de är hemma. Vissa personer har helt enkelt inte kommit speciellt långt i utveckligen sedan vi alla bodde i grottor och sprang omkring med knölpåkar, oavsett om de kommer från Norge, Tyskland, Danmark eller Sverige. Ofta får dessa individer som sagt lida mest själva. Ett aktuellt exempel på detta är bara någon vecka gammalt då en splitterny 35 fots motorbåt hade en mycket högljud besättning (Svensk) och efter ett par timmars "diskuterande" beslöt de sig, till alla i hamnens belåtelse, att ta en snabbrunda på Öresund. Efter att ha bränt upp min årsförbrukning i diesel kom de åter tillbaks och skulle lägga till med aktern innåt bryggan. Deras självsäkra röster hördes långt innan de kom in i hamnen. För att göra en lång historia kort kan jag sammanfatta det hela med att det totalt blev 17 tilläggningsförsök där halva hamnen var inblandade ( mest av självbevarelse drift.. ). De körde ut ur hamnen efter 13 försök eftersom föraren skämdes så in i hel--te och ville att kalabaliken skulle lägga sig en aningen innan han försökte igen. Jag låg ca 20 meter bort med min stålsegelbåt och önskade tvärimot alla andra att han skulle köra in i mig så att hans lidande kom till ett slut. Den lilla skadan i färgen hans Fransktillverkade plastbåt skulle göra på min hade det varit värt, för både han och alla andras skull. Hela den "besättning" som fanns ombord väntade tills sena kvällen innan de gick hem. De gick in var och en på bryggan och sist kom ägaren som verkade inspektera bryggans kvalitet utan att en gång lyfta sitt ansikte för att se på alla de som fortfarande satt och njöt av den underbara sommarkvällen. Vissa straffas omedelbart, andra får sitt straff lite senare men som sagt det kommer och förhoppningsvis finns det hjärnceller kvar att erfarenheten sätter sina spår... Annars bör man ju tillägga att vi alla kan göra misstag, som jag brukar säga "går det åt helv-te gäller det att sikta på en Maxi 77:a". Inget ont om Maxi 77:or men de är billigast att köra på förhållandevis till hur bra de stoppar båten.... Ha en trevlig sommar / Dan ( alla Maxi 77:or i Råå hamn är fortfarande intakta .. ) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.