Jump to content

For alle de som liker 7 knop best

:båt1

Recommended Posts

...flyndre, flaps e.l. for å "løfte hekken". :giggle:

Jeg er den heldige eier av en Skarpnes 30. Denne ble først laget med rund(ere) avslutning i hekken. Det som skjer da, er at vann som strømmer under båten vil forsøke å følge akterenden oppover. Det er vel dette som oppleves som at båten "setter seg". For vannstrømning kan man lage et avløsningspunkt - en kant - for å få vannet til å slippe den overflaten det har lyst til å strømme langs. I 1986 kom Skarpnes med en kant i akterenden. Dette medførte at man ved hjelp av litt motorkraft kunne få båten opp i såkalt halvplan. De første båtene tror jeg ble levert med ca 80HK Ford. Nyere båter (fra 1986) kan ha en Volvo med ca 130HK. Denne går da ca 17 knop. Til de eldre modellene ble det mulig å kjøpe en spoiler som ga de gamle modellene tilsvarende egenskaper som de nyere. Skarpnes'en bør ha ca 13-14knop for å gå "fint" i halvplan (i den grad halvplan er fint).

Jeg melder meg herved inn i 7-knops klubben!

Vi pleier sjeldent å dra langt, og når vi kaster loss vil vi kose oss i båten. Det er definitivt best i skrogfart, båten reiser seg mindre, mindre motorstøy, og alt skjer langsommere.

Om et par år håper jeg på at vi kan bytte til større båt- det største dilemmaet når jeg ser på ulike båttyper er at de jeg som regel liker best ofte har to digre grønne dieselbeist under dørken. Jeg liker båter som Princess 35 og tilsvarende typer i størrelsen 35-40 med stort akterdekk og badeplattform og lukket salong. Jeg kunne tenkt meg noe tilsvarende bare med en, og gjerne noe mindre, motor. Noen som har forslag på båttyper som kunne være aktuelle? Det er viktigere at det er en bruksbåt enn en jålete putebåt. Plenty med plass og muligheten til å være varm inne på kjølige dager er argumenter.

Kom med forslag!

Redigert av Komodo (see edit history)
  • 11 måneder senere...

På en mindre seilbåt begynner man å få fartsrus med 7 knop!

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Ikke for å være sær på noen som helst måte, men grupper på facebook pleier å være feks slik : "Vi som liker oss best i 7 knop" Vi som digger ditt eller datt" osv, osv.. Klanger bedre gjør det ikke ? :P

du er jo ikke pliktig til å være med heller men syns det var en god ide å lage en sånn gruppe jeg :flag_bp:

Med min signatur er jeg vel nesten nødt til å si :seeya: i denne tråden...

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

7 knop, det er 13 km/h. Det er tre ganger så fort enn å gå og cirka så som å sykle behaglig med familien på søndagstur.

Synes det er en fin hastighet når man går langs land og koser seg. Men tar man tiden og en frisk bris til hjelp så er det mange som har kommet seg også jorden rundt i denne hastigheten.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Hva er forskjellen på 7 knop med motorbåt kontra 7 knop med seilbåt?

Ække det like stille og rolig da? Under forutsettning av nærmest flatt hav.

Er det mye sjø, er jeg ikke i tvil om at det er mest behaglig i en seilbåt. Men da "kjeder" man seg derimot ikke i en motorbåt.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

7 knop? skulle ønske jeg kom opp i 7 knop me båten min hehe :smiley: Jeg har "klokket" sjarken til ca 6,5 knop på GPS'en, og for å få det til, hadde jeg skremt sabbdiesel'n opp i svimlende 1800 o/min ved å ta inn litt på propellvridninga, samtidig som maskinen fgikk for full regulator og slurpet i seg hele 2 liter SOLAROLJE i timen (som det så fint står i instruksjonsboka :smiley: ) Skroget va nystoffet og propellen blank og nypusset! Vannet fosset inn langs den ikke-trutnede stilken, og hekksjøen lå tungt bak skipet! Da er det bedre på 2/3 regulator og ca 5 knop :tongue:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...