Leo Startet 11.Januar.2010 Del på Facebook Startet 11.Januar.2010 Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig Plassering av sirkulasjonspumpe på kjølevann . For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum'Jeg har en 60HK Yanmar JH2 som jeg har koblet til VV-tank og defroster. Den produserer bra med varmt vann, men selv etter å ha luftet systemet, sliter jeg fortsatt med varmen i min Ardic defroster. Jeg har derfor tenkt å montere en sirkulasjonspumpe. Er det noen som vet hvor på kretsen denne best kan plasseres? Sitér dette innlegget Link to post
mask Svart 12.Januar.2010 Del på Facebook Svart 12.Januar.2010 Er litt vanskelig og gi ett fornuftig svar utfra de opplysningene du oppgir. Hvordan er vv-bereder og defroster satt inn i kjølekretsen din? Sitér dette innlegget Link to post
Leo Svart 12.Januar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Januar.2010 Jeg har koblet kjølevannslange fra vannpumpeuttak til VV-tank, videre til defroster (Ardic 10KW) og derfra tilbake til retur på varmeveksler. (koblinger som anvist i yanmar instruksjonsbok) Driftstemperatur på motor er omtrent 80 grader. VV-tank fungerer utmerket, men defroster synes jeg gir litt dårlig effekt. Jeg har blitt anbefalt å montere en sirkulasjonspumpe for å få bedre gjennomstrømning i defroster. Bør denne monteres før eller etter defroster? Total lengde på slangesløyfe er omtrent 4,5 meter. Defroster(varmeregister) er montert lavere enn ekspansjonskar. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 12.Januar.2010 Del på Facebook Svart 12.Januar.2010 Slik du beskriver systemet ditt så har du koblet VV bereder og defroster i serie, og at VV berederen er først i kretsen. Det betyr at VV berederen varmes først og at returvannet fra denne deretter varmer defrosteren før den tilbakeføres motor. Forsøk å endre slik at Defrosteren kommer først i kretsen og deretter VV-berederen! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
blueline Svart 12.Januar.2010 Del på Facebook Svart 12.Januar.2010 Det at du får nok varmtvann betyr at det sirkulerer, men ikke fort nok/mye nok til at det kan avgi nok energi til defrosteren. Snur du rekkefølgen på defroster/vv-bereder så vil du få litt raskere varme i defrosteren men ikke noe mer effekt enn du har nå. En sirkulasjonspumpe vil nok løse problemet. For at den skal fungere må den få vann(ikke suge luft) så mitt forslag er lavt i kretsen rett etter motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Vanisian Svart 12.Januar.2010 Del på Facebook Svart 12.Januar.2010 (redigert) Foreslår att du kobler sirk.p på trykkside etter motor, så vv.bereder og tilslutt defroster. Det tar 20-30min til du har fått opp temperaturen på vv.bereder, og vil då ikkje ha noko tap frem til defroster dersom du ikkje bruker varmtvann frå bereder. Kobler du defroster før vv.bereder vil du ikkje få ordetelig temperatur på vv.bereder dersom du kjører defroster. Vart laget noko om dette for 5-6 år sidan her på forumet, https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=16532 Redigert 12.Januar.2010 av Vanisian (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 12.Januar.2010 Del på Facebook Svart 12.Januar.2010 Her er det jo snakk om prioritering!! Jeg ville absolutt foretrekke at defrosteren er først i kretsen! På en regntung dag vil jeg først og fremst få defrosteren til å fungere slik at jeg får duggfrie ruter og kan starte på båtturen ogg dermed belaste motoren. Om Varmvannet er 50 eller 60 grader er mindre viktig! Men det er nå min prioritering og andre vil kanskje foretrekke varmtvannet først!! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
mask Svart 12.Januar.2010 Del på Facebook Svart 12.Januar.2010 Enig med mateco. Går det å redusere varmen til disse defrosterene evt hvordan gjøres dette? Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 12.Januar.2010 Del på Facebook Svart 12.Januar.2010 Å slå av vifta til defrosteren vil jo tilsi at varmt vann i fra motor går igjennom defrosteren uten å mste noe varme av betydning! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Leo Svart 12.Januar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Januar.2010 Mange takk for konstruktive svar. Jeg kommer til å montere en sirkulasjonspumpe på slangen mellom motor og VV-tank. Bytte rekkefølge av defroster/ VV-tank vil medføre mye lengere slanger, så det vil helst unngå. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 13.Januar.2010 Del på Facebook Svart 13.Januar.2010 Jeg ville vurdert å koble defroster og varmtvannsbeholdere i parallell og med hver sin kuleventil. Da kan du til enhver tid regulere sirkulasjonsmengden til hver av dem og hvilken du vil prioritere. Du kan for eksempel stenge av varmtvannsberederen når du vil ha rask kupevarme eller omvendt. Om sommeren kan det være aktuelt å skru av vannet til defrosteren og eventuelt bruke den bare som vifte og likevel ha varmtvann. Ved å koble delene i parallell har du også fordelen av mindre strømningsmotstand pga. større totalt srømningstverrsnitt. Jeg ville absolutt prøvet det før jeg monterer ekstra sirkulasjonspumpe. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Leo Svart 13.Januar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Januar.2010 Hvordan vil du praktisk koble dem paralell? Vil du da bruke T-kobling etter motor med kuleventil på hver slange? Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 13.Januar.2010 Del på Facebook Svart 13.Januar.2010 Jeg planlegger det samme i min båt, bare det blir litt varmere i været. Mitt system er litt mer komplisert da jeg har to defrostere og dieselvarmer også. Alt blir koblet i parallell med T-koblinger og kuleventil for hver krets. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Ingar Svart 13.Januar.2010 Del på Facebook Svart 13.Januar.2010 Har du målt temperaturen på lufta ut fra defrosteren? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.