Jump to content

Yanmar JH2, Plassering av sirkulasjonspumpe på kjølevann

Leo

Recommended Posts

Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig Plassering av sirkulasjonspumpe på kjølevann . For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum'Jeg har en 60HK Yanmar JH2 som jeg har koblet til VV-tank og defroster. Den produserer bra med varmt vann, men selv etter å ha luftet systemet, sliter jeg fortsatt med varmen i min Ardic defroster. Jeg har derfor tenkt å montere en sirkulasjonspumpe. Er det noen som vet hvor på kretsen denne best kan plasseres?

Jeg har koblet kjølevannslange fra vannpumpeuttak til VV-tank, videre til defroster (Ardic 10KW) og derfra tilbake til retur på varmeveksler. (koblinger som anvist i yanmar instruksjonsbok) Driftstemperatur på motor er omtrent 80 grader. VV-tank fungerer utmerket, men defroster synes jeg gir litt dårlig effekt. Jeg har blitt anbefalt å montere en sirkulasjonspumpe for å få bedre gjennomstrømning i defroster. Bør denne monteres før eller etter defroster? Total lengde på slangesløyfe er omtrent 4,5 meter. Defroster(varmeregister) er montert lavere enn ekspansjonskar.

Slik du beskriver systemet ditt så har du koblet VV bereder og defroster i serie, og at VV berederen er først i kretsen.

Det betyr at VV berederen varmes først og at returvannet fra denne deretter varmer defrosteren før den tilbakeføres motor.

Forsøk å endre slik at Defrosteren kommer først i kretsen og deretter VV-berederen!

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Det at du får nok varmtvann betyr at det sirkulerer, men ikke fort nok/mye nok til at det kan avgi nok energi til defrosteren. Snur du rekkefølgen på defroster/vv-bereder så vil du få litt raskere varme i defrosteren men ikke noe mer effekt enn du har nå. En sirkulasjonspumpe vil nok løse problemet. For at den skal fungere må den få vann(ikke suge luft) så mitt forslag er lavt i kretsen rett etter motoren.

Foreslår att du kobler sirk.p på trykkside etter motor, så vv.bereder og tilslutt defroster. Det tar 20-30min til du har fått opp temperaturen på vv.bereder, og vil då ikkje ha noko tap frem til defroster dersom du ikkje bruker varmtvann frå bereder. Kobler du defroster før vv.bereder vil du ikkje få ordetelig temperatur på vv.bereder dersom du kjører defroster.

Vart laget noko om dette for 5-6 år sidan her på forumet, https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=16532

Redigert av Vanisian (see edit history)

Her er det jo snakk om prioritering!!

Jeg ville absolutt foretrekke at defrosteren er først i kretsen!

På en regntung dag vil jeg først og fremst få defrosteren til å fungere slik at jeg får duggfrie ruter og kan starte på båtturen ogg dermed belaste motoren. Om Varmvannet er 50 eller 60 grader er mindre viktig!

Men det er nå min prioritering og andre vil kanskje foretrekke varmtvannet først!!

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Jeg ville vurdert å koble defroster og varmtvannsbeholdere i parallell og med hver sin kuleventil. Da kan du til enhver tid regulere sirkulasjonsmengden til hver av dem og hvilken du vil prioritere. Du kan for eksempel stenge av varmtvannsberederen når du vil ha rask kupevarme eller omvendt. Om sommeren kan det være aktuelt å skru av vannet til defrosteren og eventuelt bruke den bare som vifte og likevel ha varmtvann.

Ved å koble delene i parallell har du også fordelen av mindre strømningsmotstand pga. større totalt srømningstverrsnitt. Jeg ville absolutt prøvet det før jeg monterer ekstra sirkulasjonspumpe.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...