Jump to content

Oljelekasjer, 8-12 FM

SeaMaster175

Recommended Posts

Dette minner om han som hadde restaurert en gammel engelsk bil. Han hadde restaurert den så grundig og nøyaktig at den var omtrent som ny  -  inklusive oljelekkasjene  :smash:

Men hvis du vil gjøre noe, så blir jo metoden helt ulik avhengig av hva som lekker:

En forskruvning kan ofte ettertrekkes, eventuelt rengjøres først

En pakning kan i mange tilfeller skiftes nokså lettvint

Er det langs en aksling må du kanskje vente til det passer å skifte en zimmerring

Men er det noe å bekymre seg for, hvis lekkasjene holder seg innenfor rimelige mengder?

mvh

Poseidon

m/ både engelsk bil og gammel Wichmann  -  altså godt utvalg i små oljelekkasjer....

Med vennlig hilsen POSEIDON

Dette minner om han som hadde restaurert en gammel engelsk bil. Han hadde restaurert den så grundig og nøyaktig at den var omtrent som ny  -  inklusive oljelekkasjene  :wink:

Men hvis du vil gjøre noe, så blir jo metoden helt ulik avhengig av hva som lekker:

En forskruvning kan ofte ettertrekkes, eventuelt rengjøres først

En pakning kan i mange tilfeller skiftes nokså lettvint

Er det langs en aksling må du kanskje vente til det passer å skifte en zimmerring

Men er det noe å bekymre seg for, hvis lekkasjene holder seg innenfor rimelige mengder?

mvh

Poseidon

m/ både engelsk bil og gammel Wichmann  -  altså godt utvalg i små oljelekkasjer....

Da regner jeg med at det ikke er noe å bekymre seg for.

Kan oljerørene bli verre, slik at det vil lekke mer olje?

mvh

Jonhei

Kjenner problemet.  Med to engelske "gentlemen" (Perkins) som ligger på siden nede hos kjølsvinet er jeg heller ikke helt fri for oljelekkasjer.  Et forsøk på å stoppe det for et par år siden resulterte at det ble litt bedre, men nye pakninger var ikke nok. Den største lekkasjen er i toppdekselpakningen tror jeg, men noen nøyaktig lokalisering har ikke vært mulig, da den er på undersiden av motorene. Dit kommer man ikke når man er 192 på strømpelseten og i tillegg veier mere enn folk flest. Men, med etterfylling av 5 liter olje på to motorer i løpet av en sesong er jeg rimelig fornøyd.

Nei da, oljen pumpes ikke ut med bunnvannet. Det samles opp i absorbsjonspølser og avhendes som oljeholdig avfall. Bare så det er sagt.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

for å tette disse midlertidig?

En enkel og ofte svært så god løsning er tilsetning av Omega 917 i oljen. Jeg kjenner flere som har hatt lekk både motor og styresnekke i bilen og i løpet av timer har oljelekkasjene blitt slutt vha. Omega 917. Se http://www.relekta.no/ for info.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Har med godt hell benyttet div tilsetninger i oljen for å tette lekasjer. På to biler med høy kmt stand brukt et stoff fra STP. På båten kjøte jeg noen flasker hos Claes Olson. Tett ble det.....

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

• 3 uker senere...

En enkel og ofte svært så god løsning er tilsetning av Omega 917 i oljen. Jeg kjenner flere som har hatt lekk både motor og styresnekke i bilen og i løpet av timer har oljelekkasjene blitt slutt vha. Omega 917. Se http://www.relekta.no/ for info.

Jeg har olje i kjølevannet, og dermed sannsynligvis en dårlig toppakning. Tror du Omega 917 vil bidra til å bedre den situasjonen også. Leste produktarket og får av det inntrykk av at middelet skal være egnet også i slike tilfeller, men fint å høre med en som har kjennskap til produktet også.

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...