leopard Startet 13.Januar.2010 Link til dette innlegget Startet 13.Januar.2010 jeg lurer på om hvordan en på en sikker måte kan betale for en båt på privatmarkedet samt få oppgjør for båt på en sikker måte. Jeg synes det virker litt usikkert og føre over penger på en konto.Det er jo ikke sikkert båten er der når jeg skal hente den.Samtidig hadde jeg ikke sendt av gårde min egen før jeg så at pengene var på konto.Hvordan ville dere ha gjort det eller hva har dere gjort.(snakker om summer rundt 1 mill og oppover) Finnes det en tredjepart en kan bruke til slikt. Finnes det en enkel måte å sjekke at den som selger virkelig er eier av båten. Hvordan får en sjekket at det ikke er heftelser på båten. Sitér dette innlegget Link to post
Trond mjøs Svart 13.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2010 Jeg brukte betalingsremisse da jeg kjøpte min båt, men det var helt andre summer vi snakker om. Burde vel fungere allikevel. Trond Sitér dette innlegget Link to post
succes 42 1980 Svart 13.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2010 Hei bruk bankremis tro jeg det het en form for sjekk .Helt sikker snakk med banken din,jeg har brukt det på både båt og bil . Brønnesud ringer du for og sjekke heftelse Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 13.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2010 Møt personlig opp med kodekort til nettbank i hånden selvfølgelig Stoler du på bekjente til å hente båten, så kan de vel få låne kortet med seg? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
SeaRaymond Svart 13.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2010 Bruker bankremmisse, gjerne med info om hva den er betaling for, og at den er sikkret mot at kun mottaker (den der skal ha den sitt navn) kan heve beløpet. Kjipt å miste flere hundre tusen eller millioner på gata Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 13.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2010 (redigert) Bankremisse er jo greit nok det, men husk at det er et verdipapir da! Det vil si at om du mister den kan finneren ta seg en tur i banken og hente ut millionen din uten spørsmål! De siste gangene jeg har handlet (ikke så dyrt da) har jeg hatt med laptop og mobilt bredbånd, og tatt overføringen i nettbanken mens selger så på. Det fungerer jo det også da... Redigert: Ved snakk om beløp over millionen tror jeg faktisk at jeg ville ha oppsøkt banken sammen med eier, og gjort slik som banken anbefalte. Ved slike beløp er det vel ikke unaturlig at banken har sitt å si uansett, da det jo ofte er lån inne i bildet... Redigert 13.Januar.2010 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
bjoris Svart 13.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2010 Som andre har nevnt, bankremisse er tingen. Er denne krysset til en navngitt person er det bare denne kunden som kan få ut penger på den og når den er krysset må pengene inn på kundens konto... Eierskap på båt er jo vanskelig, men det er derfor vi har båtregisteret, de er strenge når det gjelder dokumentasjon på båt så er båten registrert på selger bør en være rimelig sikker... Det er jo også et register over stjålne båter som bør sjekkes... Båter ned til 7 meter kan nå registreres i skipsregisteret, dette må sjekkes. Utover dette er det vanskelig å få pant i en båt, det må bli nøkkelpant, men for at det skal være gyldig skal båten være låst og ikke mulig å flytte på så det oppdager du jo fort:) Lykke til... Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
succes 42 1980 Svart 13.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2010 Jeg personlig ville ikke tatt imot betaling over nettbank ved at de overfører mens du ser på. Når de drar kontrakten er skrevet ,går de inn på nettbanken og sletter oppgjøret. De har båten og det kan bli mye dritt Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 13.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2010 Eit anna alternativ er kontant betaling. Mykje brukt i forrige årtusen. Bruk eventuelt ein advokat. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 13.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2010 Dette blir bare tøvete. Nettbankbetalinger kan jo stoppes, remisser kan komme bort (men kan ikke heves av andre enn adressat uansett) og forskuddsbetaling er en høyrisikosport. Det er kun EN sikker måte å gjennomføre en slik transaksjon på, og det er ved bruk av mellommann. Denne mottar kjøpesummen på selgers vegne, og viderebetaler til selger når båten er levert. Da er begge parter trygge (for det rent økonomiske, men selvsagt ikke for feil eller mangler). Bruker partene advokat, ligger det en mange-millioners ansvarsforsikring bak som dekker eventuelle feil. Kostnaden til dette er normalt ganske beskjeden. Det kan leses litt her om dette temaet og et par problemstillinger i et konkret tilfelle. Mht pant så er det slik at utleggspant i båten vil være registrert i Løsøreregisteret men knyttet til eiers personnummer. Det kan ellers eksistere salgspant men det vil ikke ha rettsvern overfor godtroende kjøper. "Nøkkelpant" er en spesialvariant av håndpant som er den eneste rettsvernete måte å pantsette løsøre på. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
nordan family 27 Svart 13.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2010 (redigert) Jeg ville gått for en krysset bankremisse - som nevnt vil kun en person da kunne heve denne (selvom det skjer enkelte feil i bankvesenet iflg min bank...). I jobbsammenheng når vi har større kontraktuelle oppgjør brukes faktisk nettbank med ekspressoverføring (snakker om beløp i mange hundre millioners klassen) - men overtagelsesbefaringen har typisk en pause frem til selgers bank bekrefter at pengene er registrert inn. I slike tilfeller bør man være kjent med egen bank og mottagers sin bank sine filkjøringer så man slipper å vente unødvendig på slik bekreftelse. Men det er normalt lett å finne ut av - og det virker greit. Om det er transaksjoner over landegrenser går det ikke like smidig med mindre du selv har nettbank i det andre landet med innenriks konto. I slike tilfeller kan banken gi en ugjenkallelig bekreftelse på penger faktisk er sendt - men det er ikke alltid selger godtar slikt. edit: i jobbsammenheng som referert til dreier det seg ikke om båter men om næringseiendom Redigert 13.Januar.2010 av nordan family 27 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
succes 42 1980 Svart 13.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2010 Glemte et spørsmål om det er den rettmesig eier av båten. Få med deg historikken kjøpskontrakter fra den er ny.Jeg kjøpte en gammel dame fikk all historikk kontrakter mellom tidligere eiere.Det er mulig og ringe nor eller småbåtregistere, men det er vel ikke alle som registrerer . Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 13.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2010 Kjøper man båt som er annonsert på Finn har vel de en sikker betalingsmåte via klientkonto, men ellers ville jeg være tilbøyelig til å lytte til SW også i denne saken... Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Disisel Svart 14.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2010 Jeg solgte og kjøpte båt før jul. Da gikk vi begge to i bank og førte over salgsum/kjøpesum, for meg var dette enkelt og betryggende. Fikk bekreftelse fra kjøpers bank på faks til min bank at pengene var overført min konto. Selger fikk bekreftelse fra min bank om at pengene var overført hans konto. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 14.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2010 Begge gangene vi har kjøpt båt har vi brukt vår egen bank som "mellommann". I så måte er det kjekt å være kunde i en "gammeldags" bank. Finansieringen har vært avklart på forhånd, slik at pengene lå klar for utbetaling. Etter at vi har besiktet båten og blitt enige med selger har vi bedt banken om å overføre salgsummen til selgers konto og bekrefte dette pr faks til selger. I begge tilfeller har vi handlet hos båtmegler eller båtfirma, dvs ikke privatkjøp. Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
skibsplast ohoi Svart 14.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2010 Har gjort det samme som Brigg et par ganger, både ved kjøp av båt og bil. Har du en saksbehandler i banken som kjenner deg, er dette en grei måte å gjøre det på. Sitér dette innlegget River 350 med 10 hk mercury Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet. Link to post
leopard Svart 14.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2010 (redigert) takker for mange fine svar høres nok kanskje tryggest ut med en mellom mann Redigert 14.Januar.2010 av leopard (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 14.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2010 Når de drar kontrakten er skrevet ,går de inn på nettbanken og sletter oppgjøret. De har båten og det kan bli mye dritt Går dette ann!? off viste eg ikkje...men eg har bare betalt. Aldri fått penger på den måten Eit anna alternativ er kontant betaling. Mykje brukt i forrige årtusen.Ask Inne på noko der Måtte trekt eindel "på gata" først eg då...noko som også var mindre problem i forrige årtusen Mht pant så er det slik at utleggspant i båten vil være registrert i Løsøreregisteret men knyttet til eiers personnummer. Det kan ellers eksistere salgspant men det vil ikke ha rettsvern overfor godtroende kjøper. "Nøkkelpant" er en spesialvariant av håndpant som er den eneste rettsvernete måte å pantsette løsøre på. Det er her båter registrert i NOR kommer inn. De har registring som bil, og kan pantes som bil. Her kan du kjøpe deg gjeld. Som ved bil. .... og bekrefte dette pr faks til selger. Brigg Det er sånn med papir somm var mykje brukt i forrige årtusen? Paypal og VISA på mobilen. Alltid banken i lomma Summerer til mellommann eg og. Ein anna ting med krysset sjekk, er at ofte når eg har kjøpt biler, og reist langt for å hente, så er det tungvindt med prisreduksjon for mangler iht annonse eller feilinformasjon då.... Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Skipper Worse Svart 14.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2010 Begge gangene vi har kjøpt båt har vi brukt vår egen bank som "mellommann". I så måte er det kjekt å være kunde i en "gammeldags" bank. Problemet er hvilket ansvar banken har for eventuelle feil og om banken kan INNESTÅ overfor selger og kjøper. Det er jeg naturlig skeptisk til. "Vanlige" bankfolk har også lite kompetanse på å utføre oppgjørsfunksjoner. Det er her båter registrert i NOR kommer inn. De har registring som bil, og kan pantes som bil. Her kan du kjøpe deg gjeld. I så fall må kjøperen være langt under gjennomsnittet oppegående. Men for NOR-registrerte båter er det egentlig påkrevet å foreta oppgjør via mellommann. Siden det er registrert eierforhold som bestemmer hvem som rettslig EIER båten, og ikke besittelsen/ihendehavelsen av den. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Daffy Svart 14.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2010 Ein anna ting med krysset sjekk, er at ofte når eg har kjøpt biler, og reist langt for å hente, så er det tungvindt med prisreduksjon for mangler iht annonse eller feilinformasjon då....Det er bare å skrive remissen på et lavere beløp og det resterende har du med i kontanter... Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
nordan family 27 Svart 16.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2010 Men for NOR-registrerte båter er det egentlig påkrevet å foreta oppgjør via mellommann. Hva ligger i påkrevet? Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 16.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2010 1. Skjøte deponeres hos mellommann (advokat) 2. Kjøper betaler kjøpesummen til advokatens klientkonto 3. Advokaten sender skjøtet til registrering 4. Når skjøtet er registrert, sender advokaten penger til selger Det er ikke mulig å foreta oppgjør risikofritt uten at det gjøre spå denne måten. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Rolf Svart 16.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2010 En gang på 80 tallet var jeg kurer i forbindelse med salg av et Panama registret skip. Dro til Panama City med papirer for å få skipet slettet fra skips registeret, evt. overført til ny eier. Husker ikke detaljene men mellommannen var selvsagt - en advokat. Spennende reise for en ung mann den gangen, fikk med meg en tur ut til kanalen og sett slusene i virksomhet. Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.