Jump to content

hvordan betale båt og hvordan få betalt for båt på en sikker måte

leopard

Recommended Posts

jeg lurer på om hvordan en på en sikker måte kan betale for en båt på privatmarkedet samt få oppgjør for båt på en sikker måte. Jeg synes det virker litt usikkert og føre over penger på en konto.Det er jo ikke sikkert båten er der når jeg skal hente den.Samtidig hadde jeg ikke sendt av gårde min egen før jeg så at pengene var på konto.Hvordan ville dere ha gjort det eller hva har dere gjort.(snakker om summer rundt 1 mill og oppover)

Finnes det en tredjepart en kan bruke til slikt.

Finnes det en enkel måte å sjekke at den som selger virkelig er eier av båten.

Hvordan får en sjekket at det ikke er heftelser på båten.

Bankremisse er jo greit nok det, men husk at det er et verdipapir da! Det vil si at om du mister den kan finneren ta seg en tur i banken og hente ut millionen din uten spørsmål! De siste gangene jeg har handlet (ikke så dyrt da) har jeg hatt med laptop og mobilt bredbånd, og tatt overføringen i nettbanken mens selger så på. Det fungerer jo det også da...

Redigert: Ved snakk om beløp over millionen tror jeg faktisk at jeg ville ha oppsøkt banken sammen med eier, og gjort slik som banken anbefalte. Ved slike beløp er det vel ikke unaturlig at banken har sitt å si uansett, da det jo ofte er lån inne i bildet...

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Som andre har nevnt, bankremisse er tingen. Er denne krysset til en navngitt person er det bare denne kunden som kan få ut penger på den og når den er krysset må pengene inn på kundens konto... Eierskap på båt er jo vanskelig, men det er derfor vi har båtregisteret, de er strenge når det gjelder dokumentasjon på båt så er båten registrert på selger bør en være rimelig sikker... Det er jo også et register over stjålne båter som bør sjekkes...

Båter ned til 7 meter kan nå registreres i skipsregisteret, dette må sjekkes. Utover dette er det vanskelig å få pant i en båt, det må bli nøkkelpant, men for at det skal være gyldig skal båten være låst og ikke mulig å flytte på så det oppdager du jo fort:) Lykke til...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Dette blir bare tøvete. Nettbankbetalinger kan jo stoppes, remisser kan komme bort (men kan ikke heves av andre enn adressat uansett) og forskuddsbetaling er en høyrisikosport.

Det er kun EN sikker måte å gjennomføre en slik transaksjon på, og det er ved bruk av mellommann. Denne mottar kjøpesummen på selgers vegne, og viderebetaler til selger når båten er levert. Da er begge parter trygge (for det rent økonomiske, men selvsagt ikke for feil eller mangler). Bruker partene advokat, ligger det en mange-millioners ansvarsforsikring bak som dekker eventuelle feil. Kostnaden til dette er normalt ganske beskjeden.

Det kan leses litt her om dette temaet og et par problemstillinger i et konkret tilfelle.

Mht pant så er det slik at utleggspant i båten vil være registrert i Løsøreregisteret men knyttet til eiers personnummer. Det kan ellers eksistere salgspant men det vil ikke ha rettsvern overfor godtroende kjøper. "Nøkkelpant" er en spesialvariant av håndpant som er den eneste rettsvernete måte å pantsette løsøre på.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Jeg ville gått for en krysset bankremisse - som nevnt vil kun en person da kunne heve denne (selvom det skjer enkelte feil i bankvesenet iflg min bank...). I jobbsammenheng når vi har større kontraktuelle oppgjør brukes faktisk nettbank med ekspressoverføring (snakker om beløp i mange hundre millioners klassen) - men overtagelsesbefaringen har typisk en pause frem til selgers bank bekrefter at pengene er registrert inn. I slike tilfeller bør man være kjent med egen bank og mottagers sin bank sine filkjøringer så man slipper å vente unødvendig på slik bekreftelse. Men det er normalt lett å finne ut av - og det virker greit. Om det er transaksjoner over landegrenser går det ikke like smidig med mindre du selv har nettbank i det andre landet med innenriks konto. I slike tilfeller kan banken gi en ugjenkallelig bekreftelse på penger faktisk er sendt - men det er ikke alltid selger godtar slikt.

edit: i jobbsammenheng som referert til dreier det seg ikke om båter men om næringseiendom

Redigert av nordan family 27 (see edit history)

Begge gangene vi har kjøpt båt har vi brukt vår egen bank som "mellommann". I så måte er det kjekt å være kunde i en "gammeldags" bank.

Finansieringen har vært avklart på forhånd, slik at pengene lå klar for utbetaling. Etter at vi har besiktet båten og blitt enige med selger har vi bedt banken om å overføre salgsummen til selgers konto og bekrefte dette pr faks til selger. I begge tilfeller har vi handlet hos båtmegler eller båtfirma, dvs ikke privatkjøp.

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Når de drar kontrakten er skrevet ,går de inn på nettbanken og sletter oppgjøret. De har båten og det kan bli mye dritt :discuss::sweat:

Går dette ann!? off viste eg ikkje...men eg har bare betalt. Aldri fått penger på den måten

Eit anna alternativ er kontant betaling. Mykje brukt i forrige årtusen.

Ask

Inne på noko der :smiley:

Måtte trekt eindel "på gata" først eg då...noko som også var mindre problem i forrige årtusen :diving:

Mht pant så er det slik at utleggspant i båten vil være registrert i Løsøreregisteret men knyttet til eiers personnummer. Det kan ellers eksistere salgspant men det vil ikke ha rettsvern overfor godtroende kjøper. "Nøkkelpant" er en spesialvariant av håndpant som er den eneste rettsvernete måte å pantsette løsøre på.

Det er her båter registrert i NOR kommer inn. De har registring som bil, og kan pantes som bil. Her kan du kjøpe deg gjeld. Som ved bil.

.... og bekrefte dette pr faks til selger.

Brigg

Det er sånn med papir somm var mykje brukt i forrige årtusen? :wink:

Paypal og VISA på mobilen. Alltid banken i lomma :smiley:

Summerer til mellommann eg og.

Ein anna ting med krysset sjekk, er at ofte når eg har kjøpt biler, og reist langt for å hente, så er det tungvindt med prisreduksjon for mangler iht annonse eller feilinformasjon då....

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Begge gangene vi har kjøpt båt har vi brukt vår egen bank som "mellommann". I så måte er det kjekt å være kunde i en "gammeldags" bank.

Problemet er hvilket ansvar banken har for eventuelle feil og om banken kan INNESTÅ overfor selger og kjøper. Det er jeg naturlig skeptisk til. "Vanlige" bankfolk har også lite kompetanse på å utføre oppgjørsfunksjoner.

Det er her båter registrert i NOR kommer inn. De har registring som bil, og kan pantes som bil. Her kan du kjøpe deg gjeld.

I så fall må kjøperen være langt under gjennomsnittet oppegående. Men for NOR-registrerte båter er det egentlig påkrevet å foreta oppgjør via mellommann. Siden det er registrert eierforhold som bestemmer hvem som rettslig EIER båten, og ikke besittelsen/ihendehavelsen av den.

Ein anna ting med krysset sjekk, er at ofte når eg har kjøpt biler, og reist langt for å hente, så er det tungvindt med prisreduksjon for mangler iht annonse eller feilinformasjon då....
Det er bare å skrive remissen på et lavere beløp og det resterende har du med i kontanter...

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

1. Skjøte deponeres hos mellommann (advokat)

2. Kjøper betaler kjøpesummen til advokatens klientkonto

3. Advokaten sender skjøtet til registrering

4. Når skjøtet er registrert, sender advokaten penger til selger

Det er ikke mulig å foreta oppgjør risikofritt uten at det gjøre spå denne måten.

En gang på 80 tallet var jeg kurer i forbindelse med salg av et Panama registret skip. Dro til Panama City med papirer for å få skipet slettet fra skips registeret, evt. overført til ny eier. Husker ikke detaljene men mellommannen var selvsagt - en advokat.

Spennende reise for en ung mann den gangen, fikk med meg en tur ut til kanalen og sett slusene i virksomhet.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...