Frivakten Startet 14.Januar.2010 Link til dette innlegget Startet 14.Januar.2010 (redigert) Denne tråden inneholder SELVLAGDE smarte og gode løsninger på praktiske probemer og utfordringer for oss båtfolk. Da mange av oss er noe beskjedne, kan vi vel lime inn de gode oppfinnelsene som dukker opp i andre tråder. Tar meg den frihet å legge inn rover's smarte løsning: Jeg laget landgang selv i fjor....En passe lang aluminiumstige, ca. 3,5 m. Et kapp av en aluminium dørkplate, et par cm. smalere enn stigen mellom vangene innvendig. Poppet fast platen i trinnene. Monterte også hjul i den ene enden, som ligger mot kaien. Denne kan brukes bak, foran eller ut til siden, alt etter som.... Blir det veldig bratt, kan den snues opp ned, da kan trinnene fremdeles brukes:-) Oppbevaring: oppå davitene, på tvers. Redigert 14.Januar.2010 av Krisida Magni (see edit history) Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
OT-flyktning Svart 14.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2010 Vi hadde en slik tråd før, minst 5 år gammel. Skal se om jeg finner den... Her er den: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=3407 Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 14.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2010 (redigert) Hei. Hvem har ikke irritert seg over at landstrømmen forsvinner når en ligger i en gjestehavn? Det kan være overbelastning eller at en eller annen tulling napper ut kontakten din og kobler inn sin egen. Jeg har derfor laget en enkel alarm som varsler med lys og en summer når dette skjer. Alt en trenger er en tiloversblitt batterieliminator som kan gi 12volt ut og som en plugger inn i et 230volt uttak ombord, et enkelt 12volt NC relé, en 12volt lyspære i holder, eventuelt en akustisk 12volt alarm og en AV/PÅ bryter. Se skissen nedenfor. En tidligere kollega av meg i NRK gjorde det litt mer avansert. Han lot reléet styre et høytonehorn og en 1000-meters lyskaster som var rettet inn mot strømstolpen. Tenker den som forsøkte seg på å bytte ut hans strømtilkobling med sin egen en mørk kveld fikk seg en overraskelse. Lars H. Redigert 14.Januar.2010 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
nimbuster Svart 14.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2010 Skikkelig Reodor Felgen opplegg dette...burde kanskje vært standard i alle båter! Gjerne med kamera slik at det ble tatt bilde av tjuvfanten! Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 14.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2010 (redigert) Gjerne med kamera slik at det ble tatt bilde av tjuvfanten! ...........og publisert her med navn og mobil til spott og spe Hva med den norske oppfinnelsen, redningsvest for båt http://www.batmagasinet.no/baatweb/cms.nsf...51?OpenDocument Redigert 14.Januar.2010 av Contraband (see edit history) Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Mulligan Svart 14.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2010 Tenker den som forsøkte seg på å bytte ut hans strømtilkobling med sin egen en mørk kveld fikk seg en overraskelse. Jeg tror også at NRK-mannen popularitet ville være raskt dalende den dagen jeg ankommer 03:00 og kobler på splitteren slik at jeg får ladet etter et langt strekk for seil. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 14.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2010 (redigert) Han må søke seg over til TV-Norge tenker jeg :lol: men alarmen var glup nok. Redigert 14.Januar.2010 av pettersand (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 14.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2010 Har du ikke vind dynamo da Mulligan Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Lars H. Svart 14.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2010 (redigert) Jeg tror også at NRK-mannen popularitet ville være raskt dalende . . . . .Vel, nå står det jo oppslag i mange havner (i hvert fall i Sverige) at det kun tillates at en båt tilkobles pr. uttak. Men det er kanskje ikke så nøye? Heller ikke at dersom han som var tilkoblet hadde en lader på som dermed startet opp fra kapittel1 med full lading på et nesten ferdigladet batteri? Like greit er det heller ikke dersom du har jordfeil og kobler deg innpå uttaket til en som har et opplegg i 100% orden? Men alt dette er jo en annen sak og har ingenting med lure duppeditter. Har jeg betalt 30 kroner for en natt med lading, forventer jeg å ha strøm (alene). Lars H. Redigert 14.Januar.2010 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
spilli Svart 14.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2010 Hei. Lars H. Hei Lars. Man kan vel gjøre dette utenom å gå via batterieliminator? Det er vel bare å ta et 230 V relè og bruke nc på dette Sitér dette innlegget Link to post
68 GT Svart 14.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2010 (redigert) Ja,og jeg har 230v batteri i stedet for 12v eller 24v i båten min................. Redigert 14.Januar.2010 av 68 GT (see edit history) Sitér dette innlegget Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post
mateco Svart 14.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2010 (redigert) Sjøllaga av/påstignings trapp! Trappen utslått. Trinna folder seg selv ute når trappa låres ut! Trappen foldet inn og utgjør dermed stengsel for åpningen i rekka! Mekka sammen i SS 316 og aluminums dørkplater! Bjørn Redigert 14.Januar.2010 av mateco (see edit history) Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
dixie 27 Svart 14.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2010 Ja,og jeg har 230v batteri i stedet for 12v eller 24v i båten min................. Ja og hvor har du fått tak i et sånnt? Tror Spilli mente et rele med 230 spole, som blir trukket av landstrømmen. Sitér dette innlegget Link to post
spilli Svart 14.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2010 Ja og hvor har du fått tak i et sånnt? Tror Spilli mente et rele med 230 spole, som blir trukket av landstrømmen. Takk for det Dixie. Trodde faktisk det var forståelig for fler. Skal prøve og forklare mer i detalj neste gang jeg har et inlegg. Mvh. spilli Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 14.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2010 Hei Lars. Man kan vel gjøre dette utenom å gå via batterieliminator? Det er vel bare å ta et 230 V relè og bruke nc på dette Jo selvfølgelig, men hvem har 230volt relé i roteskuffen? Men batterieliminatorer som kan gi 6, 7,5, 12, 15 eller 24volt etter utgått utstyr er det vel mange som har? Og et slikt lite svart firkantet 12volt relé er vel heller ikke uvanlig i roteskuffen? Men for all del, skulle jeg koblet opp alarmen nå, hadde jeg brukt det 230volt reléet jeg nå har liggende. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
etape90 Svart 14.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2010 Hva med den norske oppfinnelsen, redningsvest for båt http://www.batmagasinet.no/baatweb/cms.nsf...51?OpenDocument Shit, dette skulle jo jeg finne opp Har gått rundt med tanken en stund, men jeg har tenkt en form for oppblåsbar sak som kan gjemmes bort under benker eller lignende innvendig i båten. Jaja, en smart ting å ha om det verste skulle hende Sitér dette innlegget Link to post
spilli Svart 14.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2010 Jo selvfølgelig, men hvem har 230volt relé i roteskuffen? . Lars H. Hei Lars. Helt enig med deg, "mann tager hvad man haver" (Tror det var en klok kvinne som sa det en gang) Ville ikke på noen som helst måte prøve på å rette på ditt utmerkede forslag, men tenkte bare på alternativer. Tok med meg noen små fine 230 V med 2 no og 2 nc fra en kasert tavle på et anlegg jeg var og kjørte igang (Klarer nesten ikke å se noe blir kastet) Mvh. spilli Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 14.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2010 (Klarer nesten ikke å se noe blir kastet) Mvh. spilli Hei, det høres ut som du er samler og har sikkert garasje og loft fylt opp til konas store fortvilelse. Jeg tar gjerne å hjelper deg å rydde en dag (Burde kanskje spurt kona ) bb Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
bliss X Svart 14.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2010 Ikke helt i tråd med Topic men man får jo ikke mer morro enn den man lager selv. I mangel av noe bedre å gjøre har jeg testa ut det nye ladix systemet jeg skal montere i båten sammen med en Nordic Power Sinus inverter på 300W: Bilde 1: Inverteren belastes med en 40W lyspære, og trekker som man ser ca 3.8A Bilde 2: Inverteren belastes med en MAC som står pålogget baatplassen.no. Trekker ca 2A Bilde3: Ekvipasjen belastes nå med en nokia mobillader, og trekker ca 1A (det var høyt). Ubelastet trekker den ca 0.5A Da vet man det .... Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 14.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2010 .... Mekka sammen i SS 316 og aluminums dørkplater! Bjørn genialt! Sitér dette innlegget Link to post
spilli Svart 14.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2010 Jeg tar gjerne å hjelper deg å rydde en dag (Burde kanskje spurt kona ) bb Tusen takk for det Contraband, Problemet da er jo at da er det kansje noe som blir kastet? Da er jo problemet der fortsatt, "sant" (som de sier vest på) Men, kona skal jeg prøve å beholde uansett. flink til å rydde og sånt. Mvh spilli Sitér dette innlegget Link to post
gunnt Svart 15.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2010 Hei. En tidligere kollega av meg i NRK gjorde det litt mer avansert. Han lot reléet styre et høytonehorn og en 1000-meters lyskaster som var rettet inn mot strømstolpen. Tenker den som forsøkte seg på å bytte ut hans strømtilkobling med sin egen en mørk kveld fikk seg en overraskelse. Lars H. Håper endelig "forgriperen" fikk satt inn landkoblinga kjapt slik at batteribanken ikke ble tappa ned som følge av lyskaster og lydhorn. De trekker jo endel strøm slike komponenter ifølge redern her hjemme. Gunn. Sitér dette innlegget Lærer noe nytt hele tiden Link to post
gunnt Svart 15.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2010 Når det gjelder tittelen på tråden. Her er rederens egenkonstruerte signalomkobler for instumentavlesning på to styreposisjoner. I dette tilfellet for wema rorindikator. Sitér dette innlegget Lærer noe nytt hele tiden Link to post
bliss X Svart 15.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2010 Lars H. har jo en del smarte konstruksjoner? Her er hans maritime utgave av en mixmaster: Sitér dette innlegget Link to post
Figaro Svart 15.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2010 ]Idag lagde jeg en overføring av varmluften fra defrosteren opp til frontrutene. Slange nr. 1 passet perfekt til et av uttakene fra defroster, og ble koblet sammen med slange nr. 2 som ligger horisontalt under vinduene. I denne slangen skar jeg 4 avlange hull, så varmluften kan blåse opp på vinduene. Har foreløpig kun testet opplegget med kaldluft, men det blåser friskt på rutene. Opplegget er foreløpig på prøvestadiet, men kommer til å monteres mer permanent hvis det svarer til forventningene Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.