Jump to content

Smarte løsninger ombord


PerGunnar

Recommended Posts

Holder på med planlegging av ny innredning i båten, og har en del ideer rundt dette. Har ingen tegninger eller bilder enda, men mye ligger klart i hodet. Kan f.eks. nevne stoler som kan slås ned til benker og sofa bak som kan skyves sammen ved behov for plass (f.eks ved fisking).

 

Er det noen andre som har laget noen "smarte løsninger" som de er fornøyd med og som de vil dele med andre? Eller har du noen gode ideer?

 

Legg inn et bilde, tegning eller beskrivelse her, så kan vi "lære" av hverandre.

 

Skal selv legge inn noe så snart jeg har fått tegnet ferdig...

Link to post
Share on other sites

Har en selvkonstruert spesialkontakt til å koble elektrisk utstyr med slike 'klype'-kontakter til det elektriske system.

Bilde

Et plastrør med flens (Biltema - til bruk med selvlagede høytalerkasser), en skillevegg på langs, et 'skott' i bunnen, 2 bolter gjennom skottet på hver side av skilleveggen slik at de stikker noe opp og plus og minus festet på baksiden av skottet til hver sin bolt. plus/minus merket på hver side av skilleveggen.

 

Klemmene føres inn på hver side av skilleveggen og biter rund hodene til de boltene og forsvinner så dypt inn i røret. Kan ikke falle av, sitter meget trygt.

Link to post
Share on other sites

Dette er lure greier! Har ikke sett tilsvarende på andre snekker med vridbart anlegg. Den nederste spaken er frikoblingen. (gir og nøytral.) Slik den nå står er den innkoblet. Den øverste spaken er vridningen på propellen. Oppover er forover, og ned er bakk. Gasspaken ser man ikke på bildet, men er helt til høyre på instrument-panelet som jeg har lagd nytt nå. Er det noen som har sett tilsvarende?

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

Dette er lure greier! Har ikke sett tilsvarende på andre snekker med vridbart anlegg. Den nederste spaken er frikoblingen. (gir og nøytral.) Slik den nå står er den innkoblet. Den øverste spaken er vridningen på propellen. Oppover er forover, og ned er bakk. Gasspaken ser man ikke på bildet, men er helt til høyre på instrument-panelet som jeg har lagd nytt nå. Er det noen som har sett tilsvarende?

Hei.

På min gamle tresnekke hadde jeg dette opplegg. Gir+ vridbar propell.

Manøvrering ble bare en lek. Bakket like elegant begge veier.

Link to post
Share on other sites

Hei, det er var da litt av en pris du hadde fått på dette utstyret, basard!!!???

 

Den øverste er en std. Morse kontroller som koster ca 3000.- tror jeg.. men den nederste kjenner jeg ikke igjen. men hvis det ikke er tungt å betjene frikopplingen kan man jo bruke en vanlig skottmontert gasshendel til kr 3-400???

 

Jeg har helt manken til den som brukes på vridningen for å betjene mitt RB gear. (veeeeldig tungt å manøvrere...)

 

På bildet ser dere det nylagete inst.bordet til Majali og der har jeg satt en std. skottmontert gasshendel med kjededrift til den Morsekontrollen.... ( kun for å få en penere hendel...)

 

Bilde

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Meget pent panel du har. Mahogny?

Kan nok ikke bruke en vanlig gasshendel nei. Litt for tung for det. Men vridningen er faktisk tyngre. Spesiellt med litt turtall og man skal ha full vridning. Men man kjører snekke med omhu, ikke som en villmann.

Lager du nytt panel til meg også eller? :eek::smiley:

Link to post
Share on other sites

Hei igjen, Takk for vennlige ord... ja det er massiv 1.3/4 " mahogany, direkte resirkulert fra den gamle innredningen   :lol: + beis og 10 strøk lakk med tilhørende vannliping... :blush:

og jeg som har samme planer for resten av båten.... :cool::wink:

ja, jeg kan være behjelplig hvis noen trenger litt hjelp til utfresing osv....

 

 

men tilbake til saken, er det ikke en ide å satse på hydraulisk styring av vridning og en trimflaps servosylinder til frigearingen?? bare en ide????

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Hei.

Har også sabb med "fiskegir" :blush:, og jeg har planer om å lage fjernstyring ved hjelp av delene til den gamle wire-styringen til roret. Ser ut til at det kan bli en ok løsning, og ikke minst gratis...

 

Christian

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Link to post
Share on other sites

Hei igjen, Takk for vennlige ord... ja det er massiv 1.3/4 " mahogany, direkte resirkulert fra den gamle innredningen   :blush: + beis og 10 strøk lakk med tilhørende vannliping... :cool:

og jeg som har samme planer for resten av båten.... :lol::nonod:

ja, jeg kan være behjelplig hvis noen trenger litt hjelp til utfresing osv....

 

 

men tilbake til saken, er det ikke en ide å satse på hydraulisk styring av vridning og en trimflaps servosylinder til frigearingen?? bare en ide????

 

Hadde sikkert blitt bra med hydraulisk styring ja, men gidder jeg og har jeg råd til det da? :nonod:

Driver med innredningen på båten nå. Kommer litt bilder om det i morgen. Den stygge andungen skal bli en svane. :wink:

Link to post
Share on other sites

Dette er lure greier! Har ikke sett tilsvarende på andre snekker med vridbart anlegg. Den nederste spaken er frikoblingen. (gir og nøytral.) Slik den nå står er den innkoblet. Den øverste spaken er vridningen på propellen. Oppover er forover, og ned er bakk. Gasspaken ser man ikke på bildet, men er helt til høyre på instrument-panelet som jeg har lagd nytt nå. Er det noen som har sett tilsvarende? Bilde

Hei enter4u! Interessant løsning du har der, noe jeg savnet på min (nå solgte) 24'Gressviksnekke. Det hadde værte like interessant å se hvordan kobling / justering / opplegg / overføring av spakbevegelse du har i "den andre enden" , d.v.s. på selve "sveiva" og "frikobling" på selve Propellanlegg!

Sikkert interessant for mange, det! Kunne du lagt ut noen bilder av det?

:blush: Hilsen,

Walter

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Problemet med det jeg hadde var at det var sveivomstyring 4 1/4 tørn! (fiskegir)

Hei bastard30000! Jo, det kan jeg underskrive på!

 

Var i Trøndelaget (Bjugn og Steinkjer) i helgen som var, for å se på 2 sjarker som er til salgs. Den ene, en 25' tresjark med aluminiumsoverbygg, hadde nettopp det du nevner. En ferskvannskjølt Sabb 22hk / 2G med vribart propellanlegg - og der skulle det sveives, og sveives, og sveives..... :crazy: Kjempemotor, egentlig, men......

 

Prøvde båten på vannet og ble nesten ør i hodet! ...det var å sveive, og sveive, og sveive.......som du sier, 4 tørn én vei og så 3/4 tilbake for å få båten til å gå forover, så 4 hele tørn, andre veien og 1/2 tørn tilbake for å få inn "reversen"!! Trodde jeg skulle bli gal, visste aldri hvilken stigning det var på propellen!!! Totalt forvirret av all sveivingen!

 

Kan ikke skjønne at det må så mange tørn til! På min gamle FM 8-12 med vribart anlegg var det bare ca. 3/4 tørn på "sveiva" fra fullt akterover-  til fullt foroverstilling på vingene!

 

Tenk deg å finmanøvrere en slik båt inn i en trang havn, med sidevind og masse båttrafikk? Helt umulig, spør du meg!

 

Sikkert all'rigt gear når du er "ute på fiskefeltet" - men som kombibåt - ubrukelig!

 

Nå vet jeg også hva en SVEIVOMSTYRING / FISKERIGIR / FISKERIOMSTYRING (kjært barn har mange navn!) er!

Man lærer noe nytt hver dag!  :yesnod:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Jeg har jo plundret litt i vind kan man si :wink: Men vribart anlegg er jo veldig fint da :yesnod: Ble det noe båt på deg da?

Enig, bastard30000

 

- vribart anlegg er fint (det samme var motoren - Sabb 2G!!!!! :crazy: ) men det få da være måte på sveiving!!!

- Har lagt inn bud på den andre sjarken fra Steinkjer! Avventer reaksjon fra selger nå .... :wink:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Hadde kanskje vært enklere om du hadde beskrevet hva slags båt det er.

 

Selv har jeg f.eks. kokeapparat som kan vippes opp når det ikke er i bruk (Olle Enderlein konstruksjon, ikke min idé).

http://web.mac.com/stokvorsen/iWeb/MS20/Lo...80BE854371.html

 

Det finnes endel stoff om smarte løsninger i små båter her:

http://www.marieholm20.com/ideas/ruffen/ruffen.html

og her

http://www.marieholm20.com/ideas/stuvning/stuvning.html

 

Jan Erik

Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den!

Link to post
Share on other sites

Noen som har prøvd denne impeller "klypa"?

 

Jeg har en slik liggende i båten. En glimrende sak, svært anvendelig når det er trangt å komme til pumpa. Har så langt bare brukt den en gang, da impelleren som satt i båten da jeg kjøpte den satt som støpt! Vurderte å ta ut pumpa for å skifte impeller, men det er jo ikke noen liten jobb (hos meg i alle fall). Men McPeller løste problemet på en enkel og grei måte! Anbefales!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Tror du at impelleren før den igjen satt noe mindre fast??

 

Skulle tro du brukte lim på dem... :lol::lol::lol: . Men poenget var at McPeller'en er veldig hendig å ha der det er trangt å komme til. Og det kan man jo trygt si det er på denne motoren....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...