Jump to content

Selvlagde Smarte Oppfinnelser

Frivakten

Recommended Posts

Denne tråden inneholder SELVLAGDE smarte og gode løsninger på praktiske probemer og utfordringer for oss båtfolk.

Da mange av oss er noe beskjedne, kan vi vel lime inn de gode oppfinnelsene som dukker opp i andre tråder. Tar meg den frihet å legge inn rover's smarte løsning:

Jeg laget landgang selv i fjor....

En passe lang aluminiumstige, ca. 3,5 m.

Et kapp av en aluminium dørkplate, et par cm. smalere enn stigen mellom vangene innvendig.

Poppet fast platen i trinnene.

Monterte også hjul i den ene enden, som ligger mot kaien.

Denne kan brukes bak, foran eller ut til siden, alt etter som....

Blir det veldig bratt, kan den snues opp ned, da kan trinnene fremdeles brukes:-)

Oppbevaring: oppå davitene, på tvers.

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Hei.

Hvem har ikke irritert seg over at landstrømmen forsvinner når en ligger i en gjestehavn? Det kan være overbelastning eller at en eller annen tulling napper ut kontakten din og kobler inn sin egen.

Jeg har derfor laget en enkel alarm som varsler med lys og en summer når dette skjer. Alt en trenger er en tiloversblitt batterieliminator som kan gi 12volt ut og som en plugger inn i et 230volt uttak ombord, et enkelt 12volt NC relé, en 12volt lyspære i holder, eventuelt en akustisk 12volt alarm og en AV/PÅ bryter. Se skissen nedenfor.

En tidligere kollega av meg i NRK gjorde det litt mer avansert. Han lot reléet styre et høytonehorn og en 1000-meters lyskaster som var rettet inn mot strømstolpen. Tenker den som forsøkte seg på å bytte ut hans strømtilkobling med sin egen en mørk kveld fikk seg en overraskelse.

stromalarm.png

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Tenker den som forsøkte seg på å bytte ut hans strømtilkobling med sin egen en mørk kveld fikk seg en overraskelse.

Jeg tror også at NRK-mannen popularitet ville være raskt dalende den dagen jeg ankommer 03:00 og kobler på splitteren slik at jeg får ladet etter et langt strekk for seil.

Jeg tror også at NRK-mannen popularitet ville være raskt dalende . . . . .
Vel, nå står det jo oppslag i mange havner (i hvert fall i Sverige) at det kun tillates at en båt tilkobles pr. uttak. Men det er kanskje ikke så nøye? Heller ikke at dersom han som var tilkoblet hadde en lader på som dermed startet opp fra kapittel1 med full lading på et nesten ferdigladet batteri? Like greit er det heller ikke dersom du har jordfeil og kobler deg innpå uttaket til en som har et opplegg i 100% orden? Men alt dette er jo en annen sak og har ingenting med lure duppeditter. Har jeg betalt 30 kroner for en natt med lading, forventer jeg å ha strøm (alene).

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Sjøllaga av/påstignings trapp!

trappute.jpg

Trappen utslått. Trinna folder seg selv ute når trappa låres ut!

trappinne.jpg

Trappen foldet inn og utgjør dermed stengsel for åpningen i rekka!

Mekka sammen i SS 316 og aluminums dørkplater!

:sailing:

Bjørn

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Ja og hvor har du fått tak i et sånnt?

Tror Spilli mente et rele med 230 spole, som blir trukket av landstrømmen.

Takk for det Dixie. :yesnod: Trodde faktisk det var forståelig for fler. Skal prøve og forklare mer i detalj neste gang jeg har et inlegg.

Mvh.

spilli

Hei Lars. Man kan vel gjøre dette utenom å gå via batterieliminator? Det er vel bare å ta et 230 V relè og bruke nc på dette

Jo selvfølgelig, men hvem har 230volt relé i roteskuffen? Men batterieliminatorer som kan gi 6, 7,5, 12, 15 eller 24volt etter utgått utstyr er det vel mange som har? Og et slikt lite svart firkantet 12volt relé er vel heller ikke uvanlig i roteskuffen? Men for all del, skulle jeg koblet opp alarmen nå, hadde jeg brukt det 230volt reléet jeg nå har liggende.

Lars H. :smiley:

Jo selvfølgelig, men hvem har 230volt relé i roteskuffen? .

Lars H. :smiley:

Hei Lars. Helt enig med deg, "mann tager hvad man haver" (Tror det var en klok kvinne som sa det en gang) Ville ikke på noen som helst måte prøve på å rette på ditt utmerkede forslag, men tenkte bare på alternativer. :smiley: Tok med meg noen små fine 230 V med 2 no og 2 nc fra en kasert tavle på et anlegg jeg var og kjørte igang (Klarer nesten ikke å se noe blir kastet) :nonod:

Mvh.

spilli

Ikke helt i tråd med Topic men man får jo ikke mer morro enn den man lager selv. I mangel av noe bedre å gjøre har jeg testa ut det nye ladix systemet jeg skal montere i båten sammen med en Nordic Power Sinus inverter på 300W:

Bilde 1: Inverteren belastes med en 40W lyspære, og trekker som man ser ca 3.8A

ladix1.jpg

Bilde 2: Inverteren belastes med en MAC som står pålogget baatplassen.no. Trekker ca 2A

ladix2.jpg

Bilde3: Ekvipasjen belastes nå med en nokia mobillader, og trekker ca 1A (det var høyt). Ubelastet trekker den ca 0.5A

ladix3.jpg

Da vet man det ....

Jeg tar gjerne å hjelper deg å rydde en dag (Burde kanskje spurt kona ) :lol::lol::lol: bb

Tusen takk for det Contraband, Problemet da er jo at da er det kansje noe som blir kastet? :headbang: Da er jo problemet der fortsatt, "sant" (som de sier vest på) Men, kona skal jeg prøve å beholde uansett. flink til å rydde og sånt.:saint:

Mvh

spilli

Hei.

En tidligere kollega av meg i NRK gjorde det litt mer avansert. Han lot reléet styre et høytonehorn og en 1000-meters lyskaster som var rettet inn mot strømstolpen. Tenker den som forsøkte seg på å bytte ut hans strømtilkobling med sin egen en mørk kveld fikk seg en overraskelse.

Lars H.

Håper endelig "forgriperen" fikk satt inn landkoblinga kjapt slik at batteribanken ikke ble tappa ned som følge av lyskaster og lydhorn. De trekker jo endel strøm slike komponenter ifølge redern her hjemme.

Gunn.

Lærer noe nytt hele tiden

img_0420.jpg]Idag lagde jeg en overføring av varmluften fra defrosteren opp til frontrutene. Slange nr. 1 passet perfekt til et av uttakene fra defroster, og ble koblet sammen med slange nr. 2 som ligger horisontalt under vinduene. I denne slangen skar jeg 4 avlange hull, så varmluften kan blåse opp på vinduene.

img_0421.jpg

img_0418.jpg Har foreløpig kun testet opplegget med kaldluft, men det blåser friskt på rutene.

Opplegget er foreløpig på prøvestadiet, men kommer til å monteres mer permanent hvis det svarer til forventningene :sweat:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...