Volcom Startet 14.Januar.2010 Link til dette innlegget Startet 14.Januar.2010 Hei Er det påbudt med regnr-merke. på båten? Tenkte å lage et merke selv nemlig... Båten er reg. i småbåtreg. Sitér dette innlegget Link to post
Nøtterøy Svart 14.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2010 Nei. Det er ikke påbudt med reg nr. Men om du har registrert den i småbåtregisteret er vel kanskje like greit å sette på nummeret også! Sitér dette innlegget Link to post
Haba Svart 14.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2010 Du kan og lage ditt eget merke og bruke det i stedet for det stygge reklame-klistermerket til Redningsselskapet. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 15.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2010 (redigert) Båten er reg. i småbåtreg. Hvis en har registrert båten i Småbåtregsteret antar jeg at det ligger en forklaring / årsak til grunn for denne registrering. Tror ikke det foreligger noe krav om at du må bruke skiltene som leveres av Småbåtregisteret. Her er hva Småbåtregisteret skriver om montering av skilter. Skilter Redigert 15.Januar.2010 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 15.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2010 Du kan og lage ditt eget merke og bruke det i stedet for det stygge reklame-klistermerket til Redningsselskapet. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
DuikerMan Svart 15.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2010 De 'nye' registreringsmerkene / klistrelappene fra Redningsselskapet er ikke så prangende som de 'gamle'. Står riktignok Redningsselkapet på de men noe mere nøytralt. Men bevares...hjemmelagde kan sikkert passe fint det også.... Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 15.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2010 (redigert) Her er Tora med "hjemmelaget" skilt i syrefast. Dette har jeg fått laserskåret etter egen tegning. Dette skiltet har jeg senere flyttet ned på skrogsiden, hvor jeg synes det passer bedre. Skiltet er lett å demontere under båtpussen. Legg ellers merke til skiltet på nabobåten (såvidt synlig). Det er mange måter å unngå klistremerker på. Den observante betrakter vil også legge merke til BP merket på vinduet. Det ble såvidt godtatt som diskret nok. Redigert 15.Januar.2010 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
bluemarlin Svart 15.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2010 Greit å nevne at securmark også er godkjent båtregister. Derfor, hvis du securmark-merker båten din kan du også få reg. nr derfra. Man trenger ikke bruke småbåtregistret. Dette gjelder jo spesiellt de som kjøper ny båt og får den merket hos forhandler. Sitér dette innlegget På Yttersia Link to post
Honduras Svart 15.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2010 Så lenge det ikke er påbudt å registrere kan det ikke være påbudt å ha reg.nr Registrerte selv ei snekke hos RS nå i høst. Først fikk jeg beskjed om at det manglet dokumentasjon på ett eierskifte. Helt greit, båten var del av ett tidligere arveoppgjør. Så jeg fikk en erklæring fra etterlatte om at båten var overført fra - til samt at det siden var solgt til han jeg kjøpte av. Sendte inn på nytt og fikk beskjed om at de trengte ytterligere dokumentasjon. Skrev tilbake at dokumetasjon holdt både for meg og alle andre som på ett senere tidspunkt var interresert i båten, jeg har full historikk og kan dokumentere at jeg er rettmessig eier. Jeg var ikke villig til å bry etterlatte eller andre enda en gang. Jeg er ikke pålagt å registrere båten hos RS eller betale deres årsavgift, men hvis de vil ha penger av meg måtte de godta den dokumentasjonen de hadde fått og sende meg faktura, hvis ikke ville jeg la båten være uregistrert. Fikk beskjed om at de etter en ny gjennomgang valgte å godta min dokumentasjon, og sendte meg faktura for registrering..... Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Ingar Svart 15.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2010 Den observante betrakter vil også legge merke til BP merket på vinduet. Det ble såvidt godtatt som diskret nok. Det dreier seg altså om dette klistremerket: (fåes gratis i Maritim-butikkene) Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 15.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2010 Kommentar fra moderator:Innlegget er satt usynlig da det ikke følger reglene for sitering. Greit å nevne at securmark også er godkjent båtregister.Derfor, hvis du securmark-merker båten din kan du også få reg. nr derfra. Man trenger ikke bruke småbåtregistret. Dette gjelder jo spesiellt de som kjøper ny båt og får den merket hos forhandler. Kan "hvem som helst" ringe Securmark og få oppgitt hvem båten er registrert på? Sitér dette innlegget Link to post
SRA Svart 15.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2010 Kommentar fra moderator:Innlegget er satt usynlig da det ikke følger reglene for sitering. Greit å nevne at securmark også er godkjent båtregister.Derfor, hvis du securmark-merker båten din kan du også få reg. nr derfra. Man trenger ikke bruke småbåtregistret. Dette gjelder jo spesiellt de som kjøper ny båt og får den merket hos forhandler. Godkjent i den grad at endel forsikringsselskap anser det som et register, det er ingen offentlig godkjenning. Sitér dette innlegget Link to post
Håp Svart 16.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2010 Kan "hvem som helst" ringe Securmark og få oppgitt hvem båten er registrert på? Nei. Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 16.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2010 (redigert) Håp, du svarte nei på mitt spørsmål om "hvem som helst" kan ringe Securmark for å få oppgitt hvem båten er registrert på. Her i båthavna hos oss er det noen som registrerer i Securmark i stedet for Småbåtregisteret og påstår det må være godt nok. Vil ditt svar "nei" også gjelde båtforeninger? Redigert 16.Januar.2010 av Zach (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bluemarlin Svart 16.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2010 Godkjent i den grad at endel forsikringsselskap anser det som et register, det er ingen offentlig godkjenning. Unnskyld at jeg var litt uklar her, men jeg mente selvfølgelig at det er forsikringsgodkjent. Det er vel det som er teller? Min båt (og motor) var både registrert i båtregistret og hadde securmark når jeg kjøpte den og jeg valgte å bruke securmark sine merker pga det er gratis bortsett fra 100 kr som det koster for merkene og båtkortet som man får med. Båtkortet fungerer som et slags "vognkort" for båten og motoren og er kjekt å ha når man skal handle deler og trenger motornummer eller andre data lett tilgjengelig. Båtkortet er i kredittkort format og det har jeg alltid på meg. Det er ingen årlige avgifter bortsett fra hvis man ønsker å tegne et medlemsskap, noe som gjør at man f.eks får inntil 3000 kr av egenandel dekket av securmark ved eventuellt tyveri . Securmark merkingen har jeg allerede hatt bruk for da båten min ble stjålet i høst og dukket opp uten motor. Takket være securmark merkingen på motoren så fant vi også motoren og skurkene som hadde tatt den. Sitér dette innlegget På Yttersia Link to post
Håp Svart 17.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2010 Vil ditt svar "nei" også gjelde båtforeninger? Det vil det. Ringer du Securmark med forespørsel om eier på båt, spør de hva det gjelder og kan viderebringe beskjed til båteier. Du får ikke oppgitt eiers navn direkte av Securmark. Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 17.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2010 (redigert) Securmark har jeg allerede hatt bruk for da båten min ble stjålet i høst og dukket opp uten motor. Takket være securmark merkingen på motoren så fant vi også motoren og skurkene som hadde tatt den. Hvordan gikk dette for seg da? Sjelden å høre at man liksom bare finner både skurkene og motoren/ tyvegodset. Ble den videresolgt til noen som anmeldte forholdet, eller så kjøperen securemerkene og tok kontakt med Securemark for å høre om den var stjålet? Redigert 17.Januar.2010 av nimbuster (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 17.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2010 Securmark er etter mitt syn en mye bedre måte og merke båten sin på.. Du får både Tyverimerket hele båten samt regnummer. At de ikke oppgir data om eier og etc ved hennvendelse er positivt.. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
bluemarlin Svart 17.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2010 Hvordan gikk dette for seg da? Sjelden å høre at man liksom bare finner både skurkene og motoren/ tyvegodset. Ble den videresolgt til noen som anmeldte forholdet, eller så kjøperen securemerkene og tok kontakt med Securemark for å høre om den var stjålet? Jeg hadde spredd ut til alle mine kontakter at de skulle være på utkikk etter folk som plutselig hadde fått seg ny motor. Etter noen dager dukket det opp et tips. toppdekselet var ramponert, securmark merkingen på dekselet var skrapet bort, alle yamaha merker var borte men securmarken både på girhus og motorblokk var fortsatt der så da var jo saken grei. Sitér dette innlegget På Yttersia Link to post
Zach Svart 6.April.2010 Link til dette innlegget Svart 6.April.2010 ...Ringer du Securmark med forespørsel om eier på båt, spør de hva det gjelder og kan viderebringe beskjed til båteier. Du får ikke oppgitt eiers navn direkte av Securmark. For å rydde tvil av veien, tok jeg kontakt med Securmark om vi (båtforeningen) kan ringe for å få opplyst navn på båteier. De svarte: Securmark småbåtregister er likestilt med Redningsselskapets småbåtregister. Såfremt båten er registrert i securmark småbåtregister kan dere få opplyst hvem den er registrert på, ved å ta kontakt med oss. Så vet vi det. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.