Jump to content

Påbudt med regnr.?

Volcom

Recommended Posts

Båten er reg. i småbåtreg.

Hvis en har registrert båten i Småbåtregsteret antar jeg at det ligger en forklaring / årsak til grunn for denne registrering. Tror ikke det foreligger noe krav om at du må bruke skiltene som leveres av Småbåtregisteret.

Her er hva Småbåtregisteret skriver om montering av skilter.

Skilter

Redigert av Hansi (see edit history)

Her er Tora med "hjemmelaget" skilt i syrefast. Dette har jeg fått laserskåret etter egen tegning. Dette skiltet har jeg senere flyttet ned på skrogsiden, hvor jeg synes det passer bedre. Skiltet er lett å demontere under båtpussen.

Legg ellers merke til skiltet på nabobåten (såvidt synlig). Det er mange måter å unngå klistremerker på.

Den observante betrakter vil også legge merke til BP merket på vinduet. Det ble såvidt godtatt som diskret nok.

img_6949.jpg

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Så lenge det ikke er påbudt å registrere kan det ikke være påbudt å ha reg.nr

Registrerte selv ei snekke hos RS nå i høst.

Først fikk jeg beskjed om at det manglet dokumentasjon på ett eierskifte. Helt greit, båten var del av ett tidligere arveoppgjør. Så jeg fikk en erklæring fra etterlatte om at båten var overført fra - til samt at det siden var solgt til han jeg kjøpte av. Sendte inn på nytt og fikk beskjed om at de trengte ytterligere dokumentasjon. Skrev tilbake at dokumetasjon holdt både for meg og alle andre som på ett senere tidspunkt var interresert i båten, jeg har full historikk og kan dokumentere at jeg er rettmessig eier.

Jeg var ikke villig til å bry etterlatte eller andre enda en gang. Jeg er ikke pålagt å registrere båten hos RS eller betale deres årsavgift, men hvis de vil ha penger av meg måtte de godta den dokumentasjonen de hadde fått og sende meg faktura, hvis ikke ville jeg la båten være uregistrert.

Fikk beskjed om at de etter en ny gjennomgang valgte å godta min dokumentasjon, og sendte meg faktura for registrering..... :cool:

Kommentar fra moderator:
Innlegget er satt usynlig da det ikke følger reglene for sitering.
Greit å nevne at securmark også er godkjent båtregister.

Derfor, hvis du securmark-merker båten din kan du også få reg. nr derfra. Man trenger ikke bruke småbåtregistret.

Dette gjelder jo spesiellt de som kjøper ny båt og får den merket hos forhandler.

Kan "hvem som helst" ringe Securmark og få oppgitt hvem båten er registrert på?

Kommentar fra moderator:
Innlegget er satt usynlig da det ikke følger reglene for sitering.
Greit å nevne at securmark også er godkjent båtregister.

Derfor, hvis du securmark-merker båten din kan du også få reg. nr derfra. Man trenger ikke bruke småbåtregistret.

Dette gjelder jo spesiellt de som kjøper ny båt og får den merket hos forhandler.

Godkjent i den grad at endel forsikringsselskap anser det som et register, det er ingen offentlig godkjenning.

Godkjent i den grad at endel forsikringsselskap anser det som et register, det er ingen offentlig godkjenning.

Unnskyld at jeg var litt uklar her, men jeg mente selvfølgelig at det er forsikringsgodkjent. Det er vel det som er teller?

Min båt (og motor) var både registrert i båtregistret og hadde securmark når jeg kjøpte den og jeg valgte å bruke securmark sine merker pga det er gratis bortsett fra 100 kr som det koster for merkene og båtkortet som man får med. Båtkortet fungerer som et slags "vognkort" for båten og motoren og er kjekt å ha når man skal handle deler og trenger motornummer eller andre data lett tilgjengelig. Båtkortet er i kredittkort format og det har jeg alltid på meg.

Det er ingen årlige avgifter bortsett fra hvis man ønsker å tegne et medlemsskap, noe som gjør at man f.eks får inntil 3000 kr av egenandel dekket av securmark ved eventuellt tyveri .

Securmark merkingen har jeg allerede hatt bruk for da båten min ble stjålet i høst og dukket opp uten motor. Takket være securmark merkingen på motoren så fant vi også motoren og skurkene som hadde tatt den.

Securmark har jeg allerede hatt bruk for da båten min ble stjålet i høst og dukket opp uten motor. Takket være securmark merkingen på motoren så fant vi også motoren og skurkene som hadde tatt den.

Hvordan gikk dette for seg da? Sjelden å høre at man liksom bare finner både skurkene og motoren/ tyvegodset. Ble den videresolgt til noen som anmeldte forholdet, eller så kjøperen securemerkene og tok kontakt med Securemark for å høre om den var stjålet?

Redigert av nimbuster (see edit history)
Hvordan gikk dette for seg da? Sjelden å høre at man liksom bare finner både skurkene og motoren/ tyvegodset. Ble den videresolgt til noen som anmeldte forholdet, eller så kjøperen securemerkene og tok kontakt med Securemark for å høre om den var stjålet?

Jeg hadde spredd ut til alle mine kontakter at de skulle være på utkikk etter folk som plutselig hadde fått seg ny motor. Etter noen dager dukket det opp et tips. toppdekselet var ramponert, securmark merkingen på dekselet var skrapet bort, alle yamaha merker var borte men securmarken både på girhus og motorblokk var fortsatt der så da var jo saken grei.

• 2 måneder senere...
...

Ringer du Securmark med forespørsel om eier på båt, spør de hva det gjelder og kan viderebringe beskjed til båteier. Du får ikke oppgitt eiers navn direkte av Securmark.

For å rydde tvil av veien, tok jeg kontakt med Securmark om vi (båtforeningen) kan ringe for å få opplyst navn på båteier. De svarte:

Securmark småbåtregister er likestilt med Redningsselskapets småbåtregister.

Såfremt båten er registrert i securmark småbåtregister kan dere få opplyst hvem den er registrert på, ved å ta kontakt med oss.

Så vet vi det.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...