Jump to content

jeg skal ha ny båt, men hvilken? (maks 50k, minst 25kn)


Noflow

Recommended Posts

Det går vel greit med havnekalesje...båten blir vel brukt som ein "finværsbåt"?

 

Kjempepluss at båten har vindskjerm!Satt på med ein slik som ikkje hadde vindskjerm. Noko av det værst eg har vore med på! I ca 40-45 knop med vinden rett i auga. Var heile jæ.... rett og slett!

Kæptn båtløs...

Link to post
Share on other sites

Jeg har problemer, sågar store, med å anbefale noen å kjøpe en 24 år gammle motor!

Er helt enig i at en så gammel motor er en stor ulempe ved kjøp av bruktbåt. Men som med alle andre kjøp må en ta en totalvurdering av årsmodell og tilstand både på båt, motor og se dette opp mot prisen og hvilke andre alternativer en finner.

 

Min nyeste motor kjøpte jeg NY i 2004 og er en Suzuki DF140, men jeg har også kjøpt flere riktig gamle motorer og så langt ikke vært uheldig. I 2005 kjøpte jeg for en meget billig penge (16.000kr) komplett båt (1979) og motor (1980) der altså Yamaha 40 DE motoren allerede var 25 år gammel. I år er den 30 år og fungerer fortsatt. I fjor kjøpte jeg enda en båt med 1985 modell Yamaha 80 som nå i 2010 er 25 år. Det eneste som ikke fungerte på den viste seg å være trimsensoren som gir signal til det ene dashbordinstrumentet. Har kjøpt ny sensor for ca tusenlappen. Men joda... man kan være riktig uheldig ved kjøp av gamle motorer.

Link to post
Share on other sites

Det går vel greit med havnekalesje...båten blir vel brukt som ein "finværsbåt"?

 

Kjempepluss at båten har vindskjerm!Satt på med ein slik som ikkje hadde vindskjerm. Noko av det værst eg har vore med på! I ca 40-45 knop med vinden rett i auga. Var heile jæ.... rett og slett!

 

tok hodet utafor vindskjermen på en rib jeg var ute og kjørte med i fjor, i 55 knop, munnen ble bare blåst full med luft og det var umulig å åpne øynene :lol:

 

Er helt enig i at en så gammel motor er en stor ulempe ved kjøp av bruktbåt. Men som med alle andre kjøp må en ta en totalvurdering av årsmodell og tilstand både på båt, motor og se dette opp mot prisen og hvilke andre alternativer en finner.

 

Min nyeste motor kjøpte jeg NY i 2004 og er en Suzuki DF140, men jeg har også kjøpt flere riktig gamle motorer og så langt ikke vært uheldig. I 2005 kjøpte jeg for en meget billig penge (16.000kr) komplett båt (1979) og motor (1980) der altså Yamaha 40 DE motoren allerede var 25 år gammel. I år er den 30 år og fungerer fortsatt. I fjor kjøpte jeg enda en båt med 1985 modell Yamaha 80 som nå i 2010 er 25 år. Det eneste som ikke fungerte på den viste seg å være trimsensoren som gir signal til det ene dashbordinstrumentet. Har kjøpt ny sensor for ca tusenlappen. Men joda... man kan være riktig uheldig ved kjøp av gamle motorer.

 

båtmotorer har jo ofte en tendens til å vare lenge om de blir riktig tatt vare på. men det er et stort pluss med den shakespearen, motoren er kun 11 år gammel

 

Nevøen min har ett slikt Shakespear prosjekt, alt av finér i den var våt og i oppløsning, særlig i akterspeilet.

Ville sjekket dette før kjøp

det er notert

Link to post
Share on other sites

nå har mamma funnet ut at jeg ikke skal få lov til å kjøpe båten, hun mener det er galskap. jeg har 65k på konto, som er mine penger, båten koster 40k.. jeg holder for øyeblikket på med å skaffe meg en jobb, så om jeg jobber en hel arbeidsdag om sommern tjener jeg rundt 6-800 kr per dag, med vanlig ungdomslønn.

båtplass har jeg ingen problemer med å skaffe, forsikringa koster bare rundt 2k i året.

så om jeg drar ut på sjøen med et par venner og alle spleiser på bensinen, så blir jo det heller ikke så dyrt, selv om motoren er stor, den bruker rundt 25l/t på marsjfart regner jeg med, men båten går jo såpass fort at det vil si ca 0,7 l/nm på 35 knop.

 

kan noen komme med gode motargumenter for meg? har allerede prata om at jeg faktisk har råd, båten er en trygg invistering iom. prisen ikke er så ille, motoren er ganske ny osv.

 

hjelp meg!

Link to post
Share on other sites

båten er en trygg invistering iom. prisen ikke er så ille, motoren er ganske ny osv.
Båtens pris ser du egentlig ikke før du har solgt igjen.

Men det er jo en pekepinn.

Båt er generelt en god investering.

Noen ganger taper man litt men som oftest er man i nærheten av å få igjen pengene man har lagt ut og noen ganger tjener man.

Slik er ihvertfall min erfaring.

 

Lagt til:

Mener hun det er galskap å kjøpe denne båten eller galskap i det hele tatt å kjøpe båt?

Redigert av Daffy (see edit history)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Mødre meiner alltid at det er galskap å invistere i båter som går over 8 knop/ har meir en 5hk :giggle:

 

Mykje beitre å bruke pengane på båt, en å bruke 20-30 tusen på datamaskin f.eks. Tenk 2-3 år etter kjøpet så er den sunket 80% i verdi....men båten er mest sannsynlig verdt omtrent det samme :yesnod:

 

Om du virkelig vil ha båten, hent båten uten at mora di får snusen i det og sei det til ho når handelen er over. Og om ho vil at du skal selge den er det jo bare å legge den ut til fantasi pris. Då har du i vertfall prøvd :flag:

 

Det fungerte i vertfall for meg! :cheers:

 

Lykke til med :discuss:

Kæptn båtløs...

Link to post
Share on other sites

Ta med din mor og se på et fett hjemmekinosystem til drøye 40k. Ta med en skikkelig høylytt film og sjekk ut litt hva systemet er godt for... Si at du vil ha et sånt i stedet for båten. Så kommer du til å sitte på rommet hele sommeren og se på actionfilm og spille gangsta rap!

.....eller du kan være ute på sjøen med venner, og jobbe for å tjene penger til driften av din nye båt.... :wink:

Link to post
Share on other sites

Du kan jo si til morra di at du har slått fra deg båt og at du heller vil kjøpe deg en pc til 30.000,-.

Pass på å legge til at du gleder deg til å sitte inne i sommerferien og spille dagen lang.

 

Pass også på og si at PC er en nødvendighet i dag SELV OM pc'en er null verdt om 5-6 år.

Men da er du jo gammel nok til å ta ut pengene selv og kanskje bestemme litt mer...

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...