Jump to content

Er seil- og motorbåtfolket forskjellige folkeslag?

Sjøtunga

Hva slag båt har du/har du hatt  

275 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Det trengs vel ikke flere alternativer, men det kunne godt ha stått "vurderer å konvertere" istedet for "skal konvertere". Men nå ser det ut som redigeringsfristen er gått ut... kanskje en moderator kan hjelpe?

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Har seilbåt og ingen konkrete planer om å konvertere, men man vet jo aldri ...

Slik ville jeg også ha uttrykt det. Seibåt krever noe mer aktivitet enn motorbåt, selv om man også kan gjøre mye der.

Sålenge jeg kan operere en seilbåt, kan jeg ikke tenke meg å bytte tilbake. Heller sitte under dekk og styre med en fjernkontroll.

Motorbåt- og seilbåtfolket deler en felles interesse. Det dreier seg om det primære her, nemlig sjølivet og det å være på vannet. Men så er vi flinke til å fokusere på forskjellen mellom seil/motor og plutselig oppstår det et skille. Et kunstig skille vil jeg si, for interessen vi deler er mer enn 90% felles.

Likevel. Seil gir for meg et tilleggsmoment til båtinteressen. Og for meg er det et vikitg moment ved sjølivet. Jeg kan selvsagt tøffe rundt i 6-7 knop for motor som ei snekke hvis jeg har lyst til det, men for meg er ikke dette nok. Muligheten jeg har til å heise seilet og spille på lag med naturkreftene er fantastisk. Det fasinerer meg.

Blir man først bitt av seilinteressen så er det gjort. Man blir aldri fullt utlært. Alltid nye ting å lære. Alltid noe man kan gjøre for å få båten til å gå bedre. Alltid temaer man kan drøfte med gode seilvenner. Alltid muligheter til å utvide horisonten enda mer. Det fasinerer meg.

I sommer heiste jeg seil på svenskekysten og startet ikke motoren før jeg var et par sjømil fra hjemmehavn innerst inne i eidangerfjorden. At vinden i seg selv er nok til å drive en flere tonn tung seilbåt over lengre distanser, det fasinerer meg.

Jeg for min del sverget til motorbåt. Seilbåt hadde jeg mange rare meninger om. Som slit med tau og konstant trimming. At man til enhver tid måtte ha en man ved roret og vokte vinden. og mye mye annet. Uansett hvordan jeg så på det. Så var seilbåt i mine øyne forbundet med alt annet en hygge og trivsel ombord. For ikke snakke om denne "leve 3 uker på skakke" sommerferieteorien jeg hadde i mit hode. Og som jeg har hørt fra så mange andre også som ikke "passer" for seilbåt. Men dette var helt til jeg var med Samh på min første tur i seilbåten hans Caneima. Da forsto jeg hva disse seilerne egentlig mente. Og året etter var jeg lykkelig eier av min aller første seilbåt. Og jeg vil si jeg trives godt ombord i motorbåt. Det er kos å være på vannet uansett båt. Men når jeg er sugen på de helt store opplevelsene. Så må jeg ut med seilbåten min. Helst alene. Aldrig har jeg opplevd at fisker svømmer langs siden av båten min under fart før. Jeg får naturen rundt meg inn på en helt ny måte, lydenen er i harmoni med naturen rundt meg. Jeg ble engang for mange år siden før jeg var med på min første seiltur fortalt at seiling kan ikke forklares. Det må oppleves. Noe jeg så på som vas dengang. Men forstår meningen i, i dag.

To viktigste ting jeg har lært (i seilbåt) så langt må være..

1- Man kjøper ikke boks pils for å ha i seilbåt. Det trengs glasspils for å holde motorbåter på avstand. :lol:

2- Det er lett og seile. Bare heis klutene og du seiler. Derimot det å seile fortere en alle andre, kan være skrekkelig vanskelig.

Til alle vettuge båtfolk der ute. Som koser seg på sjøen og nyter tilværelsen uansett motor eller seil :cheers:

Og til dem som trur at innaskjærs er motorvei og aldrig fått med seg at båten dems faktisk lager bølger BAK båten også!!! (Dem fleste som går for motor gjør gjerne det, ja noen seilbåter lager og hekksjø når dem presser avgårde for motor ja). Å som skal først inn til den fine utehavna. :boxing: Du er ikke på vei til jobben. Ingen kjefter på deg om du kommer 10 minutter senere en først planlagt. La stresset bli på land. Nyt heller tilværelsen du befinner deg i på vannet. Smil og hils tilhverandre.

Bare en liten ting til.. Mens jeg først er i gang.. :) Det er meg knekkende likegyldig om båten din koster 10mill eller om du pusset opp et vrak bestefar din engang brukte i sine yngre dager og som nå fortsatt ser ut som et vrak. Reglene er like for oss alle uansett på sjøen. Senkt nesa litt lavere og smil til den lille båten. Å du der nede kan slutte og kaste sneiper i den større båten der du passerer den på brygga og kanskje smil litt du og der den store båten som IKKE lager hekksjø på 2 meter inn sundet kommer. For det er så forbaskada mange knallkarer og jenter man møter på vannet uansett båt. Bare man tillater seg og la dem kjenne. Det er ikke båten som definerer mennesket i den. Det er handlingen.

Nå er snart sesongen igang igjen. Gleder meg som et barn til å kjenne båten bevege seg i bølgene.

Alt er skrevet i mine øyne en lystig tone. Men om jeg alikevell har tråkket noen på tærne her. Ja så får så være :)

chjipp ohoi dere. shjipp o hoi... :cheers_wine:

Hva er poenget med denne pollen ?

Poenget fra min side var å få svar på spørsmålet om båtfolk virkelig er så delt i motor- og seil-leirer som man noen ganger kan få inntrykk av.

Muligheten jeg har til å heise seilet og spille på lag med naturkreftene er fantastisk. Det fasinerer meg.

Jeg kunne ikke sagt det bedre selv.

Uten at det på noen måte skal tolkes som en nedvurdering av folk som ikke skjønner denne fascinasjonen du og jeg har...

Finnes det noe anslag over antall motor kontra seilbåter her i landet?

Bare slår meg at fordelingen som fremkommer i denne pollen, 85 motor og 73 seil, indikerer at seilbåteiere er usedvanlig godt representert på forumet? :rolleyes:

Hvis man tar antall brukte båter på finn som en indikator:

Det er 2895 båter over 20fot tilsalgs. 306 av disse er seil/motorseilere. Da regner jeg resten, 2589, som å være motorbåter.

Seilbåter utgjør 10.6%, mens pollen viser 46%..

Finnes det noe anslag over antall motor kontra seilbåter her i landet?

Så i en eller annen statistikk at forholdet er 95-5. Altså 1 seilbåt pr. 20 motorbåter. Slik sett er jo seilerne betydelig overrepresentert her på BP.

Som motorbåter regnes vel allt fra små joller med påhengere og oppover? På den annen side inngår vel alt med seil, inkl A-joller og lignende, som seilbåt?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

En som eier en optimistjolle og ellers ingenting finner du neppe her.

På den andre siden er vel også grensen til yrkesbåter noe flytende. Tenker på alle de som kaller seg sjarker.

Svært mange båteiere er jo også doble båteiere når man teller med jolla - og det uansett om moderskippet er seilbåt eller motorbåt. Synes man burde sette nedre grensen et sted over 12ft ellers blir statistikken noe meningsløs - er liksom det samme som å telle sykler og biler i samme kategori. Er nå min mening.

Jeg har også en teori:

- svært mange motorbåteiere bruker båten hovedsakelig til å dra til en naturhavn og blir liggende der. Har du havet men ikke noen naturhavner i nærheten må du finne på noe annet. Seiling som aktivitet er da nærliggende. Å bruke motorbåten til hovedsakelig å være underveis har vel bare de færreste råd. Hvor mange drar jorden rundt med motorbåt?

- Norge er historisk en fiskerinasjon og dette sitter innerst inne i mange - ingen kjøper seilbåt for å fiske

Tradisjoner? Folk blir med ut i motorbåt og blir introdusert til båtlivet, men de lærer ikke å seile fordi ingen introduserer dem til det? Den teorien er vel også i overensstemmelse med statistikken som sier at de fleste seilbåter har base i Oslofjorden.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...