Jump to content

Hva blir min neste båt ?

avmønstret5

Recommended Posts

Vinteren er tid for båtdrømmer, og noen drømmer om en ny båt, større eller mindre, mer praktisk, dyrere eller billigere, seil eller motor.

Hva med en tråd om det vi drømmer om, og noen grunner for det?

Kan begynne med meg selv.

Ser to - tre muligheter alt etter økonomi og helse:

1.Som pensjonist kan jeg tenke meg en mindre båt, en sjødyktig seiler m/tak (motorseiler) ca 28-31 f

hvor jeg kan utforske hele kysten og Østersjøen med.

2. En liten sjark 19-22 f for fiske og helgeturer.

3. En påhengerbåt som også seiler 12- 14 f f. eks. finske Therni.

Tett båt....kalesjefri...brede dollbord... rekverk ytterst...fly til 5... seng til 6-7...helst ac + dinette(3kabiner)....helst 18-20 knop....helst enkel installasjon og baugpropell.....
Du sier ikke noe om ny eller brukt, gammel eller ny...

Princess 414 er jo et alternativ, den har ihvertfall kabinløsningen du skisserer.

eneste er vel at denne bare finnes med to motorer...

TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

....og hva er din konklusjon for denne drømmen, da?

Vanskelig. Og lett for å bli stygg, eller svindyr for oss....

Søk på finn på Osvik, Steinar Bastesen har ein slik for salg nå. Hans er ikkje noko smykke, og ennå 2-300.000.- for dyr i forhold til det markedet ville gi for andre liknandes i fjord.

Så må man inngå kompromiss da....og gjerne ha dobbelinstallasjon......snufs... Då ender eg på fleire alternativ, Princess 414, Fairline 36 turbo, Failine fourty, Birchwood 37TS, Neptunus 106AC.

Ellers så finnest romslige båter uten AC, som Fjord 1001, Coronet 40. Men Sun 33 virker kjekk også ! :smiley:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Hei.

Jeg har kun hatt en båt, en Saga 27 som jeg kjøpte et år gammel i 1987. Den har jeg fremdeles, og kommer vel til å ha den til jeg går i graven. Men hadde jeg hatt råd, vunnet i Lotto eller noe slikt, kunne jeg godt tenkt meg en lukket båt. Men den må ikke være for stor. Og da er det kun et valg for meg: Saga 315.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Tja. Noe særlig større båt kunne jeg ikke tenke meg. Måtte blitt noe rundt 34 fot. Båtplassen min begrenser det bl.a. Kunne kanskje vært aktuelt å prøve et nytt merke. F.ks Dufour 34, som er en båt jeg har sett på en stund. Eller en HR 34 med noe mer sedate seilegenskaper, men som til gjengjeld er en båt med mer sjel. Problemet med sistnevnte er bruktprisen, som jeg mener er vel stiv. 1,1-1,3 mill for en 10 år gammel båt... hmmmm.

Eller en HR 34 med noe mer sedate seilegenskaper, men som til gjengjeld er en båt med mer sjel. Problemet med sistnevnte er bruktprisen, som jeg mener er vel stiv. 1,1-1,3 mill for en 10 år gammel båt... hmmmm.

Du får HR34 2002-2004mod til ca 1,2 , det er ikke 10år,en Dufour 34 i modell 03-06 får du for rett under millionen , å legge på 200000.- og få en HR av samme modell anser ihvertfall jeg som en kupp , HRn er virkelig verdt de kronene

Hva ble kjøpt?

Og hvordan ender du opp økonomisk, sammenlignet med å kjøpe her på berget?

Jeg kjøpte en Birchwood 360 Challenger 2000 mod.

Den måtte jeg betale 90000 pund for, så det ble litt dyrere enn jeg hadde håpet.

Grunnen til at jeg allikevel kjøper den, er at jeg fikk "godfølelsen" når jeg var på befaring.Den kommer på 1150000 ca, med transportkostnader og moms/hk.avg.etc.

Det blir jo en del mer også, men det kommer fra et annet budsjett :rolleyes: .

Sånn som løfting ut og opp av vannet ifbm.survey, samt selve syrveyen.Service på motorer må jeg stå for også, men sånt slurver man jo ikke med siden den skal kjøres hjem på egen kjøl.Her er en link til båten.Likte den jeg ihvertfall. :yesnod:

http://www.dickies.co.uk/usedboats.asp?rPa...boat_id=2144064

Redigert av Tom Rør (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...