Jump to content

Bør man døpe om en båt?

Kulingen

Recommended Posts

Et skip bytter vanligvis navn ved eier bytte eller etter ekstrem ombygging/reparasjon. Samme gjelder for min lille plastpram og. Den skal selges til sommeren men jeg forventer at den eventuelle nye eieren gir den et nytt navn om ikke noe annet. Det betyr ulykke hvis eier bytter navn sånn helt uten videre tror jeg.

En kamerat av meg hadde en grei løsning på båtnavn. Kona het Nina. Oppvaskmaskinen het Nina II. Vaskemaskinen het Nina III. Gjett hva båten heter ?

Kommentar fra moderator:
Innlegget er satt usynlig da det ikke følger reglene for sitering.
Et skip bytter vanligvis navn ved eier bytte eller etter ekstrem ombygging/reparasjon. Samme gjelder for min lille plastpram og. Den skal selges til sommeren men jeg forventer at den eventuelle nye eieren gir den et nytt navn om ikke noe annet. Det betyr ulykke hvis eier bytter navn sånn helt uten videre tror jeg.

En kamerat av meg hadde en grei løsning på båtnavn. Kona het Nina. Oppvaskmaskinen het Nina II. Vaskemaskinen het Nina III. Gjett hva båten heter ?

La meg gjette, Nina Fri? Det kan jo umlig være Nina IIII !

• 2 måneder senere...

Når jeg registerte nytt navn i Skipsregisteret (frivillig om om båten er under 15 meter), kunne damen på telefonen fortelle at ingen andre båter i norge var registrert med samme navn. Ellers, tror jeg ikke det er noen som kan ta "patent" på et navn, så du og hundre andre kan kalle båten det samme om dere vil.

Jeg ser også at fysisk måling av båter under 15 meter opphører fra 1/1-2010.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Når jeg registerte nytt navn i Skipsregisteret (frivillig om om båten er under 15 meter), kunne damen på telefonen fortelle at ingen andre båter i norge var registrert med samme navn. Ellers, tror jeg ikke det er noen som kan ta "patent" på et navn, så du og hundre andre kan kalle båten det samme om dere vil.

Fartøy som skal stå i skipsregistrene kan ikke ha samme navn (som et fartøy i det samme registeret), dette fremgår av Sjøloven §7.1

7. Navn

Ethvert skip som innføres i skipsregisteret, skal ha navn, som bestemmes av eieren. Navnet må skille seg tydelig ut fra navn på alle andre registrerte skip. Skip som hører til samme rederi eller rederigruppe, kan likevel ha samme navn når de betegnes med forskjellig nummer. Navnet må ikke på utilbørlig måte gripe inn i særpreget navneskikk som blir brukt av et annet rederi.

Om det er andre regler for fartøy under 15meter kan være.

For fritidsfartøy som ikke skal registreres i skipsregistrene er det fritt frem å velge det en måtte ønske. Men om du ønsker noe unikt kan det være verd å søke opp navnet her om fartøyet har radioutstyr ombord vil det fremkomme på denne listen

Fartøy som skal stå i skipsregistrene kan ikke ha samme navn (som et fartøy i det samme registeret), dette fremgår av Sjøloven §7.1

7. Navn

Men i praksis får man godkjent de aller fleste navn uansett om de er "opptatt" eller ikke. Men de ser litt an båt-type, hjemme havn etc.

"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

D1

Da regner jeg med at du tenker på fritidsbåter. Nyttefartøyer med samme navn registert i samme register er ikke vanlig.

Ikke vanlig nei, men det forekommer.

Ellers skal det sies at det for min del er veldig lett å finn navn til båten (da jeg tilgang til litt flere registre :saint::lipseal: )

På fritidsbåter er det relativt vanlig med "like" navn, og det er bare ett fåtall av navn som ikke vil bli godkjent, eksempelvis "MAYDAY, PAN-PAN" ol. (desverre er det alt noen båter som har fått seg navn som uttales relativt likt, og dermed kan misforstås over radio f.eks).

Lykke til med navne-valget ellers

Det finnes to regler til sjøs: <§1 Skipperen har alltid rett> og <§2 Har skippern feil gjelder §1>

Work @ Rogaland radio / LGB/LGQ / 002570300.

Det finnes folk med båt, og båtfolk, oss sistnevnte er og forblir en egen rase i følge noen ->nå MED BFB og GOC samt CSOC

Problemer i Ryfylke? Kall bare på <R/S Ryfylke> Offisielt medlem av Dirdal Båtforening fra og med 31/7-2009 kl 0005

Tok ett søk.

Tydligvis ikke noe problem med likt navn.

Mariell er ett populært navn.

Med det navnet er følgende registrert hos Maritm radio

9 plesure, Yahts

2 Fishing vessels

1 Merchant ship

+ 1 stk Mariell2 (plesure)

Sist nevnte og 2 andre (plesure) får jeg ta ansvaret for. Kjøperne av de 2 siste båtene jeg har solgt. Har tydligvis likt navnet og ikke foretatt noen navn endring.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...