Jump to content

Olje-alarm, Johnson 2 takter (50 hk)


Rormann

Recommended Posts

Ble slept i land i min skjærgårdsjeep i kveld etter at olje-lampe og alarm ulte på min ett år gamle Johnson 2 takter (50 hk), tydeligvis i mangel på olje. Motoren har seperat oljetank og den manuelle håndpumpa var helt hard så det skulle jo tyde på at det er olje i slangen iallefall.

Det var ca 1/4 med olje igjen på tanken. Noen som har ideer om hva som kan være problemet.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde en Johnson 115Hk med egen separat oljetank. Det jeg merket var at oljelyset med tone kom på veldig tidlig. Første varsel fikk jeg når jeg fløy over noen store bølger. Nivået da var rett under halvfull.

 

Jeg går sterkt ut i fra at den hyler også rett før start..... Dersom det virkelig er fare for at du skal gå tom for olje så trur jeg den hyler konstant. Dersom den slutter å hyle så har du en hvis mengde olje igjen.

 

Litt tidlig varsling om lavt oljenivå i tank - fyll på olje - alt OK.

 

Trur nok at du har hatt nok olje til å kjøre hjem.

 

Alt dette står i din instruksjonshåndbok.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Hvis ikke alarmen gir seg etter at du har fyllt opp oljetanken, tyder det på feil med nivådetektoren/alarmgiveren. I så fall bør du kontakte leverandøren. Du er jo godt innenfor reklamasjonstiden, etter det jeg skjønner.

 

Håper dette går seg til! Det er jo nå det er båtvær!  :headbang:

Link to post
Share on other sites

Synes jo at du gjorde det eneste riktige med å be om slepeasistanse. Å havarere en slik motor er dyrt.

 

Om det er feil på alarmsystemet eller oljetilførselsystemet er litt vanskelig å avklare her.

 

Les i instruksjonsboken og eventuelt ta kontakt med leverandør/importør.

 

Få høre resultatet.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Fyll opp oljetanken så tipper jeg varsellyden forsvinner. Evt sjekk at flottøren ikke har hengt seg opp i oljetanken.

 

Det du kunne gjort var jo å blande olje rett i bensintanken istedet, så hadde du sluppet sleping. Jeg har forresten alltid en klunk olje i bensinen på min motor. Dersom oil-injectionen skulle kutte ut så er det snakk om veldig liten tid før motoren knekker sammen, men med 0,2% olje eller noe slikt i bensinen så er det ikke krise umiddelbart.

 

Jeg glemte forresten hovedstrømbryteren på i båten min en gang. Tiltet opp motoren og dro hjem. Da jeg kom tilbake 2-3 dager senere så stod alarmen og hylte pga oljen ligger feil i tanken med tiltet motor, og den alarmen hyler HØYT og skjærende! Da var det ett par irriterte blikk rundt omkring i båthavna!  :headbang:

Link to post
Share on other sites

:sailing:

 

Takk for interesse og gode innspill !

Har fylt på med olje og alarmen er borte. Snakket med Johnson som ikke hadde noen god forklaring på at "tom for olje"- lampa lyser såpass tidlig med 1/4 olje igjen på tanken. Det er nemlig en egen lampe som skal lyse når det er lite olje igjen, men den lyste ikke.

De ba meg pumpe inn litt ekstra olje med håndpumpa når motoren var igang så skulle problemet være løst ?? Bør jeg godta dette på en ny motor ?

 

 

erikwand

Link to post
Share on other sites

Jeg syns du skulle gjøre den samme "testen" en gang til, men nå under mer kontrollerte forhold. Dvs. rett og slett se hva som skjer når oljestanden neste gang kommer ned på samme nivå. Dersom ikke riktig alarm uler og lamper tenner slik de skal, syns jeg du skal la leverandøren få sjansen til å rette opp dette mens du er innenfor reklamasjonstiden. Hvis du har med ei kanne med olje i båten, slik at du har noe å blande rett i bensintanken dersom alarmen går, løper du heller ingen risiko for motorskade. Du vil da direkte kunne presentere for leverandøren hva som skjer eller ikke skjer, og det burde være enkelt for dem å lokalisere feilen.

 

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Hadde en 60hk Yamaha 97-mod på min forrige skjærgårdsjeep. Denne hadde analog turteller

+ en lampe/lyd for lavt oljenivå. Ble kjemperedd første gangen den satte igang å HYLE!

Dette skjedde ved ca. 1/4 oljenivå og når jeg tiltet motoren godt opp for å gå inn til en ukjent

brygge for å hente noen kammerater. Er for en "dritt-motor" du har kjøpt deg a, sa de. Jeg viste

ikke helt hva jeg skulle gjøre men når jeg tiltet ned motoren igjen ga lyden seg.

Passet på å alltid ha over 1/2 oljetank etter dette.

 

Tror føleren som sitter i tanken eller et annet sted er montert lang opp. Det er ikke grunn til alarm

når du har over 1 liter olje igjen - og tappingen fra tanken sitter i bunnen (der den skal sitte).

Link to post
Share on other sites

På min nye Yamaha Vmax 150Hk er det 10,5 liters oljetank. Tenkte jeg skulle kjøre den så langt ned at alarmen slo ut. Jeg venter og venter...... Nå er det ikke mange sentimeterne igjen før den er tom, dette er verre det en at alarmen kommer tidlig.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...