Guest Kaptein Fredrik Startet 16.Januar.2010 Link til dette innlegget Startet 16.Januar.2010 Hei alle sammen. Jeg er litt hjemmefikser og jeg hadde planer om å lage egne lanterner på båten. Er det lovlig? Er det straffbart? Jeg har en liten motorbåt på 10 fot med 9,9hk motor. Jeg hadde planer om å lage en Rød/grønn lanterne med dioder/LED. Må jeg ha lanterner? Må de være godkjente? Mvh Kaptein Fredrik Sitér dette innlegget Link to post
kaptein02 Svart 16.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2010 Lanternenes og signalfigurenes konstruksjon samt installeringen av lanterner om bord på fartøyet skal tilfredsstille de kravene som er fastsatt av Sjøfartsdirektoratet. Utstyr som omfattes av forskrift av 29. desember 1998 nr. 1455 om skipsutstyr, skal være typegodkjent av teknisk kontrollorgan og merket i henhold til nevnte forskrift Sitér dette innlegget Kæptn båtløs... Link to post
Nøtterøy Svart 16.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2010 Til den båten holder det med en rundlysene lampe, f.eks montert på en stang bak. De behøver ikke sidelanterner i det hele tatt. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 16.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2010 Holder det med noe billig fra biltema? Sitér dette innlegget Link to post
kaptein02 Svart 16.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2010 Biltema holder ! Sitér dette innlegget Kæptn båtløs... Link to post
Frivakten Svart 16.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2010 Regel 23. Maskindrevne fartøy underveis (ii) Et maskindrevet fartøy på mindre enn 7 meters lengde og hvis høyeste fart ikke overstiger 7 knop, kan istedenfor de lanternene som er foreskrevet i punkt (a) i denne regel vise en rundtlysende lanterne med hvitt lys og skal hvis praktisk mulig også vise sidelanterner. Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 16.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2010 Må man gå med sertifikat på seg når man kjører båt? sertifakat som medfølger lysene Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 16.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2010 Såvidt jeg kjenner til går kravene til lys på hvor sterke de skal være, fargen og vinkelen de skal lyse. Til en slik båt - som nok kommer over 7 knop - betyr det ikke stort hvor sterke lanternene er. De må vises godt på noen hundre meter. Krav til typegodkjenning og CE merking kommer hvis du skal selge lanternene eller båten med lanternene. Det vanskeligste hvis du lager de selv er kanskje å få skarpe skiller mellom fargene. For full lanterneføring kan du ha en topplanterne som lyser helt rundt samt rød/grønn. Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post
2nd Trikker'n Svart 17.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2010 Enig. Jeg finner ikke noe sted i reglene at lanterner ombord i egen lystbåt ikke kan være hjemmelaget, så lenge de tilfredsstiller kravene til vinkler, farge og lysstyrke og plassering. Sitér dette innlegget Link to post
snorken Svart 17.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2010 Sidelanterner på båt u 7m. skal vel være synlig på 1nm.? Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 17.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2010 På fartøy på mindre enn 12 meters lengde: - en topplanterne, 2 mil, - en sidelanterne, 1 mil, - en akterlanterne, 2 mil, - en slepelanterne, 2 mil, - en rundtlysende lanterne med hvitt, rødt, grønt eller gult lys, 2 mil. Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 17.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2010 tror jeg har aldri hatt med meg typegodkjennelse til laternene mine når jeg var underveis. Sørg for at lanternen din fungerer som den skal og slå deg til ro med dette. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.