Jump to content

Halvplanertråden

Kodvaag

Recommended Posts

Her kan alle som har halvplanere legge ut bilder av fjordplogene sine.

Jeg har en båt jeg aldri har prøvekjørt, da jeg kjøpte den på land høsten 2009.

Båten er en Master 820.

Motoren har vært under vann i ca en time, da båten holdt på å gå ned.

Det var Volvos originale lyddemper som gjorde at båten nesten sank, den består av to syrefaste endelokk med slangestusser, og en slange i mellom.

Denne slangen (ø=20cm - L=50cm) delte seg, innergummien løsnet fra armeringen og tettet utløpet, eksostrykket fra motoren blåste ut ene endelokket, og dermed var et ø=8cm hull under vannlinjen et faktum.

Skal bruke våren til å få båten på stell igjen, forrige eier har brukt den med vett og forstand, så den ser ganske bra ut.

Vannet har ikke gjort annen kosmetisk skade så jeg må få laget nye madrasser.

Da jeg gjorde en god del (for å si det mildt) med den gamle snekka mi, så tenkte jeg at med denne så skal jeg kun få det tekniske i orden igjen nå i vinter, og bruke den en sommer.

(Så kan jeg bruke sommeren til å kose meg i båten og legge planer for neste vinters utbedringer)

12092009857.jpg

12092009858.jpg

Hjemme i hagen, der den står nå og venter på varmere vær:

12092009858.jpg

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Siden dette er "halvplanertråden" så skal den jo og dreie seg om halvplanerens egentlige konstruksjonsmål:

Hvordan lage mest mulig bølger i lavest mulig fart.

Hvilken hastighet er best til å lage store bølger med liten båt?

Den gamle Joda'en min lage skikkelig sjø rundt til 18 knop, over det så var det bare små krusninger. (toppfart var 25)

Men begrenset man seg til ca 18 knop og hadde full rundstitter bak når man passerte andre små snekker, så var alle vennlige og vinket. (med den lengste fingeren)

Lurer på hva idealfarta er på en Master 820? (Og når jeg sier idealfarta,så er det ikke hva normale mennesker mener med idealfarta) :lol::lol::lol:

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Er også lykkelig eier av en halvplaner, og da samme eminente skute som deg, Kodvaag! :cheers: En mer praktisk båt på samme størrelse, har i hvertfall ikke jeg funnet. :smiley:

Masteren har fra 8knop og gradvis opp til ca. 12 knop de største hekkbølgene. Fra 18 knop og oppover, er virkelig godfarta, der den går lettere og lettere i vannet inn til 25 knop som virker til å være skrogets grense for når den begynner å plane på kjølen.

Legger ut til slutt et par bilder av skuta vår.

dsc02131.jpg

dsc00950.jpg

pinsetur_2009_031.jpg

dsc02121.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...