Astor Svart 21.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2010 Hun trykker seg skikkelig ned. Hun er ikke bygd for slik fart. Men hun er stabil og grei. Hun hadde trolig trengt et stort trimplan? Vi beveger oss opp mot 12 når været står rett i mot. Da glir hun fint gjennom bølgene. I sidesjø er det også greit å kompensere med maskinkraft. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Verrie Svart 21.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2010 Jeg har en båt jeg aldri har prøvekjørt, da jeg kjøpte den på land høsten 2009. Båten er en Master 820. Motoren har vært under vann i ca en time, da båten holdt på å gå ned. Var det ikke denne som havarerte utenfor Grimstad i sommer? Om det er tilfelle, jeg savner solbrillene mine, ligger under motoren Sitér dette innlegget Link to post
Kodvaag Svart 21.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2010 Jeg så under motoren når jeg hadde ute startmotoren, og alt jeg fant var en uåpnet CB ølboks. Forærte boksen til naboen, han ble glad... Skal se om jeg finner noen Hitachi-solbriller på jobb, skal legge de i båten så de er klar til deg. Håper med dette at du sletter heftelsen. Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Verrie Svart 21.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2010 Jeg brukte tilsammen 4 cb bokser. De var kalde. Jeg fikk noe svimerker etter at brannmannen veltet agregatpumpa med eksosen vendt mot armen.... Fikk etterhvert byttet dem med karbonadedeig Sjekk alle gjennomfoeringer. Fikk hard medfart mens vi undersoekte hvor vanninntrenging var, 1 under motor samt siden (3?). 2 lister rev jeg av akter, men antar de ligger der et eller annet sted fortsatt. Antar ogsaa at du maa sjekke benken styrbord side akter paa festene. Vi herjet litt hardt oppi der kan du si Sitér dette innlegget Link to post
Larvik Svart 21.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2010 Savner sommeren når man ser slike bilder igjen :) Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 21.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2010 Enig, Larvik. Bare å sitte på bryggekanten å skue ut på båter som kommer og går mens fruen er ute å bruker handlekortet. Det er vel det vi kaller å la humla suse? Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Kodvaag Svart 23.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2010 Sjekk alle gjennomfoeringer. Fikk hard medfart mens vi undersoekte hvor vanninntrenging var, 1 under motor samt siden (3?). Skal ta å skifte alle skru-ventilene med kuleventiler, og så skal jeg sjekke at gjennomføringene ikke er tært opp innvendig. Før jeg byttet nytt kjøkken her jeg bor nå, så revnet avløpet rett under vasken, for at en del var tært vekk innenfra og ut. 20 år gammelt HTH kjøkken. Gruer meg til å skru av kranene til septiksystemet. Da må jeg ligge i midtkabinen og henge over en kant, og bare snuse inn det som eventuelt kommer dampende mot meg... Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Kodvaag Svart 23.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2010 Astor, stilig at du har litt motorkraft i trawleren din. Selv en som kjører trawler kan jo få det litt trawelt av og til. (tog du an?) Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Astor Svart 24.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2010 Greit med maskinkraft når det er ruskevær. Det var en av de viktige tingene jeg så etter når vi reiste rundt å så etter en GB. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Hekksjø Svart 24.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2010 ... mens fruen er ute å bruker handlekortet. Det er vel det vi kaller å la humla suse? Det er ikke alle som er så trygge på sin bedre del at de uten videre kan kalle henne Humla. Sitér dette innlegget En av mange upåaktet naturlov er Plastloven: "§1. All plast blir før eller senere sprø og sprekker. §2. Loven gjelder uansett plasttype og gjenstand." Link to post
Ulv I Svart 24.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2010 Fint i kragerø, bortsett fra litt sjø om en legger seg feil i gjestehavna. ;) Savner sommeren vi også, men nå nærmer det seg med stormskritt.. plutselig nå er det jo februar allerede.. og i mars er det jo full rulle med å få ferdig det som skal gjøres, og i april så jo sessongen i gang igjen jo! :D Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
hjjensen Svart 24.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2010 Min Unique 833C tilhører definitivt halvplanerklassen men ryktet sier at den på grunn av sin slanke konstruksjon har en meget moderat hekbølge. VP TMD30A gir en marsjfart på omkring 14-15 knop. Har kun prøvekjørt den i 20 minutter før den gikk i opplag i høst så jeg gleder meg til å erfare båtens sjøegenskaper. Min gamle båt, Draco 23SC med VP 270HK V8, i fartsområdet 9-12 knop var en skikkelig værsting. Hvis jeg skulle ønsket det ville det ikke vært noe problem å få frem fingern fra de som ble rammet. Sitér dette innlegget Link to post
Kodvaag Svart 16.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2010 Her ble det mange fine sommerbilder av fjordploger... Er det noen flere som vil dele noen fine sommerbilder? Har snødd over 20cm her i Kristiansand i deg... Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Skipper Worse Svart 16.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2010 Bilde av vår halvplaner. her gjør den veld 20-25knop Det er en Princess 45 1990 mod Hvis det er en Princess 45, og jeg må si at båten på det fotografiske billedet er til forveksling lik en slik, så er den sikkert mye rart, men en av de få tingene den IKKE er, er halvplaner. Den er en HELplaner. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
arnearmoa Svart 17.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2010 Her er vår plog med Yanmar'n ca. midt i bildet. Den gamle Iveco'n tror jeg er i innlegg #11 : Må si jeg er imponert over hekkbølgene etter denne:) Sitér dette innlegget Link to post
softneck Svart 17.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2010 Har også meldt meg inn i halvplanerklubben nå. Til sommeren skal det lages hekkbølger som det står respekt av. Handlet denne nå i høst: Master 820 Er dessverre undermotorisert og klarer bare 12 knop på denne, en perfekt bølgefabrikk med andre ord Finner vi ut at vi blir glade i denne båten i sommer spanderer jeg kanskje på en større motor neste sesong...... Ellers meget fornøyd med båten så langt. Gikk den oslo-kristiansand i oktober 2009, og fikk testet den greit på den turen. Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 17.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2010 Her er noen bilder fra min Sjømann 22 Det var mitt bidrag Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Retox_93 Svart 17.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2010 Er ikkje sjekter deplasementskrog da? Foresten, Nydelig båd du har :) Sitér dette innlegget Link to post
Nellevine Svart 5.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2010 Har følgende bidrag: https://baatplassen.no/bildearkiv/25/25383/barracuba_30_isefjaer.jpg Barracuda 30, 1981 mod nr 3, 290 hk yanmar Sitér dette innlegget Link to post
Odd Thomas Svart 5.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2010 Sjømann 22 er definitivt ingen halplaner. Det kan jeg skrive under på :) Sitér dette innlegget Link to post
Sveo Svart 19.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2010 Her er Fjordplogen vår med stor F Sitér dette innlegget Link to post
Vidarfre Svart 20.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2010 Dette er vel hekksjøens konge har jeg hørt Sitér dette innlegget Er opptatt av at penger skal sirkulere, og den lokale båtutstyrspusheren hjelper til med sirkulasjonen. Link to post
Mariell Svart 20.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2010 Må skuffe deg Vidarfre. Gammel undermotorisert Baltic er værre. F.eks med VP40b. Eneste gang vi var populære, var på utsiden v Smøgen. Ett par på vannskuter brukte hekkbølgene våre å hoppe på. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Vidarfre Svart 21.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2010 Nå ble jeg glad Mariell, for jeg synes faktisk ikke den lager så mye sjø som historien sier. Når vi går 20 knop er det naturlig at den lager sjø og føler at størrelsen på motor er riktig. Sitér dette innlegget Er opptatt av at penger skal sirkulere, og den lokale båtutstyrspusheren hjelper til med sirkulasjonen. Link to post
Kodvaag Svart 18.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2010 Bare for å dra tråden opp igjen, her er bilder i halvbrøyt... jeg mener halvplan. Uff... den drar virkelig med seg halve fjorden... flaks det ble igjen nok vann til Ulven, som tok bildene. Flere halvplanerbilder ønskes velkommen! Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.