Jump to content

Lyddempming


svenk

Recommended Posts

Hei igjen

 

Jeg har forsøkt å dempe lyden på motoren min. Lagt inn støyisolering i motorrommet,  men det hjelper bare sånn halveis - motorstøyen er borte, men den bråker uforholdsmessig mye når den står i gear. Min teori er at det er den noget simple gear anordningen som støyen forplanter seg gjennom. Litt forenklet ser gearet slik ut

 

Bilde

 

Fra gearkassa og fram til styreposisjonen går det ei stang, som er festa i ei anna stang som liksom er gearspaken.

 

Bilde av motoren:

Bilde

 

 

Er det noen som har tilsvarende gearløsning, som ikke støyer så mye at det er vanskelig å snakke sammen hvis man sitter i styreposisjonen.

 

Motoren er en Yanmar 8 Hk, og jeg hører den knapt når jeg sitter bak i båten.

 

Noen som skjønte hva problemet mitt er?

Link to post
Share on other sites

Skjønner problemet ja. Legg gode gummi pakninger/skiver mellom bolten og staget. øk dimensjonen på hullet som bolten går gjennom slik at denne ikke har kontakt med "delen" som går mot gear kassen.(det er metallisk kontakt mellom delene som overfører lydene du hører fremme). med andre ord er det kun gummien som ligger mellom delene som overfører kraften du påfører staget som skal ha kontakt. fremme øker du hullet i motor kassen og setter inn en gummi gjennom føring(kjøpes på rekvisita forretn. i forskjellige størrelser) som tetter mest mulig mot akslingen så lyden ikke kommer forbi der. dersom overføringen blir tregere av denne gummi gjennom føringen,smører du den inn med syre fri vaselin. :headbang:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...