nimba Startet 17.Januar.2010 Del på Facebook Startet 17.Januar.2010 Har skrudd av ventilen på en av de større gjennomføringer i skroget (kloakk), ventilkulen var rustet fast og planen var å skife både ventil og gjennonføring , men begynner å stusse på om det virkelig er nødvendig , det ser ut til at den har solid gods hele veien med fine gjenger , spørsmålet lyder , er der noe som kan "måles" for å forsikre meg om at den er OK ? https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=63522 Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
Marida Svart 17.Januar.2010 Del på Facebook Svart 17.Januar.2010 Gjorde det samme på vår båt i høst. Da skroggjennomføringen ikke lakk og det var greit å skru av kranen, så ikke jeg noen vits i å skifte denne. Bare å hampe på ny kran. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 17.Januar.2010 Del på Facebook Svart 17.Januar.2010 (redigert) Du kan sjekke med f.eks. en skarp kniv eller en skjærfil. Gjør et kutt inn i gjennomføringen... Er det gullfarge er den fortsatt ok, lett rød på tide og skifte, helt rød, skift umiddelbart.... Nå er vel denne såpass rimelig at jeg hadde skiftet den, da visste jeg at den hadde samme årgang som den nye kranen du setter inn... Ser ut som det er brukt en form for silikon........ jeg var innom Mekk og kjøpte en liten slipemaskin av typen best tools for et par hundre... pluss en liten kutteskive til denne (ca.2,5cm. i diamter).. Bruker maks 10 sekunder for å kappe mutteren rett over i to evt. tre deler og gjennomføringen kan beveges litt frem og tilbake med en rørtang og så dunkes forsiktig ut... Redigert 17.Januar.2010 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 17.Januar.2010 Del på Facebook Svart 17.Januar.2010 (redigert) Den ville jeg skiftet når du skal skifte krana likevel. Krana di ser litt "rød" ut og selv om gjennomføringen er bedre så ville jeg skiftet den også. den. Koster vel bare hundrelappen så det er ikke noe å spare på. Redigert 17.Januar.2010 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 17.Januar.2010 Del på Facebook Svart 17.Januar.2010 helt enig bytt så er det gjort - koster så lite når alt er fraverandre alikevel også slipper du og tenke på det mere Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
aileenll Svart 17.Januar.2010 Del på Facebook Svart 17.Januar.2010 Dette har vært dikutert tidligere: Hvor ofte bytter man skrogjennomføringer Her er en lenke til en meget informativ artikkel om problemetkorrosjon i gjennomføringer Deler i sjøvannsbestandig bronse kan kjøpes her: Shipshop Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
Janoho Svart 18.Januar.2010 Del på Facebook Svart 18.Januar.2010 gjør som foreslått og se på fargen. Det er ikke spesielt god kvalitet på de gjennomføringene som selges av f.eks Maritim, har opplevd at kranene bare varer noen få år. Du kan faktisk komme til å bytte deg til dårligere kvalitet enn den gamle krana. Når noen sier at det koster bare 100 kr for en kran ville jeg vært skeptisk. Ville prøvd å få tak i bedre kvalitet hos en skipshandel e.l. har dessverre ikke noen tlf.nr til disse. Jon Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 18.Januar.2010 Del på Facebook Svart 18.Januar.2010 Det er ikke spesielt god kvalitet på de gjennomføringene som selges av f.eks Maritim, har opplevd at kranene bare varer noen få år.Du kan faktisk komme til å bytte deg til dårligere kvalitet enn den gamle krana. Når noen sier at det koster bare 100 kr for en kran ville jeg vært skeptisk. Jon Ja dette har kommet opp tidligere også. Så eg og mangler fasitsvar på om de orginale? bør skiftes neste gang båten er oppe...... Men altså ....den rødfargen.... er det nokon som har tydelige bilder som viser forskjellige grader av rødfarge. Så vi uvitende kan forberede oss? Er det ingen tæring, og ikkje rødt, så er den oki altså.......? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
index Svart 18.Januar.2010 Del på Facebook Svart 18.Januar.2010 Messing/bronsefarget (gulaktig) er helt OK, mens kopperfarget (rødlig) helt eller delvis er ikke OK. Ta et par rasp med en fil på gjennomføringen, så ser du fort fargen. Sjekk gjerne flere steder for sikkerhets skyld. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
alfb Svart 18.Januar.2010 Del på Facebook Svart 18.Januar.2010 Messing/bronsefarget (gulaktig) er helt OK, mens kopperfarget (rødlig) helt eller delvis er ikke OK. Ta et par rasp med en fil på gjennomføringen, så ser du fort fargen. Sjekk gjerne flere steder for sikkerhets skyld. Kanskje dumt spørsmål men mener du innvendig eller utvendig Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 18.Januar.2010 Del på Facebook Svart 18.Januar.2010 Ikke så dumt spørsmål det! Hovedsaklig utvendig, gjennonføringene avsinkes ved kontakt med sjøvann. Men ved alvorlige tilfeller vil det vise også innvendig, så et rasp med fila på gjengene innvendig vil også si mye om tilstanden. Jeg pleier å ta et rasp over hver gjennomføring utvendig før jeg bunnsmører, så da vet jeg litt mer om tilstanden. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
henboe Svart 18.Januar.2010 Del på Facebook Svart 18.Januar.2010 Jeg byttet mine gjennomføringer for 5 år siden (bronsje?), som jeg kjøpte på maritim, og så at den ene hadde blitt ganske godt tæret på. Kjøpte nye nå i syrefast istedet, og håper de holder lengre.. Sitér dette innlegget Link to post
aileenll Svart 18.Januar.2010 Del på Facebook Svart 18.Januar.2010 Maritim har vel ikke hatt Bronse i annet en enkelte propeller og lodd-svingere på de 30 årene jeg har handlet der. Men altså skikkelig Bronse hos Ship shop, lenke i innlegg 6! Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
Mix Svart 18.Januar.2010 Del på Facebook Svart 18.Januar.2010 Maritim har ikke bronse gjennomføringer. Bare messing og rustfritt. Skal du ha skikkelige bronsegjennomføringer må du handle fra utlandet. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 18.Januar.2010 Del på Facebook Svart 18.Januar.2010 Sett i Marelon. Da slipper du å bytte noe mer. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 18.Januar.2010 Del på Facebook Svart 18.Januar.2010 Hvordan er erfaringene med Marelon? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 18.Januar.2010 Del på Facebook Svart 18.Januar.2010 Ikke hørt et vondt ord om Mareleon etter det jeg har lest. Det er standard hos Wally, Nautor og X-Yachts bl.a. Det fine er jo å bli kvitt metall under vann. Hadde jeg fått det som jeg ville ha det ville jeg kun ha blykjølen av metall under vann. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 18.Januar.2010 Del på Facebook Svart 18.Januar.2010 Det er nok det jeg vil gå for når jeg en dag bytter, men ville gjerne hatt noen brukererfaringer. Jeg ligger forøvrig på vannet året rundt. Vet de tåler ganske høye/lave tempraturer, men erfaringer ville jo vært kjekt og lese om Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 18.Januar.2010 Del på Facebook Svart 18.Januar.2010 I diskusjonen om skrogsgjennomføringer under vann har jeg lagt merke til at det ofte ønskes metall pga styrken. Det jeg da lurer på er hvilken krefter disse er utsatt for at dette med styrken er så viktig. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 18.Januar.2010 Del på Facebook Svart 18.Januar.2010 (redigert) Vet de tåler ganske høye/lave tempraturer, Ja hvordan er de egentlig for de som ligger på sjøen om vinteren, ang frost ? Er det nok mekanisk styrke i disse til en helplanende Nimbus 4000 som denne tråden handler om ? Hva om en treffer/sneier en pall i 25 knop ? Jeg har ennå tilgode å se en eneste motorbåt med Marelon fabrikkmontert. Redigert 18.Januar.2010 av Mix (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 18.Januar.2010 Del på Facebook Svart 18.Januar.2010 Her er en tabell som viser egenskaper til forskellige materialer som blir brukt i skroggjennomføringer: Den viser at Marelon er ca 20% svakere enn bronse og 40% svakere enn messing når det gjelder bruddstyrke. Dessuten er Marelon mye mer elastisk, noe som kanskje kan være en fordel dersom gjennomføringen utsettes for slag/støt. Ang. brukererfaringer, så har jeg fremdeles de originale marelongjennomføringene på min seilbåt fra 1982, ingen problemer så langt. Båten ligger på vannet hele året, men har ikke problemer med is der jeg holder til. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 18.Januar.2010 Del på Facebook Svart 18.Januar.2010 (redigert) Jeg har ennå tilgode å se en eneste motorbåt med Marelon fabrikkmontert. Chris-Craft, Boston Whaler med flere har de fabrikkmontert. Redigert 18.Januar.2010 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sylvester Svart 18.Januar.2010 Del på Facebook Svart 18.Januar.2010 Ang. brukererfaringer, så har jeg fremdeles de originale marelongjennomføringene på min seilbåt fra 1982, ingen problemer så langt. Båten ligger på vannet hele året, men har ikke problemer med is der jeg holder til. Hva bruker du som stoppe kran sammen med marelongjennomføringene, det lages vel ikke kraner i marelon. Viss det brukes metal, vil det vel fortsatt bli tæring på disse? Hva er da påenget med å bruke marelon? Sitér dette innlegget Tidligere båter: Adventure 14', Norris 27', Monaco 27', Fairline Corniche Link to post
M/S Bastard Svart 18.Januar.2010 Del på Facebook Svart 18.Januar.2010 (redigert) Marelon har kraner også, her Redigert 18.Januar.2010 av M/S Bastard (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 18.Januar.2010 Del på Facebook Svart 18.Januar.2010 (redigert) Maritim har også gjennomføringer og kraner av marlon. mvh tuffff Redigert 18.Januar.2010 av tuffff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.