Jump to content

Oljerør av gummi!


SeaMaster175

Recommended Posts

Har fått tips om at man kan bruke rør av gummi, slik som det gjøres i biler idag (...tror jeg).

mvh

Jonhei

Er litt usikker på hva du mener med oljerør? Er det rør for dieselolje du mener? Isåfall har produsenten av de grønne motorene du vet konvertert fra kopper til gummi. Like bra blir det hevdet (og til dobbel pris, minst). Alle nye motorer har gummislanger, og jeg tror ikke du lenger får levert kopperrør som reservedel til eldre motorer.

 

Jeg byttet alle tur og returrør fra tank til motorene nå i våres. Da jeg syntes gummislangene til Volvo både var dyre, lite fleksible i trange skott og plasskrevende gikk jeg for kopper. Originale 3/8 rør er vanskelig å få tak i så jeg dimensjonerte anlegget opp til 12mm. Allt i 12mm er enkelt å få tak i bla. hos Claes Olson, Biltema mfl. Verktøy for bøying og flensing får du også for en billig penge hos Biltema.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Er litt usikker på hva du mener med oljerør? Er det rør for dieselolje du mener? Isåfall har produsenten av de grønne motorene du vet konvertert fra kopper til gummi. Like bra blir det hevdet (og til dobbel pris, minst). Alle nye motorer har gummislanger, og jeg tror ikke du lenger får levert kopperrør som reservedel til eldre motorer.

 

Jeg byttet alle tur og returrør fra tank til motorene nå i våres. Da jeg syntes gummislangene til Volvo både var dyre, lite fleksible i trange skott og plasskrevende gikk jeg for kopper. Originale 3/8 rør er vanskelig å få tak i så jeg dimensjonerte anlegget opp til 12mm. Allt i 12mm er enkelt å få tak i bla. hos Claes Olson, Biltema mfl. Verktøy for bøying og flensing får du også for en billig penge hos Biltema.

Med oljerør mener jeg rør som fordeler oljen rundt om i motoren. Vis du ser de rørene som går rundt motoren, ved svinghjulet, så er det de jeg mener. Jeg ringte motorleverandøren og de leverte ikke kobberrør, men jeg kjenner noen som kan lage det.

 

Er ikke gummislanger litt tryggere, med tanke på sprekker og lekasje...?

 

mvh

Jonhei

Link to post
Share on other sites

Hei!

Skal til høsten bytte ut noen oljerør, grunnet lekasje. mvh

Jonhei

Hei igjen,

men er det virkelig selve rørene som lekker????

 

Hvis du har lekkasje i koblinger og nipler så er det trolig bare snakk om rengjøring og tiltrekking.

 

En annen sak er at du kanskje skulle demontere alle smøreoljerørene og gjøre dem rene innvendig, for å få ut eventuelle urenheter og avleiringer som har lagt seg til rett i årenes løp  -  en motor kan også få infarkt  :headbang:

 

Så flott som du har pusset opp motoren ville jeg vært betenkt på å skifte til gummi også av rent synsmessige årsaker, det er alltid finere med tynne rør som er pent klamret enn slanger som strutter i alle retninger.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Er ikke gummislanger litt tryggere, med tanke på sprekker og lekasje...?

Kopper har vært benyttet i slike anvendelser siden tidenes morgen. De holder også til evig tid (evigvarende, det er lenge det)  :headbang: hvis de klamres forskriftsmessig. Kopper tåler ikke vibrasjoner og vil utvikle stressprekker etter kort tid hvis de er dårlig klamret.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Hva mener dere jeg bør rengjøre det med?

 

Rørene skal vel ikke trekkes til for hardt heller???

 

mvh

Jonhei

Til rengjøring kan det være greit å la rørene ligge en stund i f.eks parafin eller diesel   -  og så blåse godt gjennom dem med trykkluft.

 

Nei selvfølgelig skal man ikke trekke for hardt. Men hvis du har problem med å få en kobling tett så er det like gjerne pga ujevnheter eller urenheter på kontaktflatene  -  hvis det er den sorten som ligger metall mot metall.

 

Derfor gjør rent, se etter at flatene er jevne og fine, sørg så for å komme inn på "rett gjenge" og trekk nippelen jevnt og fint til. Hvis du f.eks bruker en 8" eller 10" nøkkel så kan du være ganske "bestemt" i grepet uten å risikere å skade noe  -  og da bør det også være tett  :headbang:

 

Lykke til!

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Til rengjøring kan det være greit å la rørene ligge en stund i f.eks parafin eller diesel   -  og så blåse godt gjennom dem med trykkluft.

 

Nei selvfølgelig skal man ikke trekke for hardt. Men hvis du har problem med å få en kobling tett så er det like gjerne pga ujevnheter eller urenheter på kontaktflatene  -  hvis det er den sorten som ligger metall mot metall.

 

Derfor gjør rent, se etter at flatene er jevne og fine, sørg så for å komme inn på "rett gjenge" og trekk nippelen jevnt og fint til. Hvis du f.eks bruker en 8" eller 10" nøkkel så kan du være ganske "bestemt" i grepet uten å risikere å skade noe  -  og da bør det også være tett  :headbang:

 

Lykke til!

 

mvh

Poseidon

Tror du jeg kan bruke rødsprit, eller bør jeg ta diesel eller parafin?

 

Det er den sorten som ligger metall mot metall (en flens mot gjengene).

 

mvh

Jonhei

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Du kan sikkert bruke rødsprit, men hvorfor  -  den er vel mange ganger så dyr.....

 

Bensin går også fint, men da må du tenke litt ekstra på sikkerhet, eksplosjonsfare og denslags små kjedeligheter....

 

Hvis du lar rørene ligge i bløt over natten så regner jeg med at alt svineriet som måtte ha satt seg fast skulle ha løsnet. Hvis du da blåser gjennom dem med trykkluft  -  gjerne fra begge ender  -  så er de gode som nye.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Gummislanger på veteranmotor høres ut som blasfemi.

 

Gjør som foreslått, rengjør rørene og sørg for at ev. flenser og konuser er i orden.

Ev. sprekker kan enkelt utbedres med sølvlodding.

 

Dersom en flens/utkraging er skadet kan det ofte utbedres med en pakning av blyplate/plattlodd.

 

Før montering bør kobberrørene glødes slik at de blir myke igjen.

 

Personlig ville jeg også omplassert oljetrykksmåleren, den avbilda montasjen er ikke bra.

Link to post
Share on other sites

Gummislanger på veteranmotor høres ut som blasfemi.

 

Gjør som foreslått, rengjør rørene og sørg for at ev. flenser og konuser er i orden.

Ev. sprekker kan enkelt utbedres med sølvlodding.

 

Dersom en flens/utkraging er skadet kan det ofte utbedres med en pakning av blyplate/plattlodd.

 

Før montering bør kobberrørene glødes slik at de blir myke igjen.

 

Personlig ville jeg også omplassert oljetrykksmåleren, den avbilda montasjen er ikke bra.

Hva mener du ikke er bra med den montasjen?

 

mvh

Jonhei

Link to post
Share on other sites

Hallo Jonhei !

 

Jeg liker motoren din, men ikke hvordan oljetrykksmåleren er montert.

 

Denne er en meget sannsynlig årsak til fremtidig motorhavari ved at røret

under manometeret brekkes av. Oljesumpen vil da tømmes på sekunder og

motoren vil skjære seg. Jeg antar dette er noe du helst ikke vil skal intreffe da

jeg forstår at du har hatt store påkost og gjerne vil beholde motoren så lenge som

mulig.

 

For å unngå overnevnte må du feste manometeret til en liten brakett som du eksempelvis

fester under en av topplokksboltene. Braketten skal hindre det relativt tunge manometeret

i å komme i vibrasjoner. Vibrasjonene vil medføre at det tynne røret under manometeret blir hardt og tilslutt knekke pga materialtretthet.

 

Lag deg en festebrakett og få glødet ut den lille rørstubben slik at denne blir myk igjen.

Gjør du dette vil manometeret neppe lage noen problemer.

 

Alternativt kan du få laget et nytt og betydelig lenger rør slik at du kan få manometeret opp på dashbordet. Dersom du velger dette vil jeg foreslå at du bruker kobber ut av motoren og går over i et PA11 nylonrør frem til manometeret.

 

Vedr. øvrige olje og ev vannrør gjør du lurt i å få glødet disse oppigjen slik at de blir myke.

Merk deg også trikset med pakning av tynn blyplate.

 

MVH

TMe

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...