Jump to content

Ny pc mangler com port - gps pluggen passer ikke.


saga

Recommended Posts

Tok med min 3 måneder gamle pc (Acer Ferrari 3000) ned i båten i går for å koble den til gps'en for første gang. Gps-ledningen som hadde passet til minst 4 andre gamlere pc'er passet ikke til min nye pc. Gps-ledningen til min Garmin 12 har en com-port?, en firkantet plugg med 9-10 hull, mens det ikke er noen slik på pc'en. Dro innom nærmeste Elkjøp-butikk og fikk da til svar at jeg måtte ha en omformer til f.eks. usb for å fortsatt bruke gps'en på pc'en. Denne kostet 600 kr. Kan dette stemme? Er det noen som har greie på dette og vet om det er andre muligheter for å koble sammen gps/pc, eller om en slik omformer er det eneste alternativet. I tillegg til at den var dyr var den også ganske stor og klumpete. Noen som vet om noen til lavere pris enn den på Elkjøp?

Link to post
Share on other sites

Rett og slett en uting at Serieporten er "rasjonalisert" bort fra nye bærbare pcer.  :headbang:

 

Slett ikke alt utstyr/programmer som virker som det skal via en sånn USB->Seriell konverter.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Testet med hell denne dingsen fra Clas Ohlsson ifjor:

 

USB til serieportadapter. Omgjør enkelt USB-porten til en serieport (DB9M). Leveres med 1,8 m kabel og drivrutiner for Windows 98SE eller senere. 32-4038

 

Den koster 298,-

Jeg har også kjøpt denne. Men driverene virket ikke mot XP. Måtte laste ned nye.

 

[glow=red,2,300] GeV[/glow]

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...