Jump to content

"Vår ære og vår makt" på Nrk TV


FredrikW

Recommended Posts

Den gode Hjeltnes har fått mye hjelp av materiell fra serien Evig heder, som ble laget av NRK's fremragende (nå pensjonist) Magne Misje.

 

Denne serien er på 6 episoder og omhandler for det meste norsk skipsfart/sjøfolks innsats under 2. verdenskrig.

En innsats de aldri ble hedret for annet enn i fest-taler.

Evig heder episodene finner du også på NRK.NO - anbefales.

 

Geir :seeya:

Redigert av GeirT (see edit history)

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

En innsats de aldri ble hedret for annet enn i fest-taler.

Evig heder episodene finner du også på NRK.NO - anbefales.

 

Geir :seeya:

Til disse festtalene var det nok ikke mange av disse hedersmenn som ble invitert. Seilte sammen med noen av disse på begynnelsen av 60 tallet. Mange traff jeg desverre igjen langs bryggene i Oslo på begynnelsen av 70 tallet mens jeg tok verkstedtia mi. Blir bare så uenderlig trist av å tenke på hvor lite heder disse fikk.

Link to post
Share on other sites

Den gode Hjeltnes har fått mye hjelp av materiell fra serien Evig heder, som ble laget av NRK's fremragende (nå pensjonist) Magne Misje.

 

I "Vår ære og vår makt" blir det endatil hentet flere rene filmsekvenser fra serien "Evig heder". Jeg må innrømme at jeg har sett "Evig heder" to ganger, både når den gikk på TV og senere på NRK's web-TV, og jeg utelukker ikke at det kan bli en tredje gang. Den prisbelønte serien "Evig heder" holder etter mitt syn meget høy kvalitet.

 

Man blir vireklig flau og skamfull over hvordan staten etter 2. verdenskrig behandlet norske sjøfolk som seilte i handelsflåten under Nortraship. Og jeg grøsser nærmest når jeg tenker på Høyre-mann Kåre Willoch som forsvarte hvorfor norske uteseilere under den andre verdenskrigen ikke skulle få rettmessig utbetalt sine opptjente Nortraship-penger.

 

Noe som ikke kommer så godt frem i noen av disse programseriene, kanskje forståelig nok, er at deler av Nortraship-pengene som skulle utbetales til sjøfolkene, ble brukt av redere og myndighetspersoner for mine middager, alkoholkonsum og kjøp av horer.

Link to post
Share on other sites

Man blir vireklig flau og skamfull over hvordan staten etter 2. verdenskrig behandlet norske sjøfolk som seilte i handelsflåten under Nortraship. Og jeg grøsser nærmest når jeg tenker på Høyre-mann Kåre Willoch som forsvarte hvorfor norske uteseilere under den andre verdenskrigen ikke skulle få rettmessig utbetalt sine opptjente Nortraship-penger.

 

Enig i at Norges behandling av krigsseilerne er en SKAMPLETT.

 

Hadde han det, trodde det fullstendig rettmessige kravet fra sjøfolkene ble avvist av norske myndigheter allerede i 1945, og definitivt i -46 (da var Kåre Willoch 17-18 år). Den påfølgende rettssaken ble avgjort ved dom i Høyesterett i 1954 (Kåre Willoch var da nyansatt i Industriforbundet - og hadde neppe noe med Nortraship-fondet å gjøre - ei heller rettssaken).

 

Det ståt litt her om Nortraship-fondet, litt nede på siden "Norge, krigen og profitt"

 

http://www.nyhetsspeilet.no/2009/08/konger...lkestyrt-eller/

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Hadde han det, trodde det fullstendig rettmessige kravet fra sjøfolkene ble avvist av norske myndigheter allerede i 1945, og definitivt i -46 (da var Kåre Willoch 17-18 år). Den påfølgende rettssaken ble avgjort ved dom i Høyesterett i 1954 (Kåre Willoch var da nyansatt i Industriforbundet - og hadde neppe noe med Nortraship-fondet å gjøre - ei heller rettssaken).

 

Det er i nyere tid Kåre Willoch har forsvart at det ikke burde eller skulle utbetales penger til sjøfolk fra Notraship-fondet, selv om altså sjøfolkene rettmessig hadde krav på disse pengene. I ett av programmene i serien "Evig heder" blir det rettet fokus på dette.

 

Uten å avspore hele tråden vil jeg likevel påpeke at det kanskje ikke er så rart Kåre Willoch har dette standpunktet, selv om det etter mitt syn er totalt usmakelig og umoralsk. Han representerer/representerte tross alt partiet Høyre som tradisjonelt sett har vært et parti for redere, og som har ivaretatt deres interesser. Sjøfolks kår og rettigheter har aldri vært en prioritert interesse for Høyre slik jeg ser det, verken i for- eller nåtid.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...