Jump to content

Strøm og radar montering

Rastløs

Recommended Posts

Jeg vurderer å montere radar på båten min. Det blir event. i egen mast på hekken. Er det noen som vet om radaren ( Raymarine lukket) må ha egen strøm tilførsel eller om den tar strøm direkte gjennom kontakten på plottern ?

Det hadde vært så kjekt om radar montering kun medføtre å sette opp et aliminums rør, strekke en kable til plottern, - og vips ferdig.

Redigert av Rastløs (see edit history)

Den vanlige 2 kw raymarine eg har på E 80 har en ferdig vinkelkontakt mot plotter.

I andre enden er en forholdsvis smekker kontakt som er ca. like tykk som kabelen.

Ingen lodding, berre å stikke i en kontakt innv. i radomen. Så man treder kabelen ifra

plotter mot antenne.

Her noen bilder ifra hjemmelaget radarfeste på hekken på forrige båten S.O. 37.1.

s.o.37.1_bakfra.jpg

Justerbart feste visst man ligg mye skjev.

Laga også 4 ekstra fester/gjennomføringer så man har for fremtiden visst man vil henge på andre ting.

feste_furuno.jpg

Feste mot skrog med innvendig kabelføring.

2 stk. støttestag med skrudde plastfester.

Ikke ferdig med polering finish enno.

nedre_feste_furuno.jpg

Tv. antenne og lanterne skulle flyttes til radarmast. (ikke gjort her)

oversikt_furuno.jpg

Og her ifra dagens båt med Scanstrut selvregulerende oljedempa mastefeste.

86282329450x45000_scanstrutscanstrutlmm2selflevellingradarmou.jpg

Var litt skeptisk til at antennen skulle henge å slenge i slingringen men det har gått overraskende bra.

Synest også at hekken blir litt ryddigere med mastefeste, og så blir det litt mindre forstyrrelse

ifra mast. Synest også at eg ser litt bedre staker og lave skjær i dårleg vær når antennen kommer litt høyere

men det kan jo være en bedre radar også? Bakdelen er jo mer vekt i høyden.

Ser også litt brutalt ut når man slår og er litt treig med slakking av genoa skjøte, men det går greit.

Veit ikke om det blir så mye dyrere heller enn en løsning på hekken, trur eg ga ca. 6000 nok.- i Irland for festet.

skraa_fra_siden.jpg

Har i ettertid montert en ufo triax antenne rett på pushpit og det funker fint

på en philips 22" TV med innebygget riks tv tuner.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...