Jump to content

Oljelekkasje på Mercuriser D3.6L

TropicLarvik

Recommended Posts

Jeg har en Mercuriser D3.6L 1997 mod, som svetter motorolje i underkant/bak på motoren.

Oppdaget det på tur til Sverige i sommer. I løpet av sommeren så fylte jeg på ca 2 liter motorolje og tørket opp det samme på dørken, men det er vanskelig å lokalisere hvor oljen kommer fra.

Er det noen som vet eller har erfaring på hvor oljen kan komme fra?

Tenkte å ta ut motoren bare det blir litt varmere i luften.

Kan det sitte en sealring i motoren der akslen går inn??

Er det ikke disse som har en sånn cooler assembly? En komplett enhet som inneholder varmeveksler, oljekjøler, ekspansjonstank++?

Disse skal i tillegg ha en "ekstra" oljekjøler som jeg mener er montert i underkant, bak på motoren. (mot giret). Skal i så fall være unødvendig å plukke ut hele motoren da denne cooler assembly kan plukkes av komplett...

Ellers er kanskje denne ekstra oljekjøleren et tips?

Nå kjenner jeg ikke til denne motoren spesielt, men sånn rent generelt er lekkasje i bakre veivakseltetning et kjent problem. Så du skal ikke se bort fra at lekkasjen kommer fra veivakseltetningen hos deg også. I så fall må du ut med gear og av med svinghjul for å skifte denne.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Å ta ut motor i bil og båt blir mye av det samme. Men i båt kommer du ikke til fra undersiden, og det er om mulig enda trangere å komme til. Pluss at løftehøyden blir større for å løfte den ut. Ellers blir det mye av det samme, eneste forskjell er at man må justere den inn ved montering slik at flenser på gear og aksling er paralelle (max. 0,10mm avvik på flensene).

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...