Jump to content

GPS


Jonny

Recommended Posts

Jeg blir alldeles forvirret av alt dette snakket om de forskjellige kartplottere. Dessuten synest jeg det er i dyreste laget. Jeg har derfor nærmest bestemt meg for å vente litt med dette, og heller legge pengene i en autopilot til våren. Og heller bare kjøpe meg en billig GPS. Dette og pga. at jeg trenger øvelse, og at jeg dessuten er godt utstyrt med båtsportkart.

 

I denne forbindelse lurer jeg på. Hva er egentlig forskjellen på en "billig" GPS til 1500,- , (Ser at Magellan har noen billige.) Og en dyr GPS til 4000 - 5000 kr,-?

 

Og hva er forskjellen på en "Båt GPS", og andre????? Ser at GPS butikken skiller mellom "Båt GPS" og andre,???

 

:newyearsign:

Link to post
Share on other sites

Hei.

Har lang erfaring med dette, mail meg lhh@start.no, eller ring meg, 63843566. Har mange gode råd å gi.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Modellutvalget når det gjelder bærbare GPS'er kan på mange måter sammenlignes med mobiltelefoner. Det er to ledende merker, Garmin og Magellan (analogt med Ericsson og Nokia mobiltelefoner)

 

Personlig har jeg mest tro på Garmin.

 

De dyreste GPS'ene har mulighet for å legge inn kart (dvs kartplotter funksjoner).

 

GPS'er for maritim bruk betyr stort sett at disse har en ubruklig database over viktige sjømerker, samt tidevanns tabeller over USA (også ubruklig for de fleste).

 

Nyere modeller har noe som heter støtte for WAAS/EGNOS, som betyr at de vil gi større nøyaktighet når dette systemet en gang settes i drift.

 

Ellers går det litt på skjermstørrelse, skjermoppløsning mulighet for tilkobling til PC, tilkobling av ekstra antenne osv.

 

Har god erfaring med Garmin 12Xl, men i år kom nissen med en Garmin 76 (større og bedre skjerm) først og fremst fordi nissen hadde hørt at jeg begynner å se litt dårlig. Som navigasjonsintrument fungerer de billigste modellene helt greit.

 

Enig i at det er bedre å satse sparepengene på en skikkelig autopilot enn en dyr GPS.

 

:newyearcheers:  

Link to post
Share on other sites

Takker så mye for et langt godt og utfyllende svar Lasse. Var akkurat det som Du her beskriver, jeg og hadde mistanke om.

 

Takker så mye til Deg og Lars, har sendt Deg en mail i all hast (pga. nyttårsfeiring her). Og er spent på hva Du og har å bidra med.

Takk for det gamle og  :newyearsign: til Dere alle.

Link to post
Share on other sites

Til Jonny:

 

En ting jeg kom til å tenke på er at det sikkert kan lønne seg å kjøpe GPS på denne tiden av året, og ikke vente til sommeren. Det kan dukke opp gode tilbud, og hvis du ikke har brukt GPS før, tar det tid å gjøre seg kjent med den. GPS'en er et utrolig nyttig instrument når man kan bruke den, men jeg har intrykk av at mange kjøper seg GPS fordi de har hørt at det er "kjekt å ha".

 

GPS'en blir liggende i båten, men blir ikke brukt. Eieren tør ikke helt inrømme at han ikke kan bruke den. Jeg har holdt GPS kurs, og det overasket meg hvor lite deltagerne kunne på forhånd, selv om flere av dem hadde hatt GPS i lengre tid. Man trenger ikke være på sjøen for å lære seg  å bruke en GPS.

 

Til Lars:

 

Håper du vil dele av dine erfaringer med oss andre også.

:smiley:

 

 

Link to post
Share on other sites

Ja, det var en god ide Lasse, jeg har tenkt samme tanken.

 

Jeg kjøper meg en GPS nå snarlig, tar båtsportkarta med meg i bilen, og kjører rundt for å øve meg. De dekker jo en god del av "land" også. I hvert fall her som jeg hører til. Selv om det ikke blir helt det samme som på sjøen, vil jeg jo da lære meg litt om hvordan GPS`en fungerer.

 

Høres dette sprøtt ut, eller?

 

Tror forresten jeg går for Garmin 76 jeg også. Det er jo tilbud overalt nå. Seatronic f.eks. selger den for ca. 3000 kr,-. Og BM har jo også hatt et slags "kurs" i akkurat den GPS`en.

 

Ellers kan jeg jo nevne at jeg har aldri "tatt" i en GPS en gang.

Link to post
Share on other sites


Jonny39: Hvordan er det å kjøpe i fra Sverige forresten? Hva kommer i tillegg?

Først: Denne linken gir deg inf. om åpningstid og tlf.nr. til Malfix direkte: http://gul.no/visbedriftapning.asp?ID=16534  Anbefaler deg å ringe direkte!!!!

 

Så til det å handle via Internett hos Hjertmans. Følgende har jeg kopiert fra www.hjertmans.se :

 

13 Export till Norge, Finland, Danmark

Betalning bör ske med kontokort, typ VISA. Postförskott (oppkrav) eller förskottsbetalning är också möjlig. För Norge avräknas svensk moms, 20%, från priset. Med paketet medföljer exporthandlingar och tulldeklaration (Norge). De flesta varor är tullfria då de är tillverkade inom EU. Ni betalar paketet på ert postkontor som sköter om att ta betalt för både varor och moms.

Expeditionsavgiften är 300 kr per 20 kg paket.

Vid lastbilstransport tillkommer frakt. Order under

2.500 kr expedieras endast om de betalas i förskott med kontokort typ VISA och kan skickas som brev. Expeditionsavgiften är då 60.- vid <500g, 100.- vid <1kg och 150.- vid <2kg

 

14 Rabattvillkor

Nedanstående rabattvillkor gäller vid samtidig beställning. För varor märkta i prislistan med N (=nettopris) utgår ingen rabatt. Summan av dessa nettoprisvaror tas dock med i beräkningen vid bestämmande av rabattklass. Rabatterna är differentierade beroende på betalningssätt.

 

Rabatter är vid köp för:

                          Kontant      eller

                          bankkort    Avgifts-belagda kort

3.000   – 4.999.–     5%            2%

5.000   – 7.999.–     8%            5%

8.000   –12.999.–   12%           9%

13.000 –                15%          12%

 

Nå tror jeg at prisen du får på akkurat Garmin GPS 76 hos Malfix vil være konkurranse-dyktig med prisen hos Hjertmans. Spesielt hvis du også tar i betraktning at den norske garantien er bedre enn den svenske. Dessuten, postverket tar et gebyr på ca. kr. 165,- for å "tollklarere", dvs gebyr for å legge til norsk moms igjen.

 

Men det kan være andre ting som er meget fordelaktig å handle hos Hjertmans, så det gjelder å følge litt med på www.hjertmans.se.

 

Mvh Jan

Link to post
Share on other sites

Hei Jonny39

 

Ser du vil prioritere autopilot, framfor en dyr GPS/kartplotter. Ditt "kjøremønster" kjenner jeg ikke, så .....

 

Selv har jeg hatt GPS i flere år, siste sesong investerte jeg i en Garmin 176 C (minste kartplotter fra denne leverandøren). Min erfaring er; Kartplotter er en annen verden enn GPS. Rett og slett fordi du ser "verdenen". Var på mange ukjente steder i sommer. I trange farvann (og det finnes det mange av på svenskekysten) kombinerte jeg skjermbildet med detaljene i kartet, og fikk en suveren oversikt. Ble overrasket av en god stiv kuling og måtte "brekke av" inn mot ukjent sted på kysten, nettopp da har kartplotteren en overlegenhet. Da var det unødvendig med linjaler og kart, for å finne og plotte inn et nytt veipunkt på GPS'en. Se på skjermen, bestem deg hvor du vil kjøre, og du vet til en hver tid hvor du er. Min kartplotter har gitt en ekstra trygghetsfølelse. Særlig under natt og tåke seilaser.

 

Ser at prisene er gått en god del ned på Garmin 176 C (fargeskjerm), men selvfølgelig koster den mye (ca. 9.500,- inkl. kart fra Kr.sand til Gøteborg). Fordelen med denne modellen er at den med letthet kan flyttes (jeg har 2 kjøreposisjoner). Ved å være NMEA kompatibel, har jeg kunnet kople ekkoloddet til denne, en stor fordel for de som sitter "flere steder" å kjører.

 

Om ønsket er større sikkerhet/trygghetsfølelse om bord i båten, vil jeg anbefale kartplotter framfor en autopilot.

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Hei Jonny

 

Tørrtrening med kart på land er en grei måte å lære på, men du behøver jo ikke bruke båtkart?

Går an å bruke landbaserte kart også. Har lest en del på kurset til BM for Garmin 76, og det ser bra ut.

 

Ellers er det bare å fyre løs her på baatplassen.no, og du får sikkert hjelp.

 

Lykke til

Link to post
Share on other sites


PanPan:

En kartplotter m/GPS har, tror jeg, en stor fordel om man må legge om ruten i ukjent farvann, og fordelen er større jo vanskeligere forholdene er og dess færre man er ombord. Men i 10 år har jeg for min del forberedt meg på dette med papirkart og GPS. Om vinteren har jeg tatt ut punkter langs Skagerrak-kystene og lagt de inn på GPS'en. Dermed har jeg forberedt meg for innseiling i "urent farvann" slik at jeg rimelig enkelt kan gå mot land nær sagt hvor det skal være mellom Göteborg og Lindesnes, uansett forhold som jeg er ute i!

 

 

Mvh Jan

[/i]


 

 

Har ingen erfaring med seilbåt, så kanskje autopilot er mer nyttig der enn i min motorbåt. (også av sikkerhetsmessige årsaker)

 

Men, "nødpunkter" på en GPS kan ikke sammenliknes med oversikten en kartplotter gir. Forskjellen øker dramatisk med høy sjø og nedsatt sikt og om man da befinner seg i nærheten av ureint farvann. Da kan tidsforskjellen mellom å bla seg fram til et "nødpunkt" og det å umiddelbart faktisk se hvor man er og bør gå, være av betydning. (egentlig burde man ikke være på "farlige" steder i dårlig vær, men vi er vel alle blitt lurt av værgudene en eller annen gang)

 

Mvh. BEG.

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites


BEG: ... Men, "nødpunkter" på en GPS kan ikke sammenliknes med oversikten en kartplotter gir. Forskjellen øker dramatisk med høy sjø og nedsatt sikt og om man da befinner seg i nærheten av ureint farvann. Da kan tidsforskjellen mellom å bla seg fram til et "nødpunkt" og det å umiddelbart faktisk se hvor man er og bør gå, være av betydning. (egentlig burde man ikke være på "farlige" steder i dårlig vær, men vi er vel alle blitt lurt av værgudene en eller annen gang).....

a) Jo da, jeg skal kjøpe meg en god kartplotter! :smiley:

 

b) For meg er dette ikke "nødpunkter" som er vanskelig å benytte. Som sagt har jeg brukt vinterkvelder til forberedelse. Eksempelvis har jeg ett punkt utenfor "grumset" og ett på innsiden. Disse legges slik at jeg får en kurslinje med sikker margin til skjær og grunner. Det er gjort på en to tre og lage en rute via to slike punkter, og det er lett å holde øye med XTE (avvik fra kurslinjen mellom punktene) slik at innseilingen er sikker. Jeg kan sogar ha en alarm på dette. Punktene mine er avmerket i papirkartene.:smiley:

 

c) For ordens skyld: Klart at kartplotter er best! Men med elektroniske kart og det hele kommer fornøyelsen fort på en kr. 8.000 - kr. 10.000 mer enn en GPS + papirkart. Men mine papirkart med inntegnede punkter + GPS vil være med som "backup".:smiley:

 

Jonny er, tror jeg, ute etter en måte å komme i gang på som passer ham. Forhåpentligvis har han nytte av å lese fleres erfaringer og meninger. Jeg vil nå bare ønske lykke til!

 

Mvh Jan

Link to post
Share on other sites

Jeg har i flere år hatt en Garmin 45 ombord i min forige båt.  Der var det ingen autopilot, så jeg savnet det fra tid til annen, særlig på lange strekk.  Garmin var jeg veldig glad for, det var deilig altid å vite hvor en var, og med endel waypoints inne var det aldri vanskelig å vite hvilken kurs man skulle holde.

 

Nåværende båt har autopilot, et gammelt treskeverk fra 1971. Med mekanisk styringsoverføring i form av snekker, universalledd og stag mellom roret og de to styreposisjonene, er autopiloten koblet inn på et av stagene via tannhjul og en sykkelkjede.  Systemet fungerer greit, men går litt i sikk/sakk.  Autopiloten benyttes endel, men ikke så mye som man skulle tro.  Det er klart at den er kjekk å ha om man skal nedenunder en tur, men for en så kort tid går båten nesten like rett av seg selv.  På turer over hav i maksvær og uten referanser i form av punkter på land etc., er det klart at den er til stor hjelp, og da benyttes den alltid.  Ombord er det også en Garmin 2006C kartplotter, og den har jeg i løpet av 2002 sesongen lært å sette svært stor pris på.  I forhold til Garmin 45 er dette et helt nytt liv.  Prisforskjellen er selvfølgelig milevis fra hverandre, men dette er bra.

 

Jeg hadde en plan i løpet av sommerferien å gå over fra Hvaler til Tjøme, Nord.   :smiley: Vi gikk ut fra Strømtangen, og sjøen var ca 2 - 2,5 meter skrått mot baugen.  Dette gikk greit, vi gikk med ca 8 knop, men når vi kom såpass langt ut at vi var klar av Søstrene og Struten, ble sjøen en helt annen. Vi snakket litt om å snu, for det var ikke behagelig ombord. Etter at vi passerte over en kjempebølge (5 m?) syns ikke mannskapet (ikke skipperen heller) det var mye å diskutere, så vi tørnet og gikk med sjøen inn akter inn til Hankø.  Det var ikke tiden for å holde på med papirkart etc for å finne ut av hvor vi skulle inn, samtidig med at man skulle styre, holde seg fast etc. (Hadde vi måttet hadde det selvfølgelig gått). Med kartplotteren var det ikke noe problem, vi så direkte hvor vi skulle inn.  Været dro seg på, så vi la oss på "marsjfart", ca 12 knop innover, og det gikk greit, men måtte ved et par anledninger gi nesten fullt ror for å holde hekken mot sjøen når flere kjempebølger fulgte.  Ellers var det rolig ombord, men det gikk styggfort "nedoverbakke". Etter at vi var vel fortøyd i gjestehavna i Hankø, sjekket vi kartplotteren, og den kunne fortelle at vår maksfart på turen hadde vært 32 knop.......

 

For min del hadde jeg før unnvært autopiloten enn kartplotteren.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Hei

Bare nevner at du kan jo fint kjøpe en brukt gps også. Det er nokk av de som kjøper ny gps bare for at det kar kommet en ny versjon med flere fancy ubrukelige funksjoner.

En gps bør ha følgende:

8-12  kanals parallell mottager. (8 kanals funker helt fint, til vanlig bruk)

NMEA 0183 inn/ut. (for å koble til autopilot/kartplotter)

mulighet til å lagre waypoints og ruter.

beregnet for båt med hensyn til fuktighet og vann.

Legg stor vekt på brukervennlighet.

Hvis du kjøper en brukt en (noen år gammel) bør den klare å oppdatere posisjon hvert sekund eller bedre.

også, det er ikke flaut å lese bruksanvisningen. :smiley:

 

Lasse har kanskje en brukt Garmin  12XL å selge :smiley:

 

Påstår også at en enkel billig gps er sikrere, enn en fancy dyr sak med massevis av funksjoner og menyer.  Likker en å trykke på masse knapper så ta med en nintendo.

Link to post
Share on other sites

Hei.

Får vel bidra litt her jeg også, selv om jeg ser at du har fått mange gode råd allerede.

Først, skal du ha deg GPS er Garmin et meget godt valg. Har aldri hatt noe som helst

problemer med min Garmin 75, kjøpt i 1994.

 

Hva en skal investere i av elektroniske navigasjonsmidler i en båt må bli svært personlig.

Hvilket forhold har en til elektronik generelt, hvordan bruker en båten, hva slags båt har en? - osv.

 

Selv har jeg hele livet jobbet med elektronik og vet derfor også hvor lite som skal til før noe

svikter eller ikke funker helt slik en skulle tro. Og jeg har motorbåt som jeg bruker mye. Og jeg

bruker båten langs land. Har hittil alltid kunnet se land (så vidt noen ganger). Synes det er herlig

å ta det med ro og nyte naturen i godvær. Men er ikke redd for litt røffe forhold heller.

 

Men jeg er ikke slik mange seilere er, seiler for sportens skyld. I båt vil jeg leve langsomt, langsomt, langsomt.

Så å "styre med" seil og kryssing og båten på skakke, - nei takk!

 

Det var vel derfor det første jeg kjøpte i 1993 var en autopilot, Autohelm ST4000W. Herlig å bare sitte der å holde utkikk.

Men før jeg går videre, jeg har alltid siste utgave av papirkart ombord. Det har jeg sørget for siden jeg

kjøpte båten i -87. Og spritkompasset er rimelig bra kallibrert. Og vinkelhaker og parallellforskyvere

har jeg ingen problem med å bruke.

 

I -94 var GPS'er endelig kommet sånn noenlunde ned i pris, 4-5000 tror jeg min kostet da jeg bare MÅTTE ha

en slik i -94. Og jeg tok straks til å bruke den ganske aktivt sammen med autopiloten som jeg koblet den til.

La inn waypoint og ruter og kjørte autopilot.

 

Da oppdaget jeg en stor fordel med å mate autopiloten med data fra GPS'en. Uten GPS fulgte båten fint

kursen jeg hadde stilt inn autopiloten på, på samme måte som om jeg skulle styrt manuelt etter spritkompasset.

Kursen var hele tiden korrekt, men med sidevind eller strøm kom en jo ikke til punktet en hadde ventet.

Selvfølgelig kunne jeg ta høyde for dette og legge inn noen grader ekstra styrbord eller babord,

men synes ikke det er helt enkelt å velge rett antall grader. Men med GPS tilkoblet, og ved å sette opp en rute fra A til B (til C til D til....)

gir GPS'en hele tiden beskjed til autopiloten om hvor en er i forhold til den rette linjen mellom

A og B. Med kraftig sidevind og sidestrøm har jeg opplevd at båten nesten går sideveis mot målet. Men målet

treffes.

 

På den tiden var ikke GPS'en så nøyaktig som nå etter at amerikanerne slo av SA forstyrrelsene, så jeg kjøpte i

-95 en diffmottaker og fikk nøyaktigheten ned under 10m. En slik mottaker tar imot korreksjonssignaler på langbølge via

sendere plassert langs kysten. Jeg anbefaler ikke å bruke penger på en slik nå. Da ville jeg heller

valgt en GPS som tar inn disse korreksjonssignalene fra satelitt. Et slikt system er under utprøving,

og vil være i drift om få år. GPS'er som har EGNOS/WAAS mulighet, takler dette. Da skal det ikke være problem å

få en nøyaktighet på 5m. Garmin 76 mestrer dette.

 

Mitt neste skritt innen elektronisk navigasjon tok jeg i 1997 da jeg investerte i kartplotter. Jeg valgte en

"dedikert" 10 tommers svart hvit (farge ble for dyrt) Cetrek 345 plotter for C-map vektoriserte kart.

Nå er jo laptop også et alternativ. Men jeg hadde ingen laptop, og det var ikke billige brukte på markedet den gang.

Men uansett kunne jeg ikke tenke meg noe mindre enn 10 tommers skjerm.

Plotteren ble koblet sammen med autopilot og GPS. Dermed ble det slutt på lagre waypoints og ruter på GPS'en.

Nå tegner jeg enkelt inn ruter eller setter waypoints vha. rulleballen i plotteren. Så starter jeg autopiloten

og ser båten beveger seg på skjermen. Det er fasinerende under nattseilas en sen høsthelg å følge med på skjermen

og vite at NÅ! skal jeg komme over fra grønn til hvit sektor på styrbord side. Og ved å løfte blikket, sen en at

det faktisk stemmer! Eller for to år siden da vi havnet i tykk tåke på vei fra Båhus Malmøn mot Smøgen. Etter

at vi hadde kjørt i tre kvarten omtrent uten å ha sett noe som helst annet enn tåke spurte kona om vi ikke snart var fremme.

Jo, om et minutt ser du innløpet til Smøgen svarte jeg etter et raskt kikk på plottern Et minutt etter var vi midt i

åpningen til havnen.

 

Kartplotter er ikke bare komfortabelt, men også en meget god sikkerhet (mener jeg). Har vært utsatt for å plutselig å endre kurs

for å komme seg i sikkerhet etter at sjøene ble for ille. Da var det en utrolig god følelse å se at det lille

krysset på kartskjermen virkelig beveget seg inn godt klar av det stygge skjæret til styrbord og trygt inn bak den høye holmen.

 

Nei, nå får det være nok. Håper mine erfaringer kan være til nytte for andre. Jeg vil imidlertid gjennta at vanlig

navigasjonsutstyr, papirkart, spritkompass, linjaler, parallellforskyver stikkpasser osv. alltid må være på plass,

og kunne brukes! Elektronik kan svikte (og gjør det før eller siden!).

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei.


bph:

Påstår også at en enkel billig gps er sikrere, enn en fancy dyr sak med massevis av funksjoner og menyer.  Likker en å trykke på masse knapper så ta med en nintendo.


Dersom jeg noen gang må skifte ut min Garmin 75 fra 1994 kommer jeg til å kjøpe en Garmin GPS17

Bilde

http://www.belanor.no/dllvis7.asp?id=1451&...=1426%20&pid=34

 

uten display! Posisjon osv ser jeg likevel på kartplotteren. Pris? 3340,!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Kartplotter m/innebygget gps er svært kjekt å ha ... det samme er autopilot.

Mao. du har et dilemma med å velge.

Hvor mye penger har du til rådighet?  6000 totalt? 10000? Autopiloten virker det som du har bestemt deg for å kjøpe og det skjønner jeg.

Du kan kjøpe deg en rimelig gps som du sier å kjøre rundt å øve deg osv. Øvingen er sikkert nyttig nok men har du mulighet til å jobbe et par dager overtid i stedet for å få et par tusen ekstra? Eller blir det for kjedelig ? Vel jeg tror ihvertfall du vil sette svært stor pris på en kartplotter i tillegg til autopiloten og selv ville jeg ofret mye for å prioritere dette.

Å bruke en kartplotter er svært enkelt i utgangspunktet og når du får den opp å gå så lærer du fort de mest spennende detaljene ved den og inntil du føler deg trygg til å seile på nattestid og evt. tåke så bruker du den i finvær.  

Hvor økonomisk det er å slå til på vintertilbud på gps vet jeg ikke, men at slikt utstyr synker raskt i pris og at du får rimeligere eller bedre modeller til samme pris og bedre tilbud jo lenger du venter tror jeg ikke det er tvil om generelt sett.  

Siden du vil være klar til våren så kan du heller forsøke å kjøpe en brukt billig, evt. selge den i påsken uten noe særlig tap (når du har tjent nok penger til å prioritere en kartplotter som nå har blitt rimelig nok til at du kan prioritere dette).

Til tross for at en kartplotter prismessig utgjør få prosent av prisen på de fleste båter så er det ofte den som får stor oppmerksomhet når man viser hvordan man benytter dette.

Til og med flygere (som ihvertfall noen tror er godt kjent med tekniske fasiliteter) lar seg imponere av hvor langt elektronikken er kommet på fritidsbåter.

Fargeskjerm imponerer damene og er spesielt greit å ha om du har c-map (da kan du sette dybder i forskjellig farge)   fargekartplottere koster jo nå under 10000 og har ihvertfall imponert både meg og mine passasjerer.  Noen leveres med brakett for å skru dem av på under 1 min. (lett å stue bort eller ta med hjem for hver tur om man ikke vil integrere den i "dashbordet")

Du bor på karmøy: c-map wide kart grensen går fra bømlafjorden til forbi kristiansand.

Om dette er et svært aktuelt område så bør du etter min mening kjøpe en plotter som støtter dette (mao. ikke garmin).  En annen fordel med c-map er at kysttrafikk og redningsselskap osv bruker dette.  

Ellers er det vel allerede nevnt at garmin generelt har de mest spennende produktene av billige gpser.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen ja.

 

Jeg takker Dere alle for overveldende respons og all hjelp. En spesiell en til Lasse som tipset meg om den GPS`en som var for salg. Den er nå kjøpt og betalt, det var flere som hadde ringt, men jeg var førstemann til mølla. Så nå er det bare å håpe på at det ikke kommer en murstein i posten.  :cool: Jeg gleder meg i hvert fall som en liten unge. Det er jo alltid like kjekt for oss gutta å få ny elektronikk i mellom hendene. Lars fortjener og en spesiell takk, for som alltid, et godt innlegg og gode forklaringer.

 

Var dessuten på bokhandelen i dag, i et helt annet ærend. Men kom ut igjen med boka "Stø kurs", den så forøvrig meeeget bra ut. Den skal jeg jaggu ha ombord som oppslagsverk til sommeren. Jeg skal jo lese og studere det som er av interesse/behov nå da selvfølgelig. Men som Formann i "Kortidsminneforeningen" så er det jo greit å ha noe å slå opp i når man blir i tvil om noe. Legg merke til at jeg skrev "når", ikke "hvis"  :lol:

Link to post
Share on other sites

Hei. Gratulerer med ny GPS. Selv om diskusjonen er over ønsker jeg kommentere litt noen tidligere innlegg. Jeg har brukt GPS siden 1997 til lands og til vanns og (Magellan og Garmin) og sist sommer kjøpte jeg Garmin 176c plotter med bluechart. Jeg gikk 270 timer i sist sommer i indre/ytre Oslofjord-svenskekysten til Skagen. Jeg fant ingen feil på det elektroniske kartet i forhold til papirkartene når det gjaldt grunner og bluechart var meget godt oppdatert på sjømerker. Jeg fikk sent på høsten den siste oppdateringen på kartene og de var blitt enda bedre.

 

Min konklusjon er at jeg kan stole like mye bluechartet som på papirkartet.(har opplevd at fyrlykt har vært tegnet inn på feil holme i papirkart) Dvs. begge kan inneholde feil så jeg bruker plotteren med den samme skepsisen som jeg bruker papirkartet. Jeg bruker den sammen med utkikk, ekkolodd, logg osv. Den store fordelen er at jeg til enver tid har riktig kart fremme og jeg orienterer meg raskere på skjermen og får dermed bedre tid til utkikk når forholdene er vanskelige. Selvfølgelig har jeg papirkartene med og fremme som en ekstra sikkerhet. Den gamle gps`n er også med ombord som en back up.

Link to post
Share on other sites


seilbaat: Til og med flygere (som ihvertfall noen tror er godt kjent med tekniske fasiliteter) lar seg imponere av hvor langt elektronikken er kommet på fritidsbåter.

Fargeskjerm imponerer damene og er spesielt greit å ha om du har c-map (da kan du sette dybder i forskjellig farge)


Å kjøpe ting for å imponere har jeg vokst i fra for lenge siden.

 

Ellers tusen takk til Dere alle for lærerike og interessante svar.

 

I og med at ikke loggen min virker heller (Har en gammel Silva m. defekt display), ser jeg og frem til å kunne måle farten over grunn vha. GPS`en. Jeg gleder meg som en unge til å få den i hus nå, så jeg får begynne å sette meg inn i den.

Link to post
Share on other sites

Kremt,kremt,kremt.Har du en Silva 200?Hvis du har det er jeg interessert i å kopiere eventuell orginal dokumentasjon du måtte ha.

Ser du utforsker GPS`ns og den verden :smiley:Selv har jeg kjøpt en AntikvariskKartplotter av Per her på forumet og koblet den til en Garmin 128.Ser ut til å virke ,det er det værste.Så får vi se etter et par sommre om det gir så mye mersmak at budsjett rammene blir utvidet senere.

Kommandørinnen er så medgjørlig om dagen så egentlig burde jeg smidd på det emnet akkurat nå. :seeya:  Men når hun finner ut hva jeg holder på med i det skjulte så får jeg være glad hvis kjølhaling kan unngåes :sailing:

Link to post
Share on other sites

Artig å høre hvordan andre bruker elektronikk og hjelpemidler. Selv har jeg kun en sesongs erfaring på sjøen (hvis man da ser bort fra at jeg tilbrakte barndommen i en Pioner 8 først med årer, så med Suzuki 3,5, deretter en GH14 med 15hk Yamaha, så Tohatsu 25hk).

 

Av elektronikk har jeg børstet støv av en gammel bærbar PC, installert Det Levende Sjøkart og testet oppkobling til Garmin EMap. Funker helt glimrende til mitt enkle bruk og jeg ser frem til å bruke det på sjøen til sommeren. Kostnaden for dette 650,- (kjøpte DLS brukt), i og med at jeg hadde GPS (brukt i bil i 9 land i Europa med Mapsource) og en gammel bærbar.

 

Det jeg imidlertid kunne tenke meg, er å laste inn sjøkart direkte på GPS. Men etter hva jeg har forstått gåt det ikke på en Emap.

 

Uansett setter det en ekstra prikk over ien ved båtlivet å ha forholdsvis avanserte hjelpemidler om bord. Kneler PCen har jeg ved hjelp av DLS lastet inn hundresvis av nyttige waypoints. Kneler GPS også, ligger papirkartene klare.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Jeg lurer på å skaffe meg min første GPS. Ser Maritim kjører kampanje på GPS hvor de billigste koster mellom 1500 og 2000 kroner. Nå vet imidlertid ikke jeg hva jeg bør legge vekt på, så er det noen som har en formening om disse er greie nok? Hva bør jeg legge vekt på? Båten er en 26 fots Huwa som stort sett brukes til fiske og dags- og helgeturer i stort sett kjente farvann, men det blir selvsagt noen avstikkere til mer ukjente trakter en gang i blant. Har foreløpig ikke elektroniske kart, men har tenkt å skaffe det etter hvert. Noen som har noen meninger?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...