Jonny Svart 27.Januar.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2003 Hei* Har Du sjekket Malfix sine tilbud her inne? De er uslåelige. Mvh Jonny Sitér dette innlegget Link to post
Kai G. Svart 27.Januar.2003 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2003 Har gjort det nå, takk for tipset. Hvordan er f.eks. modell 72? Er det ok å kjøpe en av de rimelige? Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 27.Januar.2003 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2003 GPS 72 tror jeg er helt ok. Flere her på forumet har i det siste kjøpt seg gps 76. GPS 72 er en helt ny modell, og lillebroren til gps 76. Du kan også kjøre en sammenligning av gps'er på garmin sine sider hvis du lurer på hva som er forsjellen mellom 72 og andre modeller. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 27.Januar.2003 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2003 Her føler jeg igjen at det er på sin plass med informasjon. Det første du gjør er å finne ut hva du skal bruke GPS'n til og behovet ditt. Har du stort sett ikke behov for gps, bortsett fra til å imponere ukyndige venner, og for at tuppene skal føle seg trygge ombord, kjøper du deg en kasse pils og en flaske xo,legger resten av pengene på sparebøssa, og koser deg litt i steden. Hvis du fortsatt insisterer på at du vil ha gps er det på tide å se litt på hva du har bruk for. Garmin 72 som du nevner er stort sett ubrukelig til det meste bortsett fra å finne veien ned av skjæret med. Derfor skal du ikke kjøpe det billigste som du finner, for det krever at du setter deg inn i hvordan du skal lese kart osv. Ellers kan du bruke den til å finne steder etter koordinatene- men den forteller deg ikke hvordan du kommer deg trygt dit. Går også ut fra at du ikke har tenkt å anskaffe lap-top med tilhørende piratkopi av c-map slik som de fleste andre. C-map som florerer i piratversjon er forresten ganske ubrukelig grunnet dårlig nøyaktighet, selv om du får en indikasjon på om du er i Strømstad eller i Tønsberg. Derfor bør du være flink gutt og spare pengene dine et år eller to, da kan du kjøpe deg en gps med kartverk innebygd og du vil bli mye mer lykkelig enn om du kjøper en billig duppeditt nå, som bare er til pynt. Og om et år eller to er prisene mye lavere for de modellene som er DYRE i år. Du kan lese mer om de forskjellige typene og funksjonalitet bl.a. på www.garmin.no Sitér dette innlegget Link to post
PanPan Svart 27.Januar.2003 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2003 Havgapet2: Garmin 72 som du nevner er stort sett ubrukelig til det meste bortsett fra å finne veien ned av skjæret med. Derfor bør du være flink gutt og spare pengene dine et år eller to, da kan du kjøpe deg en gps med kartverk innebygd og du vil bli mye mer lykkelig enn om du kjøper en billig duppeditt nå, som bare er til pynt. Og om et år eller to er prisene mye lavere for de modellene som er DYRE i år. Du kan lese mer om de forskjellige typene og funksjonalitet bl.a. på www.garmin.no Dersom man trenger en GPS til sesongen 2003, hvilket jeg tror den som spør gjør , da er sannsynlig at GPS 72 er et fornuftig valg . Den har nær samme funksjonalitet som GPS 76, men sistnevnte har bedre oppløsning i skjermbildet. Studer dette i butikken og se hva som passer deg. Lykke til med kjøp av GPS! Mvh Jan Sitér dette innlegget Link to post
anton Svart 27.Januar.2003 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2003 Min erfaring med GPS er fra Garmin 12XL, og etterpå Garmin 76. Begge mener jeg er bra. Jeg vet ikke hva andre bruker sin GPS til, men jeg benytter min som følger: Hvis jeg skal på ukjente steder, tar jeg ut waypoint i papirkartet og legger inn i GPS en. Da vet jeg i grove trekk hvor jeg skal og hvor lang tid det tar. I tillegg er den fin å bruke for å fastslå om det er med eller motstrøm,og styrken. Den er jo heller ikke dum å ha hvis en trenger hjelp og må oppgi en nøyaktig posisjon. Selvsagt skal ikke en GPS eller annet elektronisk hjelpemiddel erstatte god gammeldags navigasjon og aktpågivenhet. Men jeg skjønner ikke helt de som mener at en rimelig GPS er omtrent bortkastet. Å bruke disse pengene på alkohol er i hvert fall ingen god løsning. Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 27.Januar.2003 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2003 Havgapet2: Garmin 72 som du nevner er stort sett ubrukelig til det meste bortsett fra å finne veien ned av skjæret med. Mja....Selv en enkel GPS er til stor hjelp når man er ute i farvann der man ikke er lokalkjent. Selv HavGapet kan ikke være "krabbekjent" langs hele kysten? Selv om det sikkert kommer bedre GPSer til billigere pris om få år kan det være lurt å kjøpe en enkel GPS nå for senere å oppgradere til ny og bedre teknologi. Desuten er det nesten bare en fordel at du i første omgang kjøper en GPS som KREVER at du lærer deg å lese gode, gammeldagse kart. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 27.Januar.2003 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2003 Hmmm...mitt glimrende svar til spørsmålstiller, var gitt ut fra at han ikke hadde kjennskap til GPS, at han IKKE hadde behov for gps, men vurderte kjøp. Og hvem kan mene at en ubrukelig gul duppeditt på dashbordet gir mer glede enn en kasse pils og en xo av fremragende merke???? Håper derfor at opprinnelig spørsmålstiller følger mitt velmenende råd slik at pengene ikke kastes bort, mens prisene synker på det som er verd å ha. La oss høre hva du beslutter deg for Huwa26. Sitér dette innlegget Link to post
Festina Lente IV Svart 27.Januar.2003 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2003 Jeg har i mange år benyttet Garmin 45. Såvidt jeg kan se er denne GPS`en antagelig enklere enn Garmin 72. Jeg hadde stor glede av min 45. Kurser ble tatt ut på papirkartene , og waypoints ble lagt inn i GPS mottakeren. Dermed fikk man en rute, og man kunne gå trygt etter denne, samtidig som man fulgte med i kartene. En annen mulighet er å gå etter kartet, og plotte ned waypoints direkte på GPS en underveis. Disse rutene kan du benytte deg av på senere tidspunkter, hvor sikten ikke er så bra som når du lagde rutene. Videre kan du om du drar ut en ettermiddag med madamen. Vakker høstkveld, slik august var i fjor sommer, når du skal hjem, kan du bare følge plottet du la igjen når du gikk ut, og komme deg trygt hjem, selv om sikten i mørket er veldig dårlig. Min anbefaling til deg er følgende: Gå inn på Garmins sider, se om du blir fornøyd med de funksjonene som 72 modellen har, eller om du vil koste på litt ekstra. Kjøp den GPS`en du selv mener du blir mest fornøyd med. Jeg kan love deg, du får betydelig mere glede av en GPS ombord, enn av mye annet. Jeg vil iallefall ikke tilbake til den tiden jeg hadde før GPS. Jeg har vært rundt Verdens Ende og Tønsberg Tønne i det meste av vær, vind bølger, tåke og mørke, både med og uten GPS, og jeg tror jeg har alle med meg på at det er enklest med GPS når det skjer ting rundt deg, eller sikten er dårlig. Ha en fin sommer med ny GPS. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
Kai G. Svart 27.Januar.2003 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2003 Takk for alle svar. Mulig jeg har noen "dumme" spørsmål i blant, men jeg lever i den tro at det ikke finnes slike... Selvsagt ønsker jeg å benytte et instrument til flere tusen kroner til annet enn å imponere damene. Skjønt, de av det sterke kjønn jeg kjenner hadde nok blåst en lang og lengre enn lang marsj i om det satt noe som lignet en klumpete mobiltelefon foran rattet. Poenget er selvsagt å kunne farte sikrere langs kysten når det er aktuelt, sannsynligvis er det samme grunn som de fleste andre har. Den som svarte at jeg sannsynligvis ikke har så mye greie på det har skutt blink, men så er også det den selvfølgelige grunnen til at jeg stilte spørsmålet. Jeg har imidlertid blitt litt klokere: Til mitt bruk, som vil være å stikke ut en kurs ved hjelp av båtsportkart og kompass, vil det være nok med en enkel GPS. Så kan det hende det blir både en pils og et glass XO etter at jeg har ved hjelp av de hjelpemidlene jeg har tilgjengelig har nådd en trygg havn. Takk skal dere ha alle sammen. mvh HUWA26 Sitér dette innlegget Link to post
SRA Svart 28.Januar.2003 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2003 Selv de billigste GPs fungerer topp til å bestemme posisjon. Det som havgapet skriver om nøyaktigheten til C-Map er det reneste tøv. Feilmarginen på elektroniske kart er AKKURAT like stor som papirkartene dette da de er basert på papirkart. Anbefaler deg å kjøpe nå da dette er et utmerket hjelpemiddel til å bestemme posisjon ved eventuell assistanse utenfra. Det er riktigt at de GPS som kommer om to år antageligvis er både billigere å bedre enn i dag, men de som kommer omm 4 år vill antageligvis være enda bedre enn de som kommer om 4 år. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 28.Januar.2003 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2003 Tja her må man igjen trå til med litt veiledning til de villfarne... Svarte jo at nøyaktigheten på c-map er elendig, sa ingenting om nøyaktigheten på papirkart. Hadde for noen tid siden lap-top og c-map ombord til test, unøyaktigheten var da drøye 100 meter, og det var etter at USA sluttet med å scramble GPS signalene, som faktisk ble gjort for inntil kort tid siden.¨ Men det visste dere sikkert heller ikke. "om de som kommer om 4 år er bedre enn de som kommer om 4 år" vites ikke fordi jeg ikke skjønner en såpass infløkt antagelse. Så konklusjon er fortsatt at for en som ikke har den helt store bruken for GPS er det bedre å vente litt til de som er verd å ha går litt ned i pris. Men det skal jo være forskjellige meninger, det er jo det som er et diskusjonsforum - selv om det tydligvis ikke er så populært hos dem som ønsker at alle skal ha samme mening som dem selv. Uansett hvor skrudd den måtte være. Sitér dette innlegget Link to post
Brumle Svart 28.Januar.2003 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2003 Kjøpte selv en enkel Magellan 300 til 1.200,- for et par år siden, hadde svært liten erfaring med navigering langs kysten. Men en GPS var til utrolig god hjelp for oss, bare det og kunne finne igjen hvor en var i kartet var veldig betryggende, nå greide jeg å rote litt med det alikevel innemellom, men en lærer utrolig mye av dette. Hadde nok blitt en del feilnavigering uten dette hjelpemiddelet ja. Nå har det blitt GPS map så nå regner jeg med at navigeringen blir enda lettere, men jeg tror det var lurt å starte med GPS og papikart så lærer man fortere det grunnleggende. Og når elektronikken svikter så er en forhåpentligvis ikke helt hjelpesløs. Brumle Sitér dette innlegget Link to post
pat Svart 28.Januar.2003 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2003 Har din HUWA 26 hardtop eller er det en kalesjebåt? Hvis det er hardtop kunne det kanskje være en ide å velge en GPS med mulighet for tilkobling av ekstern antenne dersom det skulle vise seg å være nødvendig for å få godt nok signal. Ellers ser GPS72 ut for å være et veldig bra kjøp. Min erfaring med både GPS og kartplottere er at de som har lært seg å bruke utstyret er stort sett veldig fornøyd med det. Jeg har kjørt Winchart/C-map på en Pocket-PC i flere år nå og må si at nøyaktigheten på kartene i de farvannene jeg ferdes virker veldig bra. Sitér dette innlegget Link to post
ares Svart 27.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2004 GPS slår seg av, hva kan det være ? Sitér dette innlegget Ares Link to post
John_Kr Svart 27.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2004 Dersom du bruker ex.power og du kutter strømmen så slår GPS'n seg av automatisk etter noen få sekunder. Dersom du bruker bare innvendige batterier så kan det være dårlig kontakt til batteriene. Ellers burde du tatt kontakt med leverandør. Ellers burde du gitt oss flere opplysninger om både GPS og andre relevante opplysninger. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.