ukjent Startet 19.Januar.2010 Del på Facebook Startet 19.Januar.2010 hei! overhaler ein volvo b20 motor. og må ha ny dynamo. kor kraftig må den vere? skal ivertfall lade to-tre batterier på ca 70 Ah. muligens eit til. partysnekke bruker flerie små baterier for å få plass. tenker eit start batteri og to forbruks batteri. er ny på slikt, så er ikkje så god på slikt. bør vell gjene ha meir Ah og. men i vertfall, hååper nokon kan hjelpe meg. evt gi meg ein formel til å rekne dette. 12v. og korleis kan eg rekne ut forbruk, og kor lenge eg vil ha strøm? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 19.Januar.2010 Del på Facebook Svart 19.Januar.2010 En 70A dynamo pleier å være plenty nok. Men pass på at ladespenningen ligger så nært opp til 14,4 volt som mulig med fulladede batterier, ligger den lavere vil du slite med å få ladet batteriene skikkelig opp. Et batteri kan tappes ned til ca 50% kapasitet før det tar skade. Du vil heller aldri klare å lade batteriene 100% med kun dynamo, så i praksis har du 25-30Ah tilgjengelig fra et 70Ah batteri. Så kan du regne ut hvor mange Ampere utstyret du har trekker, gange med hvor mange timer det blir brukt så vet du hvor mye du trenger. Samme med ladingen, men en 70A dynamo vil ikke gi 70A i snitt, men typisk rundt 25-40A. Ganger du så dette opp med antall timer du bruker på hjemturen, så har du en viss føling med hva som har gått inn på batteriet. Det beste er å ha landstrøm med batterilader hjemme, sånn at du kan toppe opp batteriene mellom hver tur. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
ukjent Svart 19.Januar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Januar.2010 tusenhjertelik:) Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 19.Januar.2010 Del på Facebook Svart 19.Januar.2010 et kjapt tips - er ikke glad i dem men biltema har billige dynamoer skal du få skikkelig fart kan man mekke 2 dynamoer - fks en til start og den andre til forbruk men som det blir sagt er det viktig med topplading innemellom på skikkelig lader Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Majali Svart 19.Januar.2010 Del på Facebook Svart 19.Januar.2010 Jeg monterte Biltema sin på en B20 jeg hadde. Men det er en fin ting med disse; Det ligger en liten kontrollrapport inni pakken. på denne står det nedskrevet aktuell ladespenning på dette eksemplaret.. Så jeg fikk titte i de 3 eksemplarene de hadde på delelageret og plukket ut en som hadde rett ladespenning.. ( det varierte faktisk en del på de 3 jeg så på.... Men den virket fint den :-) Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
ukjent Svart 19.Januar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Januar.2010 har faktisk vært av og kjøpt dynamo på biltema i dag. hadde sett at di hadde billige dynamoer. so tenkte de måtte vere godt nok etter utrekninga til første komentar. flott å høyre at den fungerte greit for deg. håper og trur den vil fungere bra for meg også. skjemaet eg fekk med dynamoen går greit ut i forhald til mine tankar. Tusen takk for hjelpa :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.