Jump to content

Prosjekt ; Bygging - og montering- av septiktank

Bruningen

Recommended Posts

Da er tiden moden for å trø i gang prosjekt septiktank.

Vi har i dag et elektrisk kværntoalett, med utløp rett over bord. Dette har nå Madammen lagt ned veto mot, og da er det vel ikke mye en stakkar har å stille opp med...

Kravspesifikasjonen er rimelig enkel :

En tank av tilstrekkelig størrelse med enklest mulig arrangement (tilhenger av det enkle, spessielt når sofistikerte løsninger kan resultere i drittarbeid....)

Tanken må plaseres med utløp under vannlinjen, så uansett må jeg til med tømmepumpe.

Tanken blir plassert med topp (innløp) høyere enn toalettet.

Det dukker opp en del spørsmål jeg trenger innspill på før systemspesifikasjonene fastlegges:

1. Volum (Vi er 5 stk)

2. Materiale (blir bygget etter mål, alu eller syrefast)

3. Trenger man "By pass" (Y-ventil) - potensiell kilde for drittjobber?

4. Tankpeiling - trenger man? Evnt hva funker?

5. Løsning mellom toalett og tank - er dette sikret mot "Shitt back" ?

6. Erfaringer med tømmepumper - hva skal en velge?

7. Tømming mot land - trenger man det ?

Lufting har jeg sett det er skrevet mye om - og jeg har mine erfaringer selv også.....

Men alt det andre : Gode tips tas mot med takk!

Kritisk -men stabilt.....

1. Minst 100 liter.

2. Da ville jeg valgt syrefast.

3. Vi kjører alt i tanken. Minst mulig koblinger og skjøter tenker jeg.

4. Ville valgt det når tanken ikke er gjennomsiktig.

5. Skal ikke bli igjen annet enn vann når du har pumpet ferdig. Ventilen i dassen tetter.

6. Har Jabsco med så gode erfaringer at jeg aldri har "hatt møkk på fingra" for å si det sånn.

7. Vi har ikke brukt landtømming enda ihvertfall.....

Men hvorfor skal du ha tømming av tanken under vannlinja? Enda en skroggjennomføring. Og det havner på samme sted uansett. Jeg synes det er greit å følge med tømmingen visuelt for å se når tanken er tom. Greier ikke å høre det under gange.

Husk solid lufting. Her skal jeg forbedre i vinter. Drittlei av at luftinga går tett.

Utløpet på tanken som er plassert under vasslinja: er det utløpet på sjølve tanken du siktar til, eller er det skroggjennomføringa som er under vasslinja (og tanken over)? Dersom tanken heng over vasslinja treng ein ikkje tømmepumpe sjølv om skroggjennomføringa er under vasslinja (men dette visste du sikkert?)

I min båt:

do.jpg

Her vert innhaldet i skåla kverna elektrisk og pumpa opp i tanken, som heng over vasslinja. Når han skal tømast er det berre å vippe på ein kuleventil, så renn alt ut i sjøen av seg sjølv.

Problemet er at ein må pumpe nokre sekund når ein skyller ned (opp) for at ikkje innhaldet i slangen skal renne ned att i skåla...

Redigert av Steinsvik (see edit history)
Utløpet på tanken som er plassert under vasslinja: er det utløpet på sjølve tanken du siktar til, eller er det skroggjennomføringa som er under vasslinja (og tanken over)? Dersom tanken heng over vasslinja treng ein ikkje tømmepumpe sjølv om skroggjennomføringa er under vasslinja (men dette visste du sikkert?)

Var nok utløpet av tanken, ja.

Hadde jeg hatt høyde, hadde det blitt drop løsning. Men for å nå 100 l må jeg et stykke ned...

1. Minst 100 liter.

2. Da ville jeg valgt syrefast.

3. Vi kjører alt i tanken. Minst mulig koblinger og skjøter tenker jeg.

4. Ville valgt det når tanken ikke er gjennomsiktig.

5. Skal ikke bli igjen annet enn vann når du har pumpet ferdig. Ventilen i dassen tetter.

6. Har Jabsco med så gode erfaringer at jeg aldri har "hatt møkk på fingra" for å si det sånn.

7. Vi har ikke brukt landtømming enda ihvertfall.....

Men hvorfor skal du ha tømming av tanken under vannlinja? Enda en skroggjennomføring. Og det havner på samme sted uansett. Jeg synes det er greit å følge med tømmingen visuelt for å se når tanken er tom. Greier ikke å høre det under gange.

Husk solid lufting. Her skal jeg forbedre i vinter. Drittlei av at luftinga går tett.

2. Noen som har hatt problemer med tank i aluminium? Snakker ikke om sveisefeil o.l., men relatert til septik / aluminium

4. Nivåmåler . Hva funker ? Trenger man bare en 3/4 toppalarm?

6. Membranpumpe?

Tømming under vannlinja ser jeg på som en selvfølge, eller ?

Lufting : del dine erfaringer !

Under vann (Bunnpanel under chine) :

Estetikk, brungjørma bortover / sprut langs skuteside

Diskresjon (Kan være at en en mørk nattestime.....)

Lukt, både ved tømming og etter bruk (evnt må en etterspyle)

Ser forsåvidt poenget med å komme unna en gjennomføring, men er det verdt det?

1" lufting .... Kullfilter ? Lukt?

Redigert av Bruningen (see edit history)

Når det gjelder størrelse ville jeg gått for så stor tank som du får inn.I vår NB840 er det 70l plast tank og el-kværn.Den skal ut og erstattes med minst 250liters plast tank.Tanken veier nesten ingenting i seg selv og dritten kjører du ikke rundt med. :yesnod:Kjøper du 250l eller større behøver du ikke bry deg om tankmåler.

Redigert av nb840 (see edit history)

Jeg fikk laget meg en tank til min båt. Jeg valgte "frifall" tømming selv om jeg engentlig ikke har plass til dette. Jeg laget en pappmal som passet inn mellom skroget og cocpitsiden. Dermed kom jeg over vannlinjen og kan tømme tanken bare ved å åpne kranen. For meg hadde det vært enklere å lage et system med utpumping, men jeg ville ha systemet uten pumpe. Jeg rådførte meg med folk som har ulike system og de fleste mente at det var å foretrekke med et tømme system uten pumpe.

Her er noen bilder på hvordan jeg valgte å gjøre det:

Innlegg #89

Når det gjelder størrelse ville jeg gått for så stor tank som du får inn.I vår NB840 er det 70l plast tank og el-kværn.Den skal ut og erstattes med minst 250liters plast tank.Tanken veier nesten ingenting i seg selv og dritten kjører du ikke rundt med. :yesnod:Kjøper du 250l eller større behøver du ikke bry deg om tankmåler.

Å som Tommy her sier så STOR tank du får plass til.Han er en jævel på dass og septik da han har som tradisjon å plukke dette i atomer hver sommer ,det er liksom ikke ordentlig sommer før dassen hans har vært i sine enkelte partikler :drink::smash::wflag::drink:

Har samme løsning som Steinsvik, og har lurt på om det kunne være en ide med tilbakslagsventil på det som pumpes opp i tank.?

Ikke noe stort poeng i det, Innløpet i tanken er uansett i toppen, så da er det bare vannet i slangen som eventuelt kan komme tilbake. Og tilbakeslagsventil har du jo allerede i toalettet...

Stor tank er greit, men det er ikke alltid man har plass til det. Jeg satte inn en 40 liter hos meg, det var alt jeg fant plass til. Vi er fire i familien, og med forsiktig bruk holder dette opp til tre døgn. Men jeg hadde ikke hatt noe mot 60-80 liter, om plassen hadde tillatt det. Jeg valgte manuell tømmepumpe, da jeg har hørt litt av hvert om de elektriske. Ingen treveisventiler eller Y-skjøter, bare alt rett i tanken og tømming langt fra land. Enkelt og greit. Det eneste jeg er misfonøyd med er luftingen, den er kun 16mm og tetter seg litt for lett. Ellers fungerer det hele helt upåklagelig.

Jeg ville ikke gått for aluminium, septik er aggresive saker. Kun syrefast er godt nok. Selv det tæres gjennom etter 10-15 år...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Ja, ja synd at denne tråden kom opp :sad:

Det minnet meg om at eg skal bygge septiktank både på fremre

og aktre toalett i vinter. Ca. 80-100 lit bak og kanskje 40-50 lit. framme.

Bygget en i syrefast på 68 lit i min gamle båt. (holdt en helg på 3-4 pers.

med normal bruk).

Brukte man. tømmepumpe på denne, aldri en blokkering.

Det blir vel å bruke syrefast igjen, men i utgangspunktet er det ikke

optimalt for septik pga. tæring. Men er den laget slik at det ikke står

igjen vannlommer og man holder den rein, skyller litt med ferskvann etc.

Fylle litt frostvæske nedpå under vinteropplag vil også forlenge levetiden.

Så til mitt spørsmål da eg vurderer falltanker pga. plass.

Hva med blokkeringer ved bruk av 1 1/2" (ev.1 1/4") slange / bunnventiler.

Noen erfaringer?

Ved fritt fall tanker : Hva er minimum høyde /dimmensjon på utløp for at dette skal fungere i praksis ?

Kan man få til noe ejectorvirkning som evt kan hjelpe til med tømminga av slanten? (7-8 knop)?

Det virker ikke som om noen har nivåindikering. Går dette på overflow indikering hos de fleste?

Jeg fikk laget en ca 300 ltr i syrefast. Det var angivelig viktig at det ble bakgass for for å unngå porer eller noe i sveisen fra innsiden.

Lufting valgte jeg 19mm tror jeg og rett ut skutesiden langt oppe... har ikke kjent noe lukt enda. (uten kullfilter foreløpig)

Men jeg fikk sveiset inn en liten stuss til nede ved utløpet av tanken. Tanken er at jeg kan kjøre på trykkvann hvis det skulle tette seg på vei ut av tanken og inn i kværna/pumpe.

Jeg bruker den ekstra tilkoplingen til å kjøre inn ferskvann etter jeg har tømt tanken. Så tømmer jeg på nytt etter det har skvalpet rundt litt.

Dermed mener jeg at jeg forebygger problemer med å "vaske" tanken inni.

Nå bruker jeg vakuum toalett og på panelet til spyling er det indikering av nivå ved hjelp av lysdioder på panelet og 2 "staver" ned i tanken..

:smiley:

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Ikke noe stort poeng i det, Innløpet i tanken er uansett i toppen, så da er det bare vannet i slangen som eventuelt kan komme tilbake. Og tilbakeslagsventil har du jo allerede i toalettet...

Har jeg det?

Syns ikke det virker slik, fordi det er så mye vann som renner tilbake i skåla igjen.

Har elektrisk toalett forresten

Det virker ikke som om noen har nivåindikering. Går dette på overflow indikering hos de fleste?

Eg laga ett lexan (polycarbonat) sjåglass/lokk på min tidligere båt.

Det fungerte som en mulighet å sjå nivået + mulighet å gjøre reint innv.

Tanken var montert i salong benk og sjåglass/lokk var på toppen. (dia ca.125mm)

Visst det var mye skit på TV så kunne man løfte på putene og titte på dei "brune"

som holdt på med kappsvømming istedenfor :giggle:

Finnst jo mye på markedet ang. nivåindikering, men hvor mye som virkelig fungerer

er vel en annen sak. Noen som har erfaring med denne?

http://www.seilas.no/wip4/detail.epl?id=139401&cat=5867

Personlig hadde eg tenkt å skippe dette, men visst der finnst enkle rimelige løsninger så kanskje!!!

Redigert av volfro (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...